SATURS
IEVADS………………………………………………………………………………………………………………………..2
1. Jēdzienu „kvalitāte”, „vadība” un „sistēma” skaidrojums un to savstarpējā mijiedarbība……..3
2. Kvalitātes attīstību veicinošie un kavējošie faktori…………………………………………………………..5
3. Kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas būtiskākie aspekti…………………………………………………6
NOBEIGUMS…………………………………………………………………………………………………………………8
BIBLIOGRĀFIJA……………………………………………………………………………………………………………9IEVADS
Mūsdienās uzņēmumiem paliek aizvien grūtāk darboties tirgū. To nosaka gan negatīvās tendences valstī: demogrāfijas kritums, ekonomiskā krīze, iedzīvotāju pirktspējas samazināšanās, gan arī konkurence pašu uzņēmumu vidū. Būtiskākais, ar ko uzņēmums var piesaistīt pie sevis uzmanību, ir kvalitāte. Uz klientu orientēts uzņēmums vienmēr domās par savu izstrādājumu/pakalpojumu kvalitāti. Tieši šāda pieeja palīdz ne vien noturēt esošos klientus, bet arī iegūt jaunus, pateicoties pozitīva imidža un labas reputācijas izveidei. Tāpēc kvalitātes vadības sistēmas ieviešana uzņēmumos šobrīd ir viens no aktuālākajiem jautājumiem. Problēmu izraisa arī tas, ka uzņēmēji ar nelielu pieredzi nepietiekoši novērtē kvalitātes vadības sistēmas priekšrocības, kuras ir ļoti lielas. Daudzi avoti min, ka tās ieviešana var samazināt uzņēmuma izdevumus līdz pat 30%.
Pētījuma objekts: kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas process. Pētījuma priekšmets: kvalitātes vadība.
Par darba mērķi autors izvirzīja izpētīt kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas būtiskākos aspektus un atklāt faktorus, kas veicina un kavē šīs sistēmas ieviešanu.
Hipotēze: Kvalitātes vadības sistēmas ieviešana būtiski uzlabo ne vien uzņēmuma finansiālos rādītājus, bet arī apkalpošanas servisu, kas veicina klientu vajadzību apmierināšanu.
Uzstādītā mērķa sasniegšanai darba autors izvirzīja sekojošus uzdevumus:
1. izpētīt ekonomiska rakstura literatūru un citus avotus par kvalitātes vadības sistēmu;
2. noteikt kvalitātes attīstību veicinošos un kavējošos faktorus;
3. atklāt būtiskākos kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas aspektus.
Darbā izmantotās pētīšanas metodes:
– informācijas vākšanas un sistematizēšanas metode;
– analīze.
Darba struktūra. Darbs ir izklāstīts uz 9 lapām un satur 3 nodaļas. Izmantoto literatūras un citu informācijas avotu skaits – 6.1. Jēdzienu „kvalitāte”, „vadība” un „sistēma” skaidrojums un to savstarpējā mijiedarbība
Lai mēs varētu runāt par kvalitātes vadības sistēmu kā par kompleksu parādību, vispirms ir atsevišķi jāizpēta jēdzienus, kuri veido kvalitātes vadības sistēmas būtību, proti:
Kvalitāte – ir izstrādājuma vai pakalpojuma īpašību un raksturojumu kopums, kurš nosaka to spēju apmierināt noteiktas vai paredzamās vajadzības. Kvalitātes jēdziena sarežģītība slēpjas tā daudznozīmīgumā, respektīvi, kvalitātes jēdzienu var skatīt no filozofiskā, sociālā, ekonomiskā, tehniskā un cita redzes viedokļa. Konkurences cīņā kvalitāte kopā ar jaunievedumiem veido vienīgo, bet pašu iedarbīgāko ieroci. Tieši cīņa par patērētāju (bet pēdējo desmit gadu laikā arī cīņa par izeju tirgū vispār) piespiež ražotājus sacensties par savas produkcijas kvalitatīvo raksturojumu uzlabošanu .
Kvalitāte tiek vērtēta ar rādītāju sistēmu, kuri ir iefiksēti normatīvajā uzziņu dokumentācijā :
1. Nozīmes (funkcionālie) rādītāji raksturo produkcijas īpašības, kuras nosaka galvenās funkcijas un kuru izpildei tā ir paredzēta, un nosaka arī tās pielietošanas jomu.
2. Drošības rādītāji atspoguļo ilgmūžības, darbspējas, saglabāšanas un labošanas spējas.
3. Ergonometriskie rādītāji, kuri raksturo „cilvēks – izstrādājums – vide” sistēmas izmantošanu un ievēro cilvēka higiēniskās (gaisma, temperatūra, starojums, vibrācija, troksnis), antropometriskās (izstrādājuma konstrukcijas atbilstība cilvēka ķermeņa izmēriem un formām, atbilstība cilvēka svara sadalījumam), fizioloģiskās (izstrādājuma konstrukcijas atbilstība cilvēka spēka un ātruma iespējām) un psiholoģiskās īpašības (izstrādājuma atbilstība informācijas uztveršanas un pārstrādes iespējām).
4. Ekonomiskuma rādītāji nosaka izstrādājuma pilnību pēc materiālo, degvielas – enerģētisko un darba resursu līmeņa tā ražošanai un ekspluatācijai.
5. Estētiskie rādītāji raksturo izstrādājuma informatīvi māksliniecisko izteiksmīgumu (oriģinalitāte, stila atbilstība, atbilstība modei), formas racionalitāti (formas atbilstība iepriekšparedzējumam, konstruktīvai risināšanai, izgatavošanas tehnoloģijas īpatnībām un izmantojamiem materiāliem), kompozīcijas vienotību (plastiskums, grafisku, vizuālu elementu sakārtojums).
6. Tehnoloģiskuma rādītāji attiecas uz tādām izstrādājuma konstrukcijas īpašībām, kuras nosaka tā pielāgošanos pie optimālu izdevumu sasniegšanas uzdoto kvalitātes rādītāju lielumu ražošanas, ekspluatācijas un atjaunošanas procesā.
7. Standartizācijas un unifikācijas rādītāji atspoguļo izstrādājuma piesātinātību ar standartiem, unificētām un oriģinālām sastāvdaļām.
8. Patentu – tiesiskie rādītāji raksturo izstrādājumā izmantoto tehnisko risinājumu patentēšanas biežuma aizsardzības pakāpe, kas nosaka tā konkurētspēju iekšējā un ārējā tirgū.
9. Ekoloģiskie rādītāji nosaka kaitīgu iedarbību līmeni uz apkārtējo vidi izstrādājuma ekspluatācijas procesā.
10. Drošības rādītāji raksturo produkcijas īpatnības, kuras nosaka cilvēka (apkalpojošā personāla) drošību un citu objektu drošību.
Vadība – tā ir 1.) apzināta, mērķtiecīga subjektu un vadības orgānu iedarbība uz cilvēkiem un ekonomiskajiem objektiem, kas tiek īstenota ar mērķi virzīt to darbības un gūt vēlamos rezultātus; 2.) liels augstāk stāvošu vadības orgānu iedalījums, departaments .
Savukārt sistēma tulkojumā no grieķu valodas systema nozīmē „no daļām savienotais”. Tā ir kategorija, kas apzīmē objektu, kas organizēts vienoti un kur sakaru enerģija starp sistēmas elementiem pārsniedz to sakaru enerģiju ar citiem sistēmas elementiem, uzdod sistemātiskās pieejas onkoloģisku kodolu .
Tagad varam apgalvot, ka pietiekami labi izprotam katru augstāk attēloto jēdzienu un varam runāt par kvalitātes vadības sistēmu kā par kompleksu parādību. Tātad, kvalitātes vadība ir instruments, ko uzņēmums izmanto, lai nodrošinātu uzņēmuma darbību atbilstību klientu prasībām. Atkāpšanās no nesistemātiskas, dažkārt pat haotiskas procesu vadības palīdz izveidot pārdomātu un sistemātisku pieeju uzņēmuma procesu vadībai, ļauj vieglāk vadīt, mērīt un pilnveidot uzņēmuma proces…us. Tas ir pirmais solis nepārtrauktu uzņēmējdarbības uzlabojumu virzienā .2. Kvalitātes attīstību veicinošie un kavējošie faktori
Kvalitātes vadības sistēmas ieviešanu veicina un kavē vairāki faktori, kurus darba autors atspoguļojis tabulas Nr.1 veidā.
Tabula Nr.1 Kvalitātes attīstību veicinošie un kavējošie faktori
Kvalitātes attīstību veicinošie faktori Nacionālās un starptautiskās standartizācijas procesu attīstība
Sertifikācijas – pārbaudes un koordinācijas pasākumu stimulācija un attīstība
Nacionālā kvalitātes popularizācija un veicināšanas politikas promocija
Kvalitātes nodrošināšanas apmācības un izglītības programmu ieviešana
Atbalsts no ekonomiski attīstīto ārvalstu puses
Ar kvalitātes veicināšanu saistītu darbību un programmu pastiprināšana ar likumdošanas aktiem un citiem dokumentiem
Institucionālās infrastruktūras atbalsts
Kvalitātes nodrošināšanas un vadības sistēmas izstrāde un ieviešana
Kvalitātes attīstību traucējošie faktori Zema iedzīvotāju pirktspēja
Konkurences trūkums un produktu/pakalpojumu minimāla izvēle
Starpvalstu produktu un pakalpojumu trūkums un starptautiskās tirdzniecības zems attīstības līmenis
Nepietiekami attīstīta infrastruktūra
Neatbilstoša vadība, tai skaitā arī kvalitātes vadība
Neatbilstošs kvalitātes vadības zināšanu līmenis un vispārējās pieredzes trūkums
5. Kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas būtiskākie aspekti
Populārākā un visplašāk pielietotā kvalitātes vadības sistēma (KVS) ir ISO 9001 standarta prasībām atbilstoša pieeja. Kāpēc tā? Tas skaidrojams ar to, ka šī standarta prasības ir vienlīdz pielietojamas kā ražotājiem, tā pakalpojumu sniedzējiem un ir plaši pazīstams visā pasaulē. Otrs būtisks aspekts ir tas, ka šī sistēma tiek sertificēta, kā rezultātā uzņēmums saņem neatkarīgu savas sistēmas novērtējumu – sertifikātu. Šāds neatkarīgs atbilstības novērtējums potenciālajiem sadarbības partneriem un klientiem sniedz daudz lielāku pārliecību kā paša komersanta solījumi par to, ka uzņēmums spēs viņiem nodrošināt solītos rezultātus. Vēl viens ļoti būtisks aspekts ir prasības pēc KVS atbilstības dažādu tenderu un konkursu nolikumos. Daudzi lielie uzņēmumi atbilstību ISO 9001 standarta prasībām izvirza kā obligātu nosacījumu saviem piegādātājiem un apakšuzņēmējiem, jo tas atvieglo to vērtēšanu un pārraudzību. Tādā veidā šis brīvprātīgais standarts dažiem uzņēmumiem kļūst gandrīz par obligātu, ja viņi vēlas būt aktīvi tirgus spēlētāji.
Būtiskākie aspekti, kas jāņem vērā, ieviešot kvalitātes vadības sistēmu, ir sekojoši :
Procesu mērķu noteikšana
Uzņēmums var noteikt mērķus sekojošos līmeņos:
a) Uzņēmuma mērķis – uzņēmumam būtisko darbības rādītāju un mērķu noteikšana;
b) Procesu līmenis un/vai Struktūrvienības līmenis – dažos uzņēmumos tie ir viena un tā paša līmeņa mērķi, ja attiecīgais process notiek tikai vienas struktūrvienības ietvaros. Savukārt, ja process notiek vairāku struktūrvienību ietvaros, mērķi tiek noteikti procesam kopumā un katrai struktūrvienībai atsevišķi.
c) Darbinieku līmenis – nepieciešamības gadījumā darbiniekiem var noteikt arī individuālos mērķus, kas parasti notiek tādā gadījumā, ja darbinieks veic kādas unikālas uzņēmumam būtiskas darbības.
Vīzija un misija (jeb par ko uzņēmums vēlas kļūt un ko vēlas sasniegt?)
1. Stratēģija. Kā uzņēmums vēlas to sasniegt?
2. Jebkura līmeņa mērķis. Kādus rezultātus uzņēmums vēlas sasniegt?
3. Darbu izpildes raksturotāji. Ko nepieciešams vērtēt un uzraudzīt, lai noteiktu mērķu sasniegšanu?
4. Metodes. Kādām jābūt metodēm, lai noteiktu mērķu sasniegšanu?
5. Rīcības. Kādas rīcības jāveic, lai sasniegtu noteiktos mērķus?
6. Rezultāti. Sasniegto rezultātu analīze un nepieciešamo darbību plānošana.
Uzņēmuma darbības plānošanas cikls
Noteikta uzņēmuma stratēģija un mērķi. Lai sasniegtu noteiktos mērķus un īstenotu uzņēmuma stratēģiju, tiek plānotas nepieciešamās darbības un analizēti sasniegtie rezultāti. Ņemot vērā sasniegtos rezultātus, tiek pārskatīta uzņēmuma vīzija, stratēģija un mērķi un plānota tālāka uzņēmuma attīstība. Tas ir kā nepārtraukts cikls un katrs no posmiem ir ļoti svarīgs. Mērķ…u sasniegšana ir tieši atkarīga no uzņēmuma vadības, no tā kā uzņēmuma vadība iesaistās uzņēmuma procesos un motivē savus darbiniekus iesaistīties uzņēmuma stratēģijas realizēšanā un plānoto mērķu sasniegšanā. Tikai sadarbojoties un veidojot abpusēju dialogu ar darbiniekiem ir iespējama veiksmīga mērķu sasniegšana. Darbiniekiem ir nepieciešams pārzināt organizācijas vīziju, stratēģiju, mērķus, plānotās darbības, izmaiņas esošajos plānos, jo informācijas trūkums var nopietni ietekmēt darbinieka motivāciju. Ja darbiniekam nav saprotama darbības jēga, nav iespējams attiecīgi ietekmēt notikumus, tas var izraisīt nedrošību un neapmierinātību ar esošo situāciju.
Klientu vērtējums par uzņēmuma darbību
klientu apmierinātība;
klientu vērtējums par produkta/ pakalpojuma kvalitāti;
klientu vērtējums par apkalpošanas kvalitāti;
klientu vērtējums par cenām;
produktu patērētāju/ pakalpojumu lietotāju skaits;
iemesli, kas pamudināja klientus izvēlēties produktus/ pakalpojumus;
un citi uzņēmumam būtiskie rādītāji.
Astoņi kvalitātes vadības principi, kuri ir norādīti ISO 9000:2000 standartā un uz kuriem ir balstīta kvalitātes vadības sistēma:
1. uz klientu orientēta organizācija; 2. vadības līdzdalība; 3. darbinieka iesaistīšana; 4. procesa pieeja; 5. sistēmas pieeja vadībai; 6. nepārtraukti uzlabojumi; 7. uz faktiem pamatota pieeja lēmumu pieņemšanā; 8. abpusēji izdevīgas attiecības ar piegādātāju.NOBEIGUMS
Darba autors veiksmīgi sasniedza darbā nosprausto mērķi: izpētīja kvalitātes vadības sistēmas ieviešanas būtiskākos aspektus un atklāja faktorus, kas veicina un kavē šīs sistēmas ieviešanu. Tāpat veiksmīgi tika izpildīti visi trīs uzstādītie uzdevumi. Darba gaitā tika pierādīta arī darba hipotēze.
Bez tam, autors nonāca pie sekojošiem secinājumiem:
Kvalitāte – ir izstrādājuma vai pakalpojuma īpašību un raksturojumu kopums, kurš nosaka to spēju apmierināt noteiktas vai paredzamās vajadzības;
Vadība – tā ir apzināta, mērķtiecīga subjektu un vadības orgānu iedarbība uz cilvēkiem un ekonomiskajiem objektiem, kas tiek īstenota ar mērķi virzīt to darbības un gūt vēlamos rezultātus;
Sistēma tulkojumā no grieķu valodas systema nozīmē „no daļām savienotais”. Tā ir kategorija, kas apzīmē objektu, kas organizēts vienoti un kur sakaru enerģija starp sistēmas elementiem pārsniedz to sakaru enerģiju ar citiem sistēmas elementiem, uzdod sistemātiskās pieejas onkoloģisku kodolu;
Populārākā un visplašāk pielietotā kvalitātes vadības sistēma (KVS) ir ISO 9001 standarta prasībām atbilstoša pieeja;
Mērķu sasniegšana ir tieši atkarīga no uzņēmuma vadības, no tā kā uzņēmuma vadība iesaistās uzņēmuma procesos un motivē savus darbiniekus iesaistīties uzņēmuma stratēģijas realizēšanā un plānoto mērķu sasniegšanā. Tikai sadarbojoties un veidojot abpusēju dialogu ar darbiniekiem ir iespējama veiksmīga mērķu sasniegšana;
Astoņi kvalitātes vadības principi, kuri ir norādīti ISO 9000:2000 standartā un uz kuriem ir balstīta kvalitātes vadības sistēma: 1. uz klientu orientēta organizācija; 2. vadības līdzdalība; 3. darbinieka iesaistīšana; 4. procesa pieeja; 5. sistēmas pieeja vadībai; 6. nepārtraukti uzlabojumi; 7. uz faktiem pamatota pieeja lēmumu pieņemšanā; 8. abpusēji izdevīgas attiecības ar piegādātāju.BIBLIOGRĀFIJA
1. Варакута С.А. Управление качеством продукции. – М.: ИНФРА-М, 2001.
2. Стандартизация и управление качеством продукции: Учебник для вузов/В.А.Швандер, В.П. Панов, Е.М.Куприянов и др.; под ред. проф. В.А.Швандера. — М.; ЮНИТИ-ДАНА, 1999.
3. Jēdziena „vadība” skaidrojums.
http://slovari.yandex.ru/dict/economic/article/ses3/ses-6882.htm?text=%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5
4. Jēdziena „sistēma” skaidrojums.
http://slovari.yandex.ru/dict/sociology/article/soc/soc-1010.htm?text=%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0
5. http://www.dnv.lv/certification/managementsystems/quality/karec.asp
6. http://www.liaa.gov.lv/?object_id=863