Reklāma

Reklāma
Adverstising; adverstisment; publicity; promotion (USA)
Werbung
[lat.reclamare – skaļi kliegt] – saziņas līdzeklis, lai piesaistītu uzmanību, izraisītu interesi, padarītu populāru; apmaksāts vai citādi atlīdzināts publisks, popularitāti vai pieprasījumu veicinošs paziņojums par precēm vai pakalpojumiem, uzņēmumiem, personām; paziņojums par organizācijām, to darbības veidiem, idejām un citiem jautājumiem.
Reklāma līdz tās klausītājiem un vērotājiem nonāk ar dažādu līdzekļu palīdzību. Līdzās masu informācijas līdzekļiem – radio, televīzijai, laikrakstiem, žurnāliem un reklāmas lapām, izmanto arī pastu, dažādus transporta līdzekļus, audio reklāmas, vitrīnas, plakāti, izkārtnes, gaismas izkārtnes, preču iesaiņojums, preču un firmas zīmes un citus līdzekļus.
Reklāmas uzdevums
Pārliecināt klientu lai viņš izmēģinātu un nobaudītu jauno produktu – tādā veidā pamudināt viņu uz vairākkārtēju šā produkta iegādāšanos. Pamudinot cilvēku uz produkta iegādāšanos, tiek sekmēta arī uzņēmuma ekonomiskā darbība. Jo vairāk tiek reklamēts produkts, jo vairāk cilvēku to grib iegādāties, tādā veidā uzņēmums garantē saražotās un realizētās produkcijas apjoma palielināšanos.
Reklāmas veidi
Reklāma vienmēr ir mērķēta kādai konkrētai iedzīvotāju grupai. Ja cilvēks ierauga reklāmu, kura viņu nesaista tad tas bieži vien norāda, ka šī konkrētā reklāma nav domāta tai grupai, pie kā pieder šis cilvēks.
Mērķa auditorija parasti ir kā cilvēku grupa, kam domāts kaut kāds konkrēts reklāmas vēstījums. Vispār eksistē vairāku veida mērķu auditorijas, bet tomēr starp tām ir divas galvenās, un tās ir patērētāju un uzņēmēju.
Lielākā daļa reklāmas, kas tiek rādītas masu informācijas līdzekļos ir domātas patērētājiem. Tās finansē preces ražotājs vai tās izplatītājs. Parasti tās ir domātas cilvēkiem kas tās iegādāsies un lietos, vai arī iegādāsies priekš kāda cita. Piemēram Coka Colas reklāma var būt domāta kā pircējam tā arī lietotājam. Šinī gadījumā pircējs un lietotājs var būt viena un tā pati persona. Savukārt suņu barības reklāma ir domāta pircējam – tas ir suņa īpašniekam, kurš nopirks preci priekš sava četrkājainā drauga.
Darījumu reklāma
Cilvēki, kas nodarbojas ar tirdzniecību, vai izdara jebkāda veida produkcijas pasūtījumus, sastāda to meŗķu auditoriju darījumu reklāmai. Bieži tiek teikts, ka darījumu reklāma ir neredzama. Tas ir tāpēc, ka ja cilvēks nenodarbojas aktīvi ar kādu biznesu, tad diez vai viņam nākas ar šāda veida reklāmu satikties. Reklāma kas domāta patērētājam, lielākoties iet caur masu informācijas līdzekļiem, bet darījumu reklāma tiek izvietota speciālos bukletos un profesionālos žurnālos. Kā arī liela daļa šīs reklāmas ir redzama izstādēs.
Darījumu reklāma iedalās trīs galvenos apakšpunktos
 Rūpniecības
 Tirdzniecības
 Aroda reklāma
Darījumu reklāma, kas vērsta vairāk uz rūpniecību ir domāta tiem firmu pārstāvjiem, kas nodarbojas ar izejvielu ieprikšanu, no kurām tālāk tiek ražoti citi produkti (piemēram, komplektējošās detaļas, pusfabrikāti, utt). Pie šīs reklāmas veida pieder arī produkti, kas nav tieši saistīti ar kāda cita produkta ražošanu, bet tie ir nepieciešami uzņēmējdarbības pilnīgākai veikšanai. Pie šiem produktiem pieder dators, mēbeles un citi tamlīdzīgi priekšmeti
Tirdzniecības reklāma
Tirdzniecības reklāma – preču un pakalpojumu reklāma starpniekiem, ar mērķi stimulēt vairum un mazum tirgotājus iegādāties preses tālākai pārdošanai.
Aroda reklāma. Pie tās mērķu auditorijas pieder pasniedzēji, grāmatveži, mediķi, zobārsti, arhitekti, juristi, utt. Šās reklāmas uzdevusms ir pārliecināt speciālistus lietot konkrētas firmas ražotus instrumentus un materiālus, kā arī veicināt, lai šie speciālisti šīs lietas tālāk ieteiktu arī saviem klientiem.

Reklāma vēl iedalās komerciālajā un nekomerciālajā reklāmā. Komerciālā reklāma cilvēkus aicina lietot preces, pakalpojumus vai idejas, lai tādā veidā reklāmas devējs gūtu kādu labumu, tas ir ienākumus.
Nekomerciālā reklāma parasti tiek finansēta no labdarības biedrībām, sabiedriskām reliģiskām vai politiskām organizācijām. Vairums nekomerciāo reklāmu ir kā līdzeklis, lai informētu iedzīvotājus kā labāk rīkoties. Parasti tas ir domāts, lai nodrošinātu visas valsts vai arī kādas konkrētas iedzīvotāju grupas labklājību.

Reklāma ir kā informācijas nodošanas līdzeklis. Lai arī kāds nebūtu reklāmas veids, noteiktai cilvēku grupai ar to tiek nodota konkrēta informācija. Cilvēki mācās no reklāmām. Viņi uzzina par piedāvātajām precēm un atklāj, ka ar to palīdzību viņi var vienkāršot savu dzīvi. Reklāma paātrina jaunā un nevienam vēl nezināmā produkta nokļūšanu pie cilvēkiem, tādā veidā arī attīsta ražošanu un tehnisko progresu.
Reklāmas ietekme uz konkurenci
Reklāma spēj mūs pārliecināt, ka kāda prece ir labāka par citām un ka bez tās mūsu dzīve nebūs pilnvērtīga. Bieži pievērš uzmanību tam, ka mazas firmas un kompānijas nevar konkurēt ar kompānijām, kam reklāmai atvēlētais budžets ir ļoti liels. Tapēc pastāv arī viedoklis, ka reklāma ir kautkādā veidā kā šķērslis konkurencei. Varbūt zināmā mērā tam ir taisnība, bet tomēr cilvēki izvēlēsies vienmēr labāko produkciju, un agri vai vēlu laba prece tiks atzīta.
Tirdzniecības marka
Tirdzniecības marka saskaņā ar “Lenhama likumu par tirdzniecības markām” (1947. Gads) skaitās “katrs vārds, vārdu savienojums vai simbols, ko ir pieņēmis kā arī izmanto kāds ražotājs vai organizācija, lai tādā veidā to produkciju vai pakalpojumus varētu atšķirt no citu firmu ražojumiem.” Tirdzniecības marka var būt uzrādīta reklāmā, vai uz iepakojuma etiķetes, kā arī apzīmēta ar vārdu “registred”, vai ar simboliem “®” un “™”. Gadījumā, ja tirdzniecības marku nelikumīgi izmanto kāda cita firma, tad patiesais šīs markas īpašnieks var izvirzīt pretenzijas, brīdinot šo pārkāpēju rakstiskā veidā. Ja nelikumīgā izmantošana turpinās, tad cietušais var griesties tiesā, ar prasību pārtraukt turpmākus pārkāpumus.

Reklāmā ļoti ieteicams ir panākt to, ka tiek izveidota šī tirdzniecības marka, vai arī tiek izdomāta kāda frāze vai vārdu salikums, kuru cilvēkiem izdzirdot vai ieraugot uzreiz rastos asocoācija ar šo konkrēto firmu. Piemēri, es domāju netrūkst šādiem vardu salikumiem vai firmas zīmēm. Jebkurš atpazīs Philips saukli – “Let’s makes things better”, tam ir arī veiksmīgs tulkojums latviešu valodā – “Veidosim dzīvi labāku”, kā arī nevar sajaukt firmu izdzirdot vārdus “The art of entertaiment”, protams tas ir Pioneer, bet atšķirībā no Philips, šīs firmas sauklis ir atpazīstams mazākām ļaužu masām, jo produkcijas klāsts ko piedāvā šis uzņēmums ir mazāks. Philips, piemēram, ražo visas lietas mājsaimniecībai, bet Pioneer ražo tikai ar audio un video saistītas preces, tapēc arī šīs firmas klientu loks, kā arī to, kas tikai gribētu kļūt par šīs firmas klientiem ir šaurāks.
Latvijā arī firmām ir savas tirdzniecības zīmes. Tāda ir Laimai, Staburadzei un vēl daudzām citām. Šīs zīmes ir pazīstamas jau daudzus gadus, un cilvēki tās ieraugot zina pr ko iet runa. Bet ir arī viena diezgan jauna firma, kas ļoti īsā laikā spēja izveidot savu tirdzniecības marku, un tā ir Baltcom GSM ar savu saulespuķi. Es domāju, ka lielākai daļai Latvijas iedzīvotāju, ieraugot tagad saulespuķes ziedu rodas asociācija ar Baltcomu.
Daži interesanti fakti saistībā ar reklāmu
Plāno reklāmas izvietošanu un mēness
LONDONA, OCT 23, BNS/REUTERS – Lielbritānijas reklāmas aģentūra “The Mighty Big Idea” apsver iespēju izvietot dažādu kompāniju firmas zīmes uz Mēness.
Aģentūras pārstāvji Gerijs Betss un Malkolms Grīns presei izteikušies, ka ideja par dažādu grafisku zīmju projicēšanu uz Mēness virsmas, izmantojot Saules starus, ir tehniski īstenojams un nebūt ne pārāk sarežģīts projekts.
Viņi apliecināja, ka arī konsultācijas ar ASV kosmiskās aģentūras NASA un Lielbritānijas Karaliskās Griničas observatorijas speciālistiem apliecinājušas šī projekta īstenojamību.
Citi speciālisti, savukārt norāda – lai projicētu skaidri saskatāmu attēlu uz Mēness virsmas, nepieciešams reflektors ar vismaz 200 kilometru rādiusu.
Publicēšanas datums: Ceturtdiena, 1997. gada 23. Oktobris, plkst. 18:27
Ziņu kategorija: Ekonomika pasaulē

© BNS, 1998.
© Lursoft tehnoloģija, 1998.

Piedāvā bezmaksas telefonsarunas ar reklāmām
Roma, 22.aug. (BNS/Reuter) Itālijas iedzīvotājiem tiek dota iespēja izmantot bezmaksas telefona sakarus, ja viņi neiebilst pret komercreklāmām sarunu laikā, ziņoja laikraksts Corriere della Sera.
Itāļiem patīk daudz runāt pa telefonu, bet maksa par sarunām Itālijā ir viena no augstākajām Eiropā. Telekomunikāciju dienests Promotion System Phone (PSP) izmēģina jauno pakalpojumu trijās Ziemeļitālijas pilsētās.
Līdzīgu pakalpojumu pagājušajā gadā Zviedrijā sāka sniegt telefoniskās reklāmas kompānija Gratistelefon, un Zviedrijas iedzīvotāji ir zvanījuši par velti 30 tūkstoš reižu dienā. Sarunās tiek iestarpināta 10 sekunžu gara reklāma pēc pirmās minūtes un tālākajā sarunā ik pēc trim minūtēm.
Jauno pakalpojumu Itālijā nodrošina Toskānas reģiona uzņēmējs Paolo Balestri. «Mēs esam pārsteigti par panākumiem. Drīz mēs spēsim segt savus izdevumus,» sacīja P.Balestri. PSP lietotāji pirms katra savienojuma noklausās trīs reklāmas, kas ir 3—5 sekunžu garas. Pēc tam sarunā tiek iestarpināta reklāma ik pēc 100 sekundēm. Reklāmas radītās neērtības kompensē 15 minūšu bezmaksas telefonsakaru laiks vietējām sarunām un 30% atlaide, zvanot uz citām pilsētām. PSP pakalpojumi drīz tiks izmēģināti vairāk nekā 60 pilsētās.

Publicēšanas datums: Sestdiena, 1997. gada 23. Augusts.
Rubrika: Ārzemju Ziņas (6. lpp.)
© DIENA

Izmantotв literatыra

Sestdiena, 1997. gada 23. Augusts.
Rubrika: Ārzemju Ziņas (6. lpp.)
© DIENA

© BNS, 1998.
© Lursoft tehnoloģija, 1998.

“Reklama” (krievu val.)

Saturs

Reklāmas uzdevums 2
Reklāmas veidi 2
Darījumu reklāma 2
Tirdzniecības reklāma 3
Reklāmas ietekme uz konkurenci 4
Tirdzniecības marka 4
Daţi interesanti fakti saistībā ar reklāmu 5
Plāno reklāmas izvietošanu un mēness 5
Piedāvā bezmaksas telefonsarunas ar reklāmām 5
Izmantotā literatūra 7
Saturs 8