Saturs
Ievads 3
1. PAS „Termināls Vecmīlgrāvis” 5
1.1 PAS „Termināls Vecmīlgrāvis” darbības raksturojums 5
1.2 PAS “Termināls Vecmīlgrāvis” sniedzamie pakalpojumi 6
2. Iekšējas un ārējās vides faktoru novērtējums 8
2.1 Iekšējas vides faktoru novērtējums 8
Mērķi 8
Struktūra 10
Tehnoloģijas 13
Kultūra 13
Mārketings 14
Personāla vadīšana 15
Grāmatvedība 16
Ražošana 17
2.2 Ārējās vides faktoru novērtējums 18
2.2.1 Tiešās ietekmes ārējās vides faktori 18
2.2.2 Netiešās ietekmes ārējās vides faktori 23
3 SWOT analīze 29
Secinājumi 31
Priekšlikumi 32
Izmantotā literatūra 33Ievads
Uzņēmums, uzņēmējs, uzņēmējdarbība ir ikdienā bieži lietojami jēdzieni. Ar šiem jēdzieniem saistītos jautājumus pēta un analizē menedžments, kas skar firmu dibināšanu, organizēšanu, darbību, lietišķo ekonomiku un visu uzņēmējdarbību formu pārvaldi – saimnieciskās darbības, tehniskās bāzes uzskaiti un citus aspektus.
Uzņēmējdarbība nav tikai darbošanās veids, tā ir arī noteikts uzvedības tips un stils, īpašs domāšanas veids, gandrīz kā dzīvesveids. Tas viss prasa netradicionālu risinājumu meklēšanu un ieviešanu. Tikpat svarīga ir jaunu izejvielu un jaunu tirgu meklēšana un jaunu organizācijas un vadīšanas formu ieviešana. To visu var panākt ar personisku aktivitāti, prasmi mobilizēt savu gribasspēku, gribēt un mācēt efektīvi risināt izvirzītos uzdevumus un gūt maksimālu labumu katrā konkrētā situācijā.
Taču jebkura uzņēmējdarbība ir saistīta ar risku, tas nozīmē, ka veicot jebkuru pasākumu, jāapzinās, ka to pavadīs ne tikai panākumi, bet var pat sākties cīņa tikai par izdzīvošanu. Tomēr secinājumus un stratēģijas nevar izvirzīt balstoties tikai uz atsevišķiem gadījumiem. Tam jābūt regulāram, nepārtrauktam pētniecības procesam, uzkrājot, apkopojot un analizējot rezultātus, kā arī sekojot apkārtējo kolēģu, konkurentu un domu biedru izteiktajām atziņām un secinājumiem.
Kā vienu no galvenajiem priekšnoteikumiem, lai uzņēmums varētu darboties veiksmīgi, ir pārzināt mārketinga kā iekšējo, tā arī ārējo vidi. Uzņēmuma panākumi atkarīgi no mākas saskatīt mārketinga likumsakarības apkārtējā vidē. Uzņēmuma vadītājiem vajadzētu saprast, ka mārketings ir jebkura uzņēmuma neatņemama sastāvdaļa. Bizness, kas balstās uz stingriem mārketinga principiem, praksi un plānošanu, pārcietīs ekonomikas krīzes un pilnībā spēs izmantot uzplaukuma periodus. Taču daudz kas ir atkarīgs arī no uzņēmuma mērķiem, pārvaldes iespējām un resursu esamības.
Autore kursa darbā izvēlējās izpētīt un izanalizēt uzņēmuma „Termināls Vecmīlgrāvis” ārējās un iekšējās vides faktorus un kā tie ietekmē uzņēmuma darbību, kā arī noteikt darbības pilnveidošanas iespējas.
Lai sasniegtu darba mērķi, autore izvirzīja sekojošus uzdevumus:
• noteikt iekšējās un ārējās vides faktoru ietekmi uz „Termināls Vecmīlgrāvis” darbību;
• veikt uzņēmumam SWOT analīzi.
Kursa darbs sastāv no divām pamatdaļām. Pirmajā daļā tiks aprakstīts „Termināls Vecmīlgrāvis” darbības raksturojums un sniedzamie pakalpojumi. Otrajā daļā tiks izanalizēta ārējās un iekšējas vides faktoru ietekme uz uzņēmumu. Darba noslēgumā tēžu veidā tiks apkopoti svarīgākie secinājumi un izvirzīti priekšlikumi.1. PAS „Termināls Vecmīlgrāvis”
1.1 PAS „Termināls Vecmīlgrāvis” darbības raksturojums
Publiskā akciju sabiedrība “Termināls Vecmīlgrāvis” ir viens no vadošajiem termināliem Rīgas ostā pēc ģenerālo un ro-ro tipa kravu pārkraušanas. Uzņēmuma darbības mērķis — pakalpojumi visaugstākajā kvalitātē par iespējami zemāku cenu. Tas iespējams pateicoties darbinieku augstajai profesionalitātei, darba pieredzei, kā arī regulāri paaugstinot darbinieku profesionālo līmeni, sadarbojoties ar ārzemju speciālistiem un apmeklējot starptautiskas izstādes. PAS “Termināls Vecmīlgrāvis” reģistrēta 1991.gada 03. oktobrī. Uz bijušās “Mangaļu kuģu remonta rūpnīcas” bāzes, 14 gadu laikā PAS “Termināls Vecmīlgrāvis” izveidojies par uzņēmumu ar vairākām stabilām darbības struktūrām:
• Kravas – pasažieru termināls,
• Muitas noliktava,
• Stividoru pakalpojumi,
• Koksnes impregnēšana,
• Ražošanas iekārtu iznomāšana,
• Telpu iznomāšana.
„Termināls Vecmīlgrāvis” agrāk – Mangaļu kuģu remontu rūpnīca savu darbību uzsāka 1944. gadā, kā PSRS rietumu reģiona zvejniecība kuģu remontu bāze. Publiskā akciju sabiedrība „Mangaļu kuģu remonta rūpnīca” tika nodibināta 1991. gada 3. oktobrī un pamatā nodarbojās ar kuģu remontu.1996. gadā tika uzsākta privatizācija, kura tika pabeigta 2001. gada 27. martā. Pēdējos gados kuģu remontu apjomi sarbruka, tādēļ tika pārdoti kuģu remonta doki. 2002.gada 15. maijā uzņēmuma akcionāri pieņēma lēmumu nomainīt akciju sabiedrības nosaukumu uz „Termināls Vecmīlgrāvis”.
PAS “Termināls Vecmīlgrāvis” atrodas tuvu pie Daugavas iztekas jūrā, Daugavas labajā krastā. Kopējā platība – vairāk nekā 130 000 m2 , 8 piestātņu kopējais garums 1100 m. 5 piestātnes ļauj apkalpot kuģus ar kravnesību līdz 20 000 BRT un iegrimi no 7,0 līdz 10,5 m. Kuģu kraušanas darbiem tiek izmantoti 6 portālkrāni ar celtspēju līdz 32 tonnām. Uzņēmuma teritorijā atrodas visa nepieciešamā infrastruktūra – pievedceļi, ostas kraušanas tehnika, piestātņu ūdens un elektrības apgāde. Atkarībā no kravas veida, ir iespējams kravu uzglabāt slēgtās noliktavās ar platību virs 13 000 m2, kā arī atklātos laukumos.1.2 PAS “Termināls Vecmīlgrāvis” sniedzamie pakalpojumi
– Kravas – pasažieru termināls:
2000. gadā „Termināls Vecmīlgrāvis” teritorija tika uzbūvēta moderni aprīkota piestātne – rampa, kura ir viena no labākajām Baltijas valstu ostās, kas atļauj apkalpot ro-ro tipa prāmjus ar iegrimi līdz 11 metriem un garumu līdz 210 metriem. Pašlaik Kravas – pasažieru termināls apkalpo 2 prāmjus Rīga – Lībeka ar regulāriem reisiem 4 reizes nedēļā. Iespējams tehniski apkalpot līdz 4 prāmjiem.
Pasažieru un autopārvadātāju ērtībām ir atvērta visām mūsdienu prasībām atbilstoša pasažieru termināla ēka, kurā atrodas prāmju biļešu kases, robežsardze, apdrošināšanas sabiedrības un banka.
– Stividoru pakalpojumi:
PAS “Termināls Vecmīlgrāvis” ir lielākā Latvijas osta pēc zāģmateriālu eksporta. Pēdējos piecos gados vidēji gadā tiek pārkrauti 450 000 m3. Maksimāli gadā var pārkraut līdz 600 tūkst. m3. Ik dienas pie piestātnēm daudz kuģu pienāk un uzkrauj kokmateriālus.
“Termināls Vecmilgrāvis” PAS piedāvā plašu pakalpojumu klāstu zāģmateriālu apstrādē ar ķīmiskām vielām, kas aizsargā koksni.:
• impregnēšana zem augsta spiediena,
• koksnes antiseptiska apstrāde
• zāģmateriālu žāvēšana
– Muitas noliktava.
“Termināls Vecmīlgrāvis” MPAS muitas noliktava piedāvā dažādus pakalpojumus. Muitas noliktava “Termināls Vecmīlgrāvis” – ir A tipa, publiskā muitas noliktava, kurā par rīcību ar precēm atbildīgs ir muitas noliktavas turētājs, šajā gadijumā Publiskā Akciju Sabiedrība “Termināls Vecmīlgrāvis”. Noliktavas kopējā platība ir 7 000 m2. Muitas noliktavas identifikācijas kods – A0157, uzraudzības muitas iestāde – muitas punkts – 0211 “Zvejas osta”.
Muitas noliktava “Termināls Vecmīgrāvis”, pēc līguma noslēgšanas ar klientu sniedz šādus pakalpojumus:
• Vienotā administratīvo dokumentu (VAD) aizpildīšana;
• Kravas pavaddokumentu (CMR, Carnet Tir) aizpildīšana;
• Kravas iekraušana/izkraušana uz/no automašīnas;
• Izkraušanas/iekraušans darbi ar ceļamkrāna palīdzību;
• Kravas uzglabāšana muitas noliktavas teritorijā;
• Kravas uzglabāšana muitas noliktavas apsildāmajās un neapsildāmajās telpās;
• Kravas šķirošanas un fasēšanas darbus;
• Ķīmisko un ugunsnedrošo kravu uzglabāšana.2. Iekšējas un ārējās vides faktoru novērtējums
2.1 Iekšējas vides faktoru novērtējums
Jebkura organizācija, īstenojot savus mērķus, savā uzņēmējdarbībā veic dažādas darbības. Taču pildot mārketinga funkcijas un īstenojot mārketinga mērķus, tajā pat laikā ir jāņem vērā arī ražošanas, finansu, grāmatvedības un citas darbības. Tā veidojas mērketinga iekšējā vide. [1,58]
Uzņēmuma iekšējā vide ir tā, kas nosaka konkurētspējīgo priekšrocību radīšanas iespējas un struktūru. Iekšējā vide aptver tās sfēras, kas nodrošina uzņēmuma iekšējo darbību vispārējo funkcionēšanu. Šo vidi uzņēmums var veidot pats atbilstoši tā darbības sfērai un uzņēmuma lielumam.
„Termināls Vecmīlgrāvis” iekšējā vide sastāv no sekojošiem faktoriem:
• Mērķi;
• Struktūra;
• Tehnoloģija;
• Kultūra;
• Mārketings;
• Personāla vadīšana;
• Grāmatvedības uzskaite;
• Ražošana.Mērķi
Stratēģiskie mērķi.
„Termināls Vecmīlgrāvis” ilgtermiņa plānos ietilpst stabili nostiprināties Latvijas vadošo ostu vidū. Tāpat plānos ietilpst arī kļūt par vadošo uzņēmumu starp ģenerālkravu termināliem Rīgā, piedāvājot augstas kvalitātes pakalpojumus, kurus sniegtu gan vietējiem uzņēmumiem, gan arī ārvalstu. Uzņēmums plāno palielināt savu tirgus daļu līdz 15% .
Uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis” ir noteikti mērķi arī jaunievedumu jomā. Uzņēmums aktīvi cenšas sekot izmaiņām tirgū un ieviest vairāk jaunievedumu, kuri palīdzētu tam piesaistīt klientus, atbilstu viņu pieaugošajām vajadzībām un palīdzētu uzņēmumam būt konkurētspējīgam.
Uzņēmuma „Termināls Vecmīlgrāvis” viens no mērķiem ir nepārtraukti censties palielināt savu rentabilitāti.
„Termināls Vecmīlgrāvis” stratēģiskais mērķis ir arī šī gada laikā ieviest jaunas kraušanas tehnoloģijas, nākamo 5 gadu laikā palielināt pārkrauto kravu apjomu vismaz par 15%, kā arī jāpanāk darbinieku kvalifikācijas un darba efektivitātes celšanu (ar to jānodarbojas personāla daļai), jāpanāk racionālu firmas apgrozāmo līdzekļu izmantošanu (ar to jānodarbojas grāmatvedībai).
Taktiskie mērķi
Taktiskais mērķis ir censties pārvarēt tagadējo krīzes situāciju, saglabājot esošās kravas, kā arī ar pievilcīgu tarifu palīdzību censties piesaistīt jaunas.
Nodrošināt racionālu apgrozāmo līdzekļu izmantošanu, veikt efektīvu naudas plūsmas sadali, kā arī nepieciešamo finansu resursu piesaistīšanu no ārpuses ( kredīti u.c. ).
Vadītāju izglītošana un attīstība ir svarīgs uzņēmuma mērķis, tāpēc uzņēmums, kā mērķi ir izvirzījis arī vadītāju un darbinieku attīstības līmeņa paaugstināšanu. Ik pēc pāris gadiem uzņēmums plāno ieguldīt šajā apmācībā 5000 latu.
„Termināls Vecmīlgrāvis” viens no taktiskajiem mērķiem ir nodrošināt to, lai darbinieki celtu savu kvalifikāciju un darba efektivitāti. Ar šī taktiskā mērķa īstenošanu nodarbojas uzņēmuma personāla daļa. Reizi gadā „Termināls Vecmīlgrāvis” visu darbinieku vidū notiek apmācības kursi, semināri u.t.t., kurus vada gan pats uzņēmums, gan pieaicinātie speciālisti. Apmācība notiek atbilstoši darbinieku darba profilam.
Operatīvie mērķi
Ņemot vēra ģenerālkravu apjoma samazināšanos, veikt attiecīgu personāla samazināšanu, saglabājot labākos un kvalificētos kadrus, neuzturēt liekus darbiniekus. Pēc iespējas samazināt izdevumus, kas tieši nav saistīti ar klientu apkalpošanu.
Nodrošināt tirgus situācijas izpēti, iegūtās informācijas apstrādi un analīzi, kas veicina uzņēmuma „Termināls Vecmīlgrāvis” veiksmīgu darbību tirgū.
Nepieļaut nekvalitatīvu apkalpošanu, kas veicinātu „Termināls Vecmīlgrāvis” prestiža graušanu.
Precīza uzņēmuma ienākošo un izejošo finansu dokumentācijas uzskaites vešana.
Nodrošināt efektīvu samaksas iekasēšanas mehānismu.
Nodrošināt izdevīgu kredītu piesaistīšanu un finansu līdzekļu efektīvu izmantošanu, kā arī uzņēmuma „Termināls Vecmīlgrāvis” attīstības plānošanu.
Operatīvais mērķis ir sekot līdzi likumdošanas izmaiņām, sekot, lai „Termināls Vecmīlgrāvis” ievērotu un pildītu Latvijas republikas normatīvajos aktos un likumdošanā ietvertās prasības.
Operatīvais mērķis ir nodrošināt „Termināls Vecmīlgrāvis” īpašuma aizsardzību. Šī mērķa īstenošanai drošības dienesta darbinieki nodarbojas ar biroja, noliktavu u.c. telpu apsardzi. Apsardzē tiek izmantoti gan tehniskie apsardzes līdzekļi, gan arī fiziska īpašuma apsardze.Struktūra
Uzņēmuma struktūra ir loģiskas savstarpējas attiecības starp menedžmenta līmeņiem un funkcionālām nodaļām, kas ir konstruētas tā, lai efektīvi sasniegtu uzņēmuma mērķus. Struktūra tiek uzskatīta par vienu no galvenajiem elementiem uzņēmumā. Struktūra tiek veidota, lai veicinātu kopējo mērķu sasniegšanu, nevis aizkavētu kāda atsevišķa indivīda vai kādas apakšgrupas intereses.
Uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis” ir funkcionālā struktūra. Tā parādīta attēlā zemāk. Katrs departaments – termināls, stividori, tehniskais dienests un administracija – zemāk ir apskatīti detalizētāk.
2.1. att. PAS „Termināls Vecmīlgrāvis” vadības stuktūra
Personāls tiek sagrupēts pēc tiem pamatuzdevumiem, kas uzņēmumam ir jāveic.Tehnoloģijas
Tā kā „Termināls Vecmīlgrāvis” nodarbojas ar ģenerālkravu pārkraušanu, tad tehnoloģiskām iekārtām, ar kurām notiek šī operācija uzņēmuma darbībā ir ļoti liela nozīme. Pārkraušanas procesā tiks izmantoti jaunākie tehniskie sasniegumi (celtņu rekonstrukcija, palielinot to darbības ātrumu, jaunu ražīgāku terminālu traktoru iegāde). Jaunākās tehnoloģijas tiek ieviestas arī uzņēmuma pārvaldes sistēmā (datortīkli, telekomunikācijas u.c.), jo tās ietekmē „Termināls Vecmīlgrāvis” darbību.
Uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis” ir izveidota mājaslapa.Kultūra
Uzņēmuma darba kultūra ir dažādu pārliecību, nostāju, pieņēmumu un atziņu kopums, kas nosaka, kā darbinieku uzvedību, tā arī darbu izpildes paņēmienus.
Uzņēmumā „Termināls Vecmīlgrāvis” katrs darbinieks dara to, ko viņš var veikt, bet galvenais akcents tiek likts uz darba izpildes kvalitāti.
„Termināls Vecmīlgrāvis” vadības stils valdes ietvaros balstās uz demokrātiskā vadīšanas stila. Vadītājs, kas darbojas demokrātiskajā stilā pilnīgi uzticas valdes locekļiem visos jautājumos. Vadītājs dod norādījumus padotajiem, bet lēmums tiek pieņemts saskaņā ar vairākuma domām. Citiem vārdiem, izveidotā komanda piedalās gan lēmumu pieņemšanā, gan problēmu risināšanā. Vadītājs un valdes locekļi brīvi pārrunā darba lietas un vadītājs uzklausa, kā arī lūdz savus padotos izteikt savus viedokļus. Deleģējot tiesības, resursus, pilnvaras valdes locekļiem, vadītājs var vairāk laika veltīt stratēģisko jautājumu risināšanai. Šis stils nodrošina arī uzņēmuma normālo funkcionēšanu pirmā vadītāja prombūtnes laikā, kā arī steidzamu jautājumu risināšanai.Mārketings
Mārketings ir darbības, kas virzītas uz cilvēku vajadzību un vēlmju apmierināšanu ar produkta ražošanas, sadales un maiņas palīdzību. [1,24]
Jebkuram uzņēmumam, lai veiksmīgi noturētos tirgū, kā arī lai iekarotu tās jaunu daļu jārēķinās ar klienta vēlmēm un prasībām, tāpat jāveic intensīva klientu iepazīšana un novērtēšana un jāmak atrast jaunus attīstības virzienus.
Ekonomisko un sabiedrisko procesu ietekmē pēdējo gadu laikā ir mainījusies arī tirgus ekonomika. Notikušas izmaiņas attiecībās starp pārdevēju un pircēju un otrādi. Mainījusies to mijiedarbība. Tas nozīmē arī to ka uzņēmuma struktūrā notiek zināmas izmaiņas un mārketings un mārketinga vadītāji ieņem svarīgu lomu uzņēmumos.
Mārketinga uzdevums ir tirgus situācijai atbilstošu pasākumu plānošana.
Mārketinga uzdevumi ir :
1) sistemātiska tirgus izpēte un apguve;
2) dažādu savstarpēji saskaņotu marketinga instrumentu plānveida izmantošana, lielākai tirgus daļas apguvei.
Mārketinga instrumenti :
1) produktu politika;
2) realizācijas politika;
3) cenu politika;
4) komunikācijas politika.
Veiksmīgai uzņemuma darbībai jāveido mārketinga koncepcija, kura balstās uz sekojošiem pamatprincipiem:
1) ārējās vides analīze, kas ietver klientus, konkurentus, starpniekus un citas ārējās institūcijas;
2) iekšējās vides analīze ( uzņēmuma politika un tā resursi );
3) mārketinga mērķu noformulēšana;
4) jānosaka uzņēmuma ilgtermiņa attīstības virziens, kas balstīts uz tirgus prognozēm;
5) jāizstrādā marketinga taktika, kas nosaka, kādi mārketinga instrumenti tiks izmantoti konkrētos pasākumos.
Tā kā PAS Termināls Vecmīlgrāvis nodarbojas dažādos virzienos, kas ietver sekojošas darbības sfēras:
• Kravas – pasažieru termināls,
• Muitas noliktava,
• Stividoru pakalpojumi,
• Koksnes impregnēšana,
• Ražošanas iekārtu iznomāšana,
• Telpu iznomāšana,
mārketinga nodaļai ir plašs un visai sarežģīts darbības lauks.
Uzņēmuma darbība notiek gan vietējā tirgū, gan starptautiskajā tirgū.Personāla vadīšana
Uzņēmuma iekšējās vides viens no faktoriem ir darbinieki. Kaut gan darbinieki lielākā mērā veido uzņēmuma iekšējo nekā ārējo vidi, ārējā vide var ļoti lielā mērā ietekmēt darbinieku attieksmi, līdzīgi darbinieku attieksme nereti ietekmē sabiedrības viedokli par uzņēmumu. Dažkārt darbinieki var radīt negatīvu priekšstatu par uzņēmumu, kurā tie strādā, un tādā veidā stipri ietekmēt sabiedrības uzskatus. Katra uzņēmuma iekšējā vide ir ārējās vides miniatūrs modelis. Visos uzņēmumos darbinieki ar savu atšķirīgo valodu, paražām, tradīcijām un hierarhiju veido kopīgo kultūru. Tāpat uzņēmumos pastāv grupējumi vai indivīdi, kam ir savi politiskie mērķi, veidojas protesta grupas, darbojas gan rakstīti, gan nerakstīti iekšējās kārtības likumi un noteikumi.[2,27]
Darbinieki ir uzņēmuma potenciālais spēks, jo to radošā darbība ir pamats uzņēmuma attīstībai. Tāpēc šodien efektīvi ar peļņu var strādāt tikai tie uzņēmumi, kuros nodarbinātas ieinteresētas un radošas personības. Līdz ar to visai būtiski ietekmējot uzņēma iekšējās vides darbību, kā arī nosakot tā pastāvēšanas un attīstības iespējas ārējā vidē. Bet tas savukārt rada nepieciešamību uzticēties jau esošajiem un jaunajiem darbiniekiem. Lai darbinieks šo uzticību izpelnītos, viņam tiek uzstādītas noteiktas prasības, kas raksturojamas kā piesardzība cilvēka iespējamās negatīvās ietekmes dēļ, kā arī uzņēmuma lielās atbildības dēļ pret saviem klientiem, investoriem, pārējiem sadarbības partneriem un arī uzņēmumā strādājošajiem darbiniekiem.
Cilvēki un viņu rīcība, viņu darbs un darba stils ietekmē arī “Termināls Vecmīlgrāvis” panākumus tirgū, nosakot konkurētspēju, klientu piesaisti un viņu vajadzību apmierināšanas kvalitāti. Tāpēc uzņēmuma mērķis ir piesaistīt pēc iespējas profesionālākus, radošus un strādāt gribošus cilvēkus, ņemot vērā viņu rīcību raksturojošos rādītājus, kā: profesionālās spējas, iepriekšēja darba pieredze, personiskās intereses un vajadzības, vērtību uztvere. “Termināls Vecmīlgrāvis” ir savstarpēji saliedēti darbinieki, ar vēlmi palīdzēt viens otram un darboties kā komandai, neņemot vēra atsevišķu indivīdu vecumu, dzimumu, vai ieņemamo amatu.
Svarīgi ir arī tas, ka uzņēmuma vadība un padotie spēj rast kontaktu, savstarpēji vienojoties un strādājot vienota mērķa labā. Vadība uzņemas atbildību un rūpes par darbinieku drošību, labsajūtu, interešu ievērošanu un vajadzību apmierināšanu. Cenšas pēc iespējas labāk iepazīt katru savu darbinieku atsevišķi, lai prognozētu tā rīcību sarežģītās situācijās, izstrādātu individuālas motivācijas iespējas un savlaicīgi novērstu jebkādu negatīvu ietekmi uz uzņēmuma darbību no personāla puses.
Savukārt darbinieki uzņemas atbildību par sev uzticētiem pienākumiem. Darbinieki izturas pārliecināti, neparedzamās situācijās patstāvīgi pieņem lēmumus.
Šodien cilvēkiem ir ļoti svarīgs katrs algā saņemtais lats, tāpēc bieži vien šī tēma var kļūt par iemeslu nesaskaņām darbinieku starpā. Lai to novērstu, “Termināls Vecmīlgrāvis” vadība jau savlaicīgi ir vienojusies ar katru darbinieku par viņa algu un arī noteica vienotu piemaksas jeb prēmiju sistēmu. Kā arī darbiniekiem izskaidroja uzņēmuma pašreizējo finansiālo situāciju, tās iespējamās izmaiņas un attiecīgās sekas. Svarīgi ir uzturēt šo atgriezenisko saiti, informācijas plūšanu abos virzienos vienlīdzīgi. Vienmēr ir jābūt iespējai pateikt to, kas nomāc vai satrauc un kopīgi meklēt risinājumu.
Uzņēmumā ir personāla daļa. “Termināls Vecmīlgrāvis” strādā 90 darbinieki.Grāmatvedība
Uzņēmuma pienākums ir kārtot grāmatvedību. Grāmatvedībā uzskatāmi atspoguļojami visi uzņēmuma saimnieciskie darījumi, kā arī katrs fakts vai notikums, kas rada pārmaiņas uzņēmuma mantas stāvoklī (turpmāk – saimnieciskie darījumi). Grāmatvedību kārto tā, lai grāmatvedības jautājumos kvalificēta trešā persona varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par uzņēmuma finansiālo stāvokli bilances datumā, tā darbības rezultātiem, naudas plūsmu noteiktā laikposmā, kā arī konstatēt katra saimnieciskā darījuma sākumu un izsekot tā norisei. [8]
Katra vadītāja pienākums ir organizēt uzņēmuma saimnieciskās darbības finansu uzskaiti un nodrošināt, lai tiktu ievēroti LR likumos “Par grāmatvedību”, “Par gada pārskatiem” un ar tiem saistošos normatīvajos aktos izstrādātās prasības, un grāmatvedībā atspoguļotie dati būtu uzskatāmi un patiesi. Tāpat savlaicīgi ir jāiesniedz normatīvajos aktos noteiktā informācija Valsts nodokļu dienestam, Valsts statistikas pārvaldei un dažos gadījumos arī kredītiestādēm.
“Termināls Vecmīlgrāvis” grāmatvedim jāveic pilna finansu operācija uzņēmumā un jāpārbauda dokumentu noformēšanas pareizība, jāseko bankas finansu resursu stāvoklim, jāsagatavo finansu pārskatus, jārisina problēmas, kas radušās darba procesā un jāveic citi līdzīgi satura uzdevumi. Tiek rūpīgi sekots LR likumdošanai, kas nosaka dažādus nodokļu maksājumus, grāmatvedības vešanas noteikumus un arī regulāru atskaišu iesniegšanu dažādām valsts institūcijām kā Valsts Ieņēmumu dienests (VID), Valsts Statistikas pārvalde u.c.
Visiem darbā pieņemamajiem darbiniekiem tiek noteikts 3 mēnešu pārbaudes laiks un gandrīz obligāta prasība ir angļu valodas zināšanas. Darba algas tiek aprēķinātas pēc laika darba apmaksas metodes.Ražošana
Ražošana ietver sevī preces izgatavošanas un pakalpojuma sniegšanas procesus, kas ir uzņēmuma centrālā darbība un galvenais ienākumu avots.
Pakalpojuma sniegšana ir viens no klientu vajadzību apmierināšanas un uzņēmuma “Termināls Vecmīlgrāvis” piedāvājuma veidiem. Šajā procesā uzņēmumam ir iespēja tieši kontaktēties ar savu klientu, uz kuru tiek orientēta visa iekšējā darbība.
“Termināls Vecmīlgrāvis” pakalpojuma piedāvājuma klāsts sastāv no iespējām:
• Ro-ro tipa prāmju apkalpošana;
• Zāģmateriālu apstrāde ar ķīmiskām vielām;
• Stividoru pakalpojumi;
• Koksnes impregnēšana;
• Metāla konstrukcijas apstrādāšana;
• Ražošanas iekārtu iznomāšana;
• Telpu iznomāšana;
• Vienotā administratīvo dokumentu (VAD) aizpildīšana;
• Kravas pavaddokumentu (CMR, Carnet Tir) aizpildīšana;
• Kravas iekraušana/izkraušana uz/no automašīnas;
• Izkraušanas/iekraušans darbi ar ceļamkrānu palīdzību;
• Kravas uzglabāšana muitas noliktavas teritorijā;
• Kravas uzglabāšana muitas noliktavas apsildāmajās un neapsildāmajās telpās;
• Kravas šķirošanas un fasēšanas darbus;
• Ķīmisko un ugunsnedrošo kravu uzglabāšana.2.2 Ārējās vides faktoru novērtējums
Uzņēmumu darbība ir ievērojami atkarīga no ārējās vides faktoriem. Ārējās vides analīze ir ļoti svarīga uzņēmuma stratēģijas izveidē. Ārējas vides faktori iedalās 2 daļās – tiešās ietekmes ārējās vides jeb mikrovides faktori, kas tieši iespaido uzņēmuma darbību, un netiešās ietekmes ārējās vides jeb makrovides faktori, kas netieši iespaido uzņēmumu. Vieglāk ietekmēt ir mikrovides faktorus nekā makrovides, kaut gan nevienu no tiem pilnībā kontrolēt nav iespējams. Lai uzņēmumam varētu darboties, tam īpaša vērība jāpievērš ārējās vides ietekmes veidu noskaidrošanai, to rakstura un svarīguma atspoguļošanai un sagaidāmā iespaida novērtēšanai, kā arī pastāvīgi jāpēta, jāanalizē šīs vides izmaiņas.2.2.1 Tiešās ietekmes ārējās vides faktori
Tiešās ietekmes ārējās vides faktori jeb mikrovide ir cieši saistīta ar uzņēmumu.
“Termināls Vecmīlgrāvis” ārējās vides tiešās ietekmes faktori ir:
• piegādātāji;
• patērētāji;
• konkurenti;
• saskares auditorija;
• likumdošanas institūcijas.
Visnozīmīgākie un tiešie uzņēmuma darbības noteicēji ir patērētāji. Lai labāk izprast uzņēmuma stāvokli, rūpīgi jāizpēta katrs elements atsevišķi.
Piegādātāji
Piegādātāji – uzņēmumi, kuri produktu ražošanu vai citus darbības veidus apgādā ar vajadzīgajiem resursiem – iekārtu, izejvielām, kurināmo, elektroenerģiju u.c. [1,62]
Lai kāda arī būtu piegādātāju izvēle, uzņēmumam ir jābūt pārliecinātam, ka šiem darījuma partneriem var uzticēties, jo tas ne tikai palīdzēs plānot kārtējo un arī stratēģisko darbību, bet arī mazinās šīs ārējās vides faktora ietekmi uz uzņēmuma darbību.
“Termināls Vecmīlgrāvis” piegādātāji ir Latvijas Gāze, Latvenergo, Rīgas Siltums, Rīgas Ūdens, Lattelekom.
Patērētāji
Patērētāji – produkta un pakalpojumu pircēji, lietotāji, kuru vajadzības un pieprasījumu uzņēmumi cenšas apmierināt, izmantojot mārketinga darbības.[1,65]
Biznesa viens no galvenajiem uzdevumiem ir klientu piesaistīšana. Pirmajā vietā vienmēr ir klients un viņa vajadzības. Visu pamatā ir vēlēšanās apmierināt kādu vajadzību.
Soļi, kas paredz uzņēmuma pakalpojuma sniegšanas kvalitātes uzlabošanu, tiek veikti saskaņā ar šo mērķi. Augsts darba ražīguma līmenis, kvalitātes sasniegšana un jauninājumu ieviešana – tie ir daži no instrumentiem, ko “Termināls Vecmīlgrāvis” lieto, lai sasniegtu klientu vēlmju apmierinājumu.
“Termināls Vecmīlgrāvis” ļoti labi pārzin savus patstāvīgos klientus. Kopš uzņēmums darbojas tam ir izveidojies savs klientu loks un gadu gaitā sadarbojoties tas ir iepazinis katra klienta gaumi un vēlmes.
Tā kā pastāv pieci pircēju tirgus tipi:
• patēriņa;
• industriālais;
• starpnieki;
• valdības (institucionālais);
• starptautiskais,
tad vajadzētu konkretizēt, kura tirgus izpēte ir visnepieciešamākā. Ņemot vērā to, ka “Termināls Vecmīlgrāvis” savus pakalpojumus sniedz Latvijā, bet gala patērētājs atrodas ārzemēs, tad starptautiskais tirgus ir labi jāpārzin. “Termināls Vecmīlgrāvis” savus ražojumus un pakalpojumus piedāvā tiešajiem patērētājiem, bez starpnieku izmantošanas un arī paši neveic starpnieku pakalpojumus, tad starpnieku tirgus nebūs īstais. Arī ar valsts institūcijām praktiski sadarbība nepastāv.
“Termināls Vecmīlgrāvis” darbojas industriālajā tirgū, pie kura pieskaita uzņēmumus, organizācijas, kas pakalpojumus pērk, lai tos izmantotu citas produkcijas ražošanai. Galvenokārt klienti ir:
• kravu pārvadātāji;
• dzelzbetona konstrukciju izgatavotāju firmas;
• uzņēmumi, kuriem nepieciešama ģenerālkravu pārkraušana no/uz kuģiem;
• kokapstrādes uzņēmumi.
Uzņēmums cenšas pēc iespējas vairāk domāt par saviem klientiem, izdomājot un ieviešot dažādus jaunus papildpakalpojumus, kas palīdz iegūt jaunus klientus un būt konkurētspējīgiem. Tā piemēram, nesen bez esošajiem portālceltņiem PAS „Termināls Vecmīlgrāvis” piedāvāja pārkraušanas pakalpojumus ar mobiliem celtņiem ar celtspēju līdz 60 tn un apstrādes ātrumu līdz 7000 tn/diennaktī, izmantojot dažādas kravu satvērēju ierīces, kas ļauj apstrādāt sekojošās kravas: apaļkoku, visu veidu ģenerālkravas un smagsvaras, ieskaitot smago tehniku un konteinerus.
Konkurenti
Konkurenti – uzņēmumi, kas nodarbojas ar savu biznesu noteiktā mērķtirgū un veic mārketinga darbības. lai piesaistītu pircējus piedāvātajiem produktiem.[2,20]
Konkurenti ir spēks, kas iedarbojas uz uzņēmuma mikrovidi, iespaidojot lēmumu pieņemšanas procesus, kā piemēram, nosakot pakalpojuma veidu, cenu un ar kādu tehnoloģiju uzņēmumam strādāt, jo galvenā cīņa starp tirgus dalībniekiem ir par to, kurš piesaistīs visvairāk patērētājus. Svarīgi ir aptvert pilnīgi visus tirgū darbojošos konkurentu.
Tas ir viens no ārējās vides elementiem, kas ietekmē tirgus …izvēli kā arī visu menedžmenta darbību kopumā.
Tāpēc “Termināls Vecmīlgrāvis” uzdevums ir nemitīgi sekot visu veidu konkurences tendencēm, kas prasa jaunas idejas, labāku apkalpošanas veidu, kā arī izgudrot oriģinālus reklāmas paņēmienus, ņemot vērā attiecīgo pakalpojumu pircēju raksturojumu.
Zemāk redzami “Termināls Vecmīlgrāvis” konkurenti tieši starp ģenerālkravu termināliem, jo vēl ir arī lejamkravu termināli un beramkravu termināli, bet “Termināls Vecmīlgrāvis” ir ģenerālkravu termināls.
ĢENERĀLKRAVU TERMINĀLI RĪGAS BRĪVOSTĀ [10]
NOSAUKUMS ADRESE
AS “BALTIC SEA PORT” Daugavgrīvas 93, Rīga, LV-1007
AS “REMARS-RĪGA” Gāles 2, Rīga, LV-1015
AS “RĪNŪŽU STIVIDORS” Atlantijas 27, Rīga, LV-1015
AS “STARTS-RĪGA” Tvaika 68a, Rīga, LV-1034
SIA “BALTIC CONTAINER TERMINAL” Kundziņsalas 1, Rīga, LV-1822
SIA “FREJA” Flotes iela 11/14, Rīga, LV-1016
SIA “JAUNMĪLGRĀVJA OSTAS KOMPĀNIJA” Tvaika 70, Rīga, LV-1034
SIA “KRIEVU SALAS TERMINĀLS” Zilā 22/24, Rīga, LV-1007
SIA “MAGNĀTS” Daugavgrivas iela 83/89, Riga, LV-1007
SIA “MAN-TESS” Tvaika 7a, Rīga, LV-1005
SIA “NACIONĀLAIS KONTEINERU TERMINĀLS” Brīvības iela 151, Rīga, LV-1012
SIA “RĪGAS CENTRĀLAIS TERMINĀLS” Eksporta 15, Rīga, LV-1170
SIA “RĪGAS JŪRAS OSTA VOLERI” Zilā iela 5a, Rīga, LV-1007
SIA “RĪGAS PASAŽIERU TERMINĀLS” Eksporta iela 3a, Rīga, LV-1010
SIA “SALA” Traleru 2a, Rīga, LV-1030
SIA “SPĒJA” Zilā 3, Rīga, LV-1007
SIA “VEGA STIVIDORS” Ezera 22, Rīga, LV-1034
SIA “WT TERMINAL” Flotes 3a, Rīga, LV-1016
SIA “ZĪLĪTE” Tvaika 27, Rīga, LV-1005
Kā redzams uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis” ir daudz un spēcīgu konkurentu, tā piemēram, pie pazīstamākajiem ir jāmin SIA “BALTIC CONTAINER TERMINAL” un AS “RĪNŪŽU STIVIDORS” .
Kā vienu no uzņēmuma priekšrocībām attiecībā pret tā konkurentiem var minēt to faktu, ka uzņēmumam ir izdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis. Tas atrodas aptuveni 3 km no Rīgas ostas jūras vārtiem, tieši pie galvenā kuģa ceļa.
Saskares auditorija
Saskares auditorija – jebkura cilvēku grupa, kura izrāda reālu vai potenciālu interesi par uznēmuma darbību un var to ietekmēt.[1,67]
Tiešās ietekmes ārējo vidi veido arī pārējās sabiedrības grupas, kas kaut kādā mērā ietekmē organizācijas darbību. Tās var veicināt vai pretdarboties uzņēmuma centieniem apkalpot noteiktu tirgu.
1. Valsts institūcijas ietver gan pašvaldību, gan valsts un starptautiska līmeņa institūcijas, kas var ierobežot vai atbalstīt uzņēmuma darbību, izdodot likumdošanas aktus, nosakot aizdevumu procentu likmes un valūtas maiņas kursus. Valsts institūcijas var ietekmēt, izmantojot lobēšanu vai profesionālās apvienības.
2. Masu saziņas līdzekļi – prese, televīzija un radio – pārraida ziņas, informāciju un reklāmu un tādējādi var palīdzēt uzņēmuma mārketinga darbībā vai arī, gluži otrādi, var sabojāt uzņēmuma reputāciju. Sabiedrisko attiecību nodaļas nopietni strādā, lai panāktu, ka masu saziņas līdzekļi saņem un savai auditorijai atspoguļo pozitīvu informāciju par uzņēmumu. „Termināls Vecmīlgrāvis” ir ieinteresēts, lai informācijas līdzekļi biežāk un labāk aprakstītu tās darbību.
3. Sabiedriski aktīvās pilsoņu grupas cenšas ietekmēt ražotājus un citus uzņēmumus, lai uzlabotu sabiedrības labklājību kopumā. Dažkārt šīs grupas nav oficiāli reģistrētas organizācijas, īpaši pēdējo gadu laikā aktīvāk darbojas dažādas neformālas grupas un protestētāji.
Likumdošanas institūcijas
Likumdošanas institūcijas – regulē mārketinga darbības ar tiesiskām metodēm, t.i., izstrādā un pieņem likumus, nosakot aizdevumu procentu likmes, valūtas maiņas kursus utt.[1,70]
Uzņēmumu “Termināls Vecmīlgrāvis” tāpat kā visus pārējos uzņēmumus ietekmē daudzi likumi un normatīvie akti. Visplašāk pazīstamie un uz visiem uzņēmumiem… attiecināmie ir likums “Par grāmatvedības uzskaiti”, “Par gada pārskatiem”, “Par uzņēmējdarbību” un vēl ļoti daudzi citi. Taču uzņēmuma “Termināls Vecmīlgrāvis” darbību ierobežo arī “Likums par ostām”.
22.06.1994. likums “Likums par ostām” (“LV”, 80 (211), 12.07.1994.) [spēkā ar 26.07.1994.] ar grozījumiem:
23.05.1996. likums (“LV”, 94 (579), 31.05.1996.) [spēkā ar 01.06.1996.]
24.03.1997. likums (“LV”, 93 (808), 10.04.1997.) [spēkā ar 24.04.1997.]
18.06.1997. likums (“LV”, 167/168 (882/883), 01.07.1997.) [spēkā ar 15.07.1997.]
11.11.1999. likums (“LV”, 397/398 (1857/1858), 01.12.1999.) [spēkā ar 01.01.2000.]
11.05.2000. likums (“LV”, 197/200 (2108/2111), 01.06.2000.) [spēkā ar 01.07.2000.]
22.03.2001. likums (“LV”, 56 (2443), 06.04.2001.) [spēkā ar 20.04.2001.]
10.05.2001. likums (“LV”, 77 (2464), 18.05.2001.) [spēkā ar 01.06.2001.]
24.10.2002. likums (“LV”, 165 (2740), 13.11.2002.) [spēkā ar 27.11.2002.]
19.06.2003. likums (“LV”, 103 (2868), 10.07.2003.) [spēkā ar 24.07.2003.]
23.10.2003. likums (“LV”, 156 (2921), 06.11.2003.) [spēkā ar 01.12.2003.]
30.10.2003. likums (“LV”, 159 (2924), 12.11.2003.) [spēkā ar 01.01.2004.]
22.06.2005. likums (“LV”, 104 (3262), 06.07.2005.) [spēkā ar 20.07.2005.]
03.11.2005. likums (“LV”, 181 (3339), 11.11.2005.) [spēkā ar 25.11.2005.] [ 7 ]
Izdotie likumi un normatīvie akti regulē uzņēmuma darbību nodokļu, drošības, muitas, tirdzniecības un citās jomās. Pievēršoties likumdošanai kā uzņēmuma ārējās vides izpausmei, var secināt, ka ši vide uzņēmumam nav sevišķi labvēlīga2.2.2 Netiešās ietekmes ārējās vides faktori
Netiešās ietekmes ārējās vides faktori jeb makrovide spēj ietekmēt ne tikai uzņēmumus, bet arī tā konkurentus un tiešās ietekmes ārējās vides faktorus. Uzņēmumam ir grūti ietekmēt makrovides faktorus, tomēr tas nenozīmē, ka tam pasīvi jaizturas pret makrovides ietekmi. Ļoti bieži makrovides faktorus var ietekmēt, sekmīgi veidojot sabiedriskās attiecības.[2,23]
“Termināls Vecmīlgrāvis” ārējās vides netiešās ietekmes faktori ir:
• demogrāfiskie;
• ekonomiskie;
• zinātne, tehnoloģija un tehnika;
• politiskie;
• starptautiskie.
Demogrāfiskā vide
Demogrāfiskā vide – demogrāfisko faktoru kopums, kas ietekmē uz patērētāju vajadzību lielumu un struktūru un tirgus ietilpību.[1,71]
Svarīgākais no sociālajiem faktoriem ir valsts iedzīvotāji, to skaits un blīvums. Demogrāfiskajām izmaiņām var būt liela ietekme uz uzņēmuma darbību. Pilsētu iedzīvotāju etniskās un apdzīvotības izmaiņas rada vietējo pakalpojumu un mazumtirdzniecības pieprasījuma pārmaiņas, un ietekmē, lai gan ne tik tieši, arī pieprasījumu pēc dažādām precēm un pakalpojumiem. Demogrāfiskie faktori netieši ietekmē ikvienu firmu ikvienā nozarē. Demogrāfiskā ziņā svarīgs ir iedzīvotāju skaita pieaugums, līdz ar to arī noteiktas pirktsspējas apstākļos palielinās vajadzības, kas sekmē tirgus attīstību.
Demogrāfiskā ziņā svarīgs ir iedzīvotāju skaita pieaugums, jo līdz ar to palielinās vajadzības, noteiktas pirktspējas apstākļos novedot pie tirgus attīstības. Rīgā ir ne ļoti labvēlīga demogrāfiskā situācija, iedzīvotāju skaits Rīgā ik gadu samazinās (sk. tab. 2.1). Taču vajag atzīmēt, ka šī problēma eksistē visā Latvijā un tāpēc ar potenciālo patērētāju skaitu samazināšanu saskaras katrs Latvijas uzņēmums.
PASTĀVĪGO IEDZĪVOTĀJU SKAITS RĪGĀ GADA
SĀKUMĀ
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
Rīga 756 627 747 157 739 232 735 241 731 762 727 578 722 485 717 371
Tab.2.1[9]
Ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaits pēdējos gados sāk palielināties, ko apliecina Latvijas statistiskas biroja sakopti dati (sk. tab. 2.2.). Šis pieaugums ietekmē arī „Termināls Vecmīlgrāvis”, jo darbinieki ir uzņēmuma potenciālais spēks. Jo ir lielāka izvēle, jo ir iespējams piesaistīt potenciāli augstvērtīgākos kadrus.
Tab. 2.2[9]
IEDZĪVOTĀJI PĒC EKONOMISKĀS AKTIVITĀTES RĪGĀ
Skaits (tūkst.)
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
Rīga
Ekonomiski aktīvie iedzīvotāji 380.5 385.9 389.3 383.6 388.6 391.5 391.5
..nodarbinātie iedzīvotāji 338.4 343.5 348.6 354.0 365.5 368.5 359.3
..darba meklētāji 42.1 42.4 40.6 29.6 23.1 23.0 32.1
Ekonomiski neaktīvi iedzīvotāji 141.2 130.0 124.5 127.8 119.2 111.5 107.2
Ekonomiskā vide
Ekonomiskā vide – faktoru kopums, kas ietekmē uz patērētāju pirktspēju un pieprasījuma struktūru.[1,73]
Pašlaik valstī ir ekonomiskā krīze. Ekonomiskā krīze ir inflācijas, bezdarba, IKP un citu faktoru izraisīta ekonomikas lejupslīde. Kā jau minēju, inflācijas līmenis valstī ir viens no ekonomisko krīzi raksturojošiem faktoriem un Latvijā jau ilgāku laiku inflācijas līmenis ir augstākais Eiropas Savienībā.
Latvijas ekonomiskā situācija vērtējama kā sarežģīta, prasot visu tautsaimniecības stabilizācijā iesaistīto pušu aktīvu un konsekventu rīcību. Vienlīdz svarīgi arī, lai bankas neieņemtu nogaidošu pozīciju un turpinātu kreditēt Latvijas tautsaimniecību. Pašlaik Latvijā pastāvošai inflācijai ir daudzi iemesli, un galvenais no tiem – naudas masas pieaugums, straujais izsniegto kredītu skaita pieaugums iepriekšējos gados, kā arī regulējamo tarifu pieaugums. Turklāt naudas masas pieaugumu ietekmēja naudas ieplūšana no ES fondiem, valsts parāda pieaugums un vairāki citi faktori. Tā rezultātā mūsu ekonomikā radās “liekā” nauda.
Krīze ir parādība, ko neviens nevar paredzēt. Visā pasaulē valsts ekonomisko situāciju raksturo tās iekšzemes kopprodukts un tā dinamika. Palielinoties iekšzemes kopproduktam, pieaug patērētāju un organizāciju pieprasījums pēc pakalpojumiem un produktiem. Jo augstākas aizdevumu likmes, jo zemāks pieprasījum…s. Kapitāla izmaksas arī pieaug, pieaugot aizdevumu likmēm, tādejādi samazinot investīcijas.
Valsts ekonomiskā situācija būtiski ietekmē dažādas nozares, kā arī uzņēmumus tajās. Izņēmums nav arī „Termināls Vecmīlgrāvis”. Pēdējo mēnešu laikā ievērojami sarucis kravu apjoms, kas ietekmē arī kopējo kravu apgrozījumu ostā, kā arī uzņēmuma gūto peļņu. Zemāk redzams muitas noliktavas “Termināls Vecmīlgrāvis” kravas apgrozījumu pēdējos trijos gados. Tabulā ir redzams, cik un kādas kravas uzglabājas muitas noliktavā 2006. 2007. un 2008. gados.
Tab. 2.3 Kravas apgrozījums 2006.g – 2008.g
Krava /
gads Kokmateriāli (brutto svars, tonnas) Vieglās a/m (gab.) Lauksaimnniecības tehnika (gab.) Ķīmijas produkti (brutto svars, tonnas)
2006.g. 17000 870 1110 2110
2007.g. 23000 520 940 2209
2008.g. 16000 120 340 1120
Zinātne, tehnoloģija un tehnika
Zinātne, tehnoloģija un tehnika veido vidi, kas veicina esošo produktu uzlabošanu un jauno produktu ieviešanu tirgū un rada jaunas mārketinga iespējas.[1,75]
Tehnoloģijas progress pēdējo gadu laikā ir norisinajies ļoti strauji un ir ietekmējis gandrīz visas mūsu dzīves jomas. Ir radušās pilnīgi jaunas nozares, piemēram, digitālā televīzija, uz datortehnoloģijām balstītas projektēšanas. Visticamāk, ka tehnoloģiju attīstība neapstāsies un tuvā nākotnē iepazīsim vēl daudzas jaunas tautsaimniecības nozares. Paredzēt tehnoloģijas attīstības tendences ir ļoti grūti, taču nav neiespējami.[2,27]
Mūsdienās nav iedomājama uzņēmējdarbība bez komunikācijām, tās ir kļuvušas tik neaizstājamas. Katram uzņēmējam ir jārēķinās, ka noris zinātniski tehnoloģiskais process. Uzņēmumu darbība mūsdienās tiek balstīta vislielākajā mērā uz tehnikas sasniegumiem – datoriem, faksiem, kopētājiem utt. Arī uzņēmuma „Termināls Vecmīlgrāvis” darbība ir ļoti atkarība no šīm tehnikām, jo bez tiem kontakti ar klientiem un sadarbības partneriem būtu apgrūtināti, un kavētu svarīgu lēmumu pieņemšanu.
Visa uzņēmuma „Termināls Vecmīlgrāvis” grāmatvedības kārtošana ir datorizēta un aizvien mazāk darba tiek veikts rakstot ar roku. Uzņēmumā rīcībā ir daudzi datori.
Visas datorprogrammas ir veidotas speciāli šī uzņēmuma vajadzībām, it sevišķi programma rēķinu veidošanai.
„Termināls Vecmīlgrāvis” seko līdzi jaunākajai tehnoloģijai un tehnikas attīstības tendencēm, tas arī ir viens no priekšnoteikumiem, kas ļauj darbiniekiem savlaicīgi, precīzi un ātri sagatavot nepieciešamos dokumentus, piemēram, sagatavojot tos ar datortehnoloģiju palīdzību.
Politiskā vide
Politiskā vide – likumu un citu likumdošanas aktu, valsts iestāžu, partiju u.c. sabiedrisko organizāciju kopums, kas ietekmē uzņēmumu darbību, tos attīstot vai ierobežojot.[1,77]
Valdība un pašvaldības var ievērojami ietekmēt uzņēmumus un nozares. Kaut arī netieši spēkā esošā likumdošana iespaido ikvienu uzņēmuma darbību, kā piemēram nodokļu sistēma, inflācija, bezdarbs, iedzīvotāju maksātspēja. Inflācijas laikā firmas izdevumi par resursiem nemitīgi pieaug, lidz ar to neizbēgama ir cenas paaugstināšana, lai segtu lielās izmaksas. Tā arī likumdošanas akti nosaka darba devēju un darba ņēmēju attiecības. Stabila valsts politika sekmēs jebkuru uzņēmējdarbību. Šeit varētu būt runa par nodokļu atvieglojumiem. Lai gan nodokļu sistēma Latvijā ir stabilizējusies, tā vēl jo projām ir mainīga.
Valdības uzdevums ekonomikā ir nodrošināt valstiski svarīgu funkciju finansēšanu un veicināt stabilu uzņēmējdarbības vidi, līdz ar to tiktu sekmēta iedzīvotāju labklājība.
Birokrātisko šķēršļu un administratīvo problēmu dēļ bija apturēta jebkura veida attīstība Rīgas brīvostas teritorijā. Šā brīža ekonomiskā situācija zināmā mērā ir nospēlējusi par labu ostai – pirmo reizi politiķi ir sākuši uztraukties, ka no ostas iespējām ne visas tiek izmantotas. Tiek runāts, ka ostai un tranzītam jālikvidē visi birokrātiskie ierobežojumi. Būtībā ekonomiskā krīze lika sākt domāt un strādāt ātrāk.
Starptautiskā vide
Starptautiskā vide – ārpus valsts ekonomisko, politisku u.c…. faktoru kopuma, kas ietekmē uzņēmumu attiecības ar ārējo vidi. [1,78]
Globalizācija pieprasa adaptēties. Katrai valstij, arī katram indivīdam jāatrod sava priekšrocība, ko dot pasaulei, lai gūtu labumu no globalizācijas procesā brīvi pieejamiem tehnoloģijas sasniegumiem.
Ko globalizācija varētu nozīmēt uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis. Pirmām kārtām šī ietekme būs atkarīga no pārmaiņām starptautiskajā darba dalīšanā, kā arī no uzņēmumu darbības globalizācijas. To var saukt par problēmu, bet var arī izmantot kā iespēju, kas ļauj paaugstināt inovāciju un nacionālo zināšanu bāzi. Nāksies pastiprināt uzņēmumu spēju adaptēties un elestīgi pielāgoties mainīgajiem tirgus (gan noieta, gan piegāžu) apstākļiem, kas panākams, izmantojot paplašinātās tehnoloģiskās iespējas, elestīgāku un efektīvāku organizātorisko struktūru uzņēmumu starpā. Inovāciju ieviešana vienmēr saistās ar palielinātu risku, tāpēc tā kompensēšanai būs nepieciešama atbilstoša finansēšanas stimulēšanas sistēma.3 SWOT analīze
SWOT analīze „Termināls Vecmīlgrāvis”
Nosaukums SWOT cēlies no angļu valodas vārdu strenght,weakness, opportunities, threats pirmajiem burtiem (iekšējais spēks, iekšējais vājums, ārējās iespējas, ārējie draudi). SWOT analīzes būtība – noteikt uzņēmuma iespējamos attīstības virzienus (stratēģijas). Tas tiek skatīts, izejot no šāda aspekta – kā pārvērst uzņēmuma vājumu par spēku, ņemot vērā ārējās iespējas un draudus.
Tab. 3.1. SWOT analīze PAS „Termināls Vecmīlgrāvis”
1. Iekšējais spēks
1.1. Piedāvāto pakalpojumu kvalitāte
1.2. Modernas tehnoloģijas
1.3. Uzticami patērētāji
1.4. Laba darba procesa organizēšana
1.5. Piedāvājums par konkurētspējīgu cenu
1.6. Kvalificēti darbinieki
1.7. Zemas izmaksas
1.8. Stabili sadarbības kontakti un pieredze darbā ar partneriem Krievijas, Baltkrievijas tirgos
1.9. Daudzveidīgs pakalpojumu klāsts, kas dod priekšrocības pār citiem ģenerālkravu termināliem 2. Iekšējais vājums
2.1. Vājš mārketings
2.2. Neliela tirgus daļa
2.3. Uzņēmums novājināts no jaunu konkurentu parādīšanās tirgū
2.4. Nepilnīga darbinieku motivācija
2.5. Neatbilstošs finansiālais stāvoklis
2.6. Valsts interešu pakļautība
2.7. Uzņēmuma, tā piedāvājuma informācijas un reklāmas materiālu trūkums tirdzniecības vietās
3. Ārējie draudi
3.1. Valsts jautājumu risināšanas gausums
3.2. Globalizācijas problēma (pārāk mazs uzņēmums Eiropas tirgū)
3.3. Nelabvēlīga likumdošana
3.4. Resursu (cenu) pieauguma svārstības
3.5. Uzņēmējdarbībai nelabvēlīgi likumprojektu pieņemšana
3.6. Resursu trūkumi
3.7. Konkurences palielināšānās
3.8. Pircēju maksātspējas samazināšanās
3.9. Iespējams tirgus daļas zaudējums
3.10. Ierobežotas peļņas potenciāls 4. Ārējās iespējas
4.1. Jaunu pakalpojumu ieviešana un attīstīšana
4.2. Tirgus daļas paplašināšana
4.3. Jaunu tirgu apguve
4.4. Kvalitātes paaugstināšana
4.5. Noieta tirgus ģeogrāfiskā paplašināšanās. Sadarbības attīstīšana ar esošajiem klientiem Austrumeiropā, Rietumeiropā, Izraēlā un Āfrikā
1. Iekšējais spēks
1.1. Piedāvāto pakalpojumu kvalitāte
Kraušanas ātrums ro-ro tipa kuģu apkalpošanai ir līdzvērtīgs kā lielākā daļā Eiropas ostu.
1.2. Modernas tehnoloģijas
Ir iegādāti moderni termināltraktori, kā arī tiek izskatīts jautājums par multidokera iegādi.
1.3. Uzticami patērētāji
Līgums ar vienu no patērētājiem DFDS Tour Line tika noslēgts 1999. gadā un tiek ikgadēji pagarināts.
1.4. Laba darba procesa organizēšana
Laba darba organizēšana nodrošina ātru kuģu apkalpošanu.
1.5. Piedāvājums par konkurētspējīgu cenu
Piedāvātās cenas ir līdzvērtīgas vai pat zemākas nekā konkurējošās ostās.
1.6. Kvalificēti darbinieki
Lielākā daļa darbinieku strādā vairāk nekā 20 gadus.
1.9. Daudzveidīgs pakalpojumu klāsts
Paralēli stividoru pakalpojumiem tiek piedāvāts zāģmateriālu zāģēšana, ķīmiskā apstrāde, impregnēšana u.t.t.
4. Ārējās iespējas
4.1. Jaunu pakalpojumu ieviešana un attīstīšana
Tiek risināts jautājums par multidokera iegādi, kas ļaus pārkraut arī beramās kravas.
4.2. Tirgus daļas paplasināšana
Notiek pārrunas par papildus prāmja līnijas atvēršanu, kuras dotajā brīdī iesaldētas, sakarā ar pasaules ekonomisko krīzi.
4.3. Jaunu tirgu apguve
Jaunā multidokera iegāde ļaus apgūt beramkravu apstrādes tirgus daļu.
4.4. Kvalitātes paaugstināšana
Impregnēšanai zem augsta spiediena tiks nomainīta tehnika, kas būs videi nekaitīga.
Kā redzams no šīs tabulas (3.1.tab.) uzņēmumam ir diezgan izdevīgs stāvoklis, tātad arī plašas iespējas pilnveidoties. Tā kā uzņēmumā darbojas augsti kvalificēti speciālisti, tad jādomā, ka uzņēmums apgūs jaunus tirgus un nākotnē vēl spēs labi konkurēt.Secinājumi
1. Publiskā akciju sabiedrība “Termināls Vecmīlgrāvis” ir viens no vadošajiem termināliem Rīgas ostā pēc ģenerālo un ro-ro tipa kravu pārkraušanas.
2. 14 gadu laikā PAS “Termināls Vecmīlgrāvis” izveidojies par uzņēmumu ar vairākām stabilām darbības struktūrām:
• Kravas – pasažieru termināls,
• Muitas noliktava,
• Stividoru pakalpojumi,
• Koksnes impregnēšana,
• Ražošanas iekārtu iznomāšana,
• Telpu iznomāšana.
3. PAS “Termināls Vecmīlgrāvis” ir viena no lielākajām Latvijas ostām pēc zāģmateriālu eksporta.
4. Būtiska loma uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis” ir – patērētājiem, likumdošanai, valsts politikai un valsts ekonomiskajam stāvoklim.
5. Atšķirībā no tieši ietekmējošajiem ārējās vides faktoriem, ārējās vides netieši ietekmējošos faktorus uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis” ir grūti vai vispār nav iespējams kontrolēt un izveidot sev labvēlīgu situāciju, bet ir jāpiemērojas situācijai, kā arī apstākļiem un jācenšas tos prognozēt.
6. „Termināls Vecmīlgrāvis” ilgtermiņa plānos ietilpst kļūt par vadošo uzņēmumu starp ģenerālkravu termināliem Rīgā, piedāvājot augstas kvalitātes pakalpojumus, kurus sniegtu gan vietējiem uzņēmumiem, gan arī ārvalstu.
7. Taktiskais mērķis ir censties pārvarēt tagadējo krīzes situāciju, saglabājot esošās kravas, kā arī ar pievilcīgu tarifu palīdzību censties piesaistīt jaunas.
8. Tā kā „Termināls Vecmīlgrāvis” nodarbojas ar ģenerālkravu pārkraušanu, tad tehnoloģiskām iekārtām, ar kurām notiek šī operācija, uzņēmuma darbībā ir liela nozīme.
9. Kā vienu no uzņēmuma priekšrocībām attiecībā pret tā konkurentiem var minēt to faktu, ka uzņēmumam ir izdevīgs ģeogrāfiskais stāvoklis. Tas atrodas aptuveni 3 km no Rīgas ostas jūras vārtiem, tieši pie galvenā kuģa ceļa.
10. Uzņēmumā „Termināls Vecmīlgrāvis” pēdējo mēnešu laikā ievērojami sarucis kravu apjoms, kas ietekmē arī kopējo kravu apgrozījumu ostā, kā arī uzņēmuma gūto peļņu.
11. Pēc SWOT analīzes, var secināt, ka uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis” ir diezgan izdevīgs stāvoklis, tātad arī plašas iespējas pilnveidoties.Priekšlikumi
1. Iepriekšējo gadu darbība norāda uz to, ka uzņēmumam „Termināls Vecmīlgrāvis” nepieciešams izveidot mārketinga daļu, kas spētu risināt mārketinga problēmas un realizēt mārketinga stratēģiju, kuras galvenais uzdevums ir palielināt kopējo pakalpojumu apgrozījumu. Mārketinga stratēģijai jāpamatojas uz to, lai paplašinātu un nostabilizētu galvenos darbības virzienus. Mārketinga stratēģijas pamatā ir klientu apkalpošanas pilnveidošana, balstoties uz zemām izmaksām. Plānotas mārketinga stratēģijas rezultātā „Termināls Vecmīlgrāvis” varēs izvairīties no negaidītiem pavērsieniem, kas negatīvi varētu ietekmēt tās darbību – inflācijas, spēcīgas konkurences, valdības jaunām regulētājformām.
2. Nepieciešams pacelt uzņēmuma rentabilitātes līmeni. Ja to neizdara laikus, sagaidāma uzņēmuma darbības krīze. Rentabilitāti ir iespējams paaugstināt, piemēram, šādi:
• samazinot nevajadzīgos izdevumus;
• samazinot eletroenerģijas un siltumenerģijas patēriņu.
3. Lai uzlabotu ģeneralkravu apjomu, nepieciešams paplašināt reklāmas kampaņu masu sazināšanās līdzekļos, lai piesaistītu jaunus klientus.
4. Būtu vēlams uzlabot uzņēmuma mājaslapu, tā, lai tā izskatītos moderna un lai tā būtu orientēta uz klientiem.
5. Uzņēmuma „Termināls Vecmīlgrāvis” vadībai ir jāizprot un laicīgi jāpielāgo uzņēmuma saimnieciskā darbība ārējās vides netieši ietekmējošiem faktoriem.Izmantotā literatūra
1. V. Praude, J. Beļčikovs „Mārketings”, Vaidelote 1999. g.
2. Džims Blaits „Mārketings” Rokasgrāmata, Zvaigzne ABC 2004. g.
3. Aiga Vīksna „Personāla vadība”, Jumava 1999. g.
4. J. Caune, A. Dzedons, L. Pētersons „Stratēģiskā vadīšana”, Kamene
5. M. Rūrāne „Ražošana”, Turības mācību centrs 1998. g.
6. I.Forands “Personālvadība”, Turības mācību centrs, 1997. g.
7. http://www.likumi.lv
8. LR likums ”Par grāmatvedību” 2.p.
9. http://www.csb.lv
10. http://www.freeportofriga.lv