IEVADS
Šo prakses vietu izvēlējos, jo uzņēmums darbojas mūsdien ļoti aktualājā sfērā. Domāju, ka darbs tādā uzņēmumā man būtu laba iespēja iegūt darba pieredzi grāmatvedības un lietvedības jomā, kas varētu tikai palīdzēt turpmākajā karjeras izaugsmē.
Informācijas ieguve par nepieciešamajiem prakses programmas jautājumiem, kā arī attiecīgo darbu veikšana problēmas nesagādāja, jo uzņēmuma grāmatvedības nodaļa ir sāmēra neliela, un tās atviegloja piekļūšanu pie dažādiem dokumentiem, kā arī radīja iespēju strādāt dažāda profila darbus.
Šīs prakses mērķis bija iepazīties ar strādājošu uzņēmumu un attiecīgo profesiju, tās ikdienu un veicamajiem darbiem. Es uzskatu, ka šīs prakses laikā esmu iepazinusies ar ikdienas grāmatvedības un lietvedības dokumentiem un darbiem. Prakses laikā, apskatīju arī dažādus dokumentus un datorprogrammas, efektizē grāmatvedības darbu.
Grāmatvedības uzskaite uzņēmumā ir praktiski pilnībā datorizēta, kas atvieglo un paātrina datu apstrādi.
Uzņēmuma vispārīgais raksturojums
Prakses vieta
Sabiedrības firma ir SIA „”
Ganību Dambis iela 7-37, Rīga LV-1029,
Reģistrācijas Nr. 400036864
Uzņēmuma apraksts
2004. gadā 03. jūnijā tika dibināts SIA „” ar pamatkapitālu 2000 latu, kas sastāv no 100 pamatkapitāla daļām, ar mērķi iekārot Latvijas krāvu autotransporta pārvadājumu tirgu. SIA „” misija ir piedāvāt klientiem augstākās kvalitātes krāvu pārvadājumu pakalpojumus, atbilstoši katra klienta vajadzībām. Darbības veids starptautiskie krāvu pārvadājumi, pamatoties Latvijas Republikas Satiksmes Ministrijas Autotransporta direkcijas izsniegtās licences un atļaujas starptautiskajiem kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem. Uzņēmuma saimnieciskas darbības virziens ir pakalpojumu sniegšana Latvijas teritorijā un citas Eiropas Savienības dalībvalstis (Lietuva, Igaunija, Polija, Itālija, Vācija, Šveice, Francija u.c.)
Uzņēmuma izdevumi galvenokārt saistīti ar automašīnu remontu un pakalpojumu blakus izdevumiem ( muitas izdevumi, komandējuma izdevumi, transporta pakalpojumi utt. )
ieinteresēts auglīgā sadarbībā ar uzņēmumiem, kuru darbība ir cieši saistīta ar kravas pārvadājumiem. Firmā strādā darbinieki ar speciālu izglītību, kuri pastāvīgi paaugstina savu kvalifikāciju. Kompānijas raksturīga īpatnība – strādāt profesionāli, stingri saskaņā ar likumdošanu, garantēt drošību un kravas piegādi noteiktajos termiņos.
Sabiedrības komercdarbības veidi ir:
• Automobiļu pārdošana
• Automobiļu tehniskā apkope un remonts
• Automobiļu detaļu un piederumu pārdošana
• Automobiļu degvielas mazumtirzdniecība
• Autotransports
• Taksometru pakalpojumi
• Pārējais pasažieru sauszemes autotransports
• Kravas autotransports
• Kravu iekraušana un izkraušana
• Noliktavu saimniecība
• Transporta palīgdarbība
• Citur neklasificētu tūrisma aģentūru un aģentu darbība, darbība, kas saistīta ar tūristu apkalpošanu
• Pārejo transporta aģentūru darbība
Uzņēmumā eksistē spaciālie iekšēji “Lietvedības noteikumi”.Šie noteikumi nosaka kārtību, kāda tiek organizēta lietvedība un dokumentācijas aprīte SIA Uzņēmumā. Lietvedības darba organizāciju un noteikumus izstrādā un to ievērošanu praktiskajā darbībā kontrolē Uzņēmuma vadītājs. Šie noteikumi ir izstrādāti, pamatojoties uz LR Ministru kabineta noteikumiem Nr. 154 „Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumi”.
Darbs ar dokumentiem, to identifikācija, dokumentu apgrozība.
1. Uzņēmuma vadītāja dokumentu identifikāciju, jeb numerāciju (tiek veikta ar cipariem) veic sekojoši:
Saņemtie dokumenti OX-1-XXXX, kur pirmie divi cipari nozīmē pašreizējā gada skaitli
Nosūtāmie dokumenti 0X-2-XXXX
Iekšējie dokumenti 0X-3-XXXX
Rīkojumi par komandējumiem 0X-4-XXXX
Pretenzijas, pateicības 0X-5-XXXX
Līgumi 0X-6-XXXX
Personāla departamenta izejošie dokumenti 0X-7-XXXX
Pilnvaras 0X-8-XXXX
Dokumentu reģistrāciju uzsāk kalendārā gada sākumā un beidz kalendārā gada beigās.
2. Saņemto dokumentu virzība un izpildes kārtība.
Visu Uzņēmumam un darbiniekiem adresēto korespondenci (arī faksa izdrukas) saņem vadītāja, pārbauda piegādes pareizību un pavadvēstulē vai dokumentā norādīto pievienoto dokumentu atbilstību korespondenci šķiro reģistrējamā un nereģistrējamā (piem., bukleti, reklāmas materiāli u.c.) korespondencē. Reģistrējamo korespondenci, uzreiz pēc tās saņemšanas, iereģistrē «Saņemto dokumentu žurnālā” (F01-03). Uz reģistrējamiem dokumentiem labajā apakšējā malā izdara atzīmi par dokumenta saņemšanu, uzliek kārtas numuru, saņemšanas datumu. Saņemtais dokuments tiek sadalīts to adresātiem – ievietots organizācijas “pastkastītēs”.
Atbildīgajam darbiniekam ir pienākums, izņemot no „pastkastītes” reģistrētu dokumentu, par tā saņemšanu parakstīties uz saņemtā dokumenta kopijas, kurš glabājas pie vadītājas attiecīgajā mapē.
Elektroniski saņemtos dokumentus vadītāja pārsūta attiecīgajiem darbiniekam, izdrukā un iereģistrē.
3. Nosūtāmo dokumentu virzība un izpildes kārtība
Nosūtāmo korespondenci paraksta direktors un nodod vadītājai, kura dokumentu iereģistrē «Nosūtāmo dokumentu žurnālā” (F01-04) un organizē dokumenta nodošanu/nosūtīšanu adresātam.
Ārpus Uzņēmuma nosūtāmie dokumenti tiek rakstīti uz Uzņēmuma veidlapas..
Sagatavotie dokumenti nosūtāmi ne vēlāk kā nākamajā darba dienā pēc to reģistrēšanas.
Vadītāja nodrošina pasta sūtījumu organizēšanu. Ja nepieciešams, pēc direktora norādes, dokumenti klientiem jānogādā adresātam ar kurjerpasta starpniecību. Tādā gadījumā sūtījums ir jāreģistrē kurjersūtījumu žurnālā (F01-06), kurš atrodas pie Uzņēmuma vadītājas.
4. Rīcība ar saņemtajām pretenzijām vai pateicībām.
Klientu rakstiskās vai elektroniski saņemtās pretenzijas vai ierosinājumi tiek iereģistrēti (F01-01) un to oriģināli tiek nodoti Valdes priekšsēdētājam. Gadījumā, ja vadītājs vai jebkurš darbinieks saņem pretenziju, ierosinājumu vai pateicību elektroniskā formātā, tad dotais dokuments jāiesniedz izdrukātā vai elektroniskā formātā Valdes priekšsēdētājam līdz tekošās darba dienas beigām, kura to reģistrē (F01-01).
Saņemto pretenziju un ierosinājumu izskatīšanas termiņi:
Ja uz iesniegtajām pretenzijām/ierosinājumiem dokumenta saņēmējam ir jāsniedz atbilde un šī jautājuma izskatīšanai nav nepieciešamas papildus pārbaudes, tad nākamo 15 darba dienu laikā darbinieks uzraksta atbildi un nodod vadītājai. Vadītāja šo dokumentu iereģistrē «Nosūtāmo dokumentu žurnālā”, atzīmē žurnālā «Saņemto pretenziju un ierosinājumu reģistrs”, ievieto lietā Pretenzijas, un nosūta atbildi klientam.
Ja laiks atbildes sagatavošanai nepieciešams ilgāk nekā 15 darba dienas (ja jāpieprasa papildus ziņas vai nepieciešams veikt papildus pārbaudes), tad darbinieks to saskaņo ar vadītāju, kā arī nepieciešamības gadījumā
paziņo pretenzijas/ierosinājuma iesniedzējam, ka galīgā atbilde tiks sniegta pēc papildus pārbaužu veikšanas.
Pēc attiecīgā laika (ne ilgāk kā 30 dienas) darbinieks uzraksta atbildi un nodod to vadītājai. Vadītāja šo dokumentu iereģistrē ,,Nosūtāmo dokumentu žurnālā” un atzīmē žurnālā «Saņemto pretenziju un ierosinājumu reģistrs”, ievieto lietā Pretenzijas, un nosūta atbildi klientam.
Ja saņemtajā pretenzijā un/vai priekšlikumā nav norādīts iesniedzēja vārds un uzvārds (juridiskai personai – nosaukums), vai uz tiem nav paraksta, tad Uzņēmums ir tiesīgs neizskatīt šādas pretenzijas un/vai priekšlikumus.
5. Rīkojumi.
Rīkojumus paraksta Valdes priekšsēdētājs /Valdes loceklis, tie tiek reģistrēti. Rīkojumi par komandējumiem tiek reģistrēti (FOl-12) pie vadītājas.
Rīkojumā jānorāda darbinieku, kurš ir atbildīgs par rīkojuma izpildi. Rīkojumā zem saskaņojuma uzraksta jānorāda visi darbinieki, kuri ir jāiepazīstina ar šo rīkojumu. Ar visiem rīkojumiem ir obligāti jāiepazīstina attiecīgajā rīkojumā minētos darbiniekus.
Lietvedības struktūra.
1. Uzņēmuma Lietvedības vadītāja:
• seko lietvedības procesam Uzņēmumā;
• izstrādā lietvedības noteikumus atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;
• saņem, reģistrē un izdala pasta sūtījumus un iesniegtos dokumentus;
• saņemtos dokumentus reģistrē darba žurnālā (F01-01, F01-03, F01-13);
• nosūtāmos dokumentus reģistrē nosūtāmo dokumentu žurnālā (F01-04);
• nodrošina dokumentu cirkulāciju no to saņemšanas vai izstrādes brīža līdz izstrādes pabeigšanai vai nosūtīšanai;
• vismaz divas reizes dienā pārbauda e-pasta un faksa sūtījumus, pārsūta tos adresātiem;
• pēc Valdes priekšsēdētāja uzdevuma sagatavo dokumentus (darījuma, vēstules, ziņojumus, rīkojumu projektus u.c);
• saņem Valdes priekšsēdētāja izskatītos, vizētos, parakstītos, apstiprinātos dokumentu oriģinālus ar rezolūciju un nodod adresātiem izpildei;
• sniedz informāciju par viņas pārziņā esošo dokumentu uzskaiti, virzību, izpildes gaitu un nosūtīšanu.
Vispārējās prasības dokumentu noformēšanā.
Dokumenta teksts jāraksta ar 9. izmēra Verdana fonta burtiem. Teksts jāraksta bez atkāpēm un saīsinājumiem, izlīdzinot lapas abās malās. Rindkopas jāatdala ar tukšu rindu.
Pirms dokumenta rakstīšanas jāiestāda sekojoši attālumi no lapas malām:
augšējā un apakšējā – ne mazāk par 20 mm katra,
iešujamā mala – ne mazāk kā 30 mm;
neiešujamā mala – ne mazāk kā 10 mm.
Dokumenta virsraksti jāraksta ar 9.izmēra Verdana fonta Bold burtiem.
Teksta sadalīšana, jeb numerācija (tiek veikta ar cipariem) jāveic sekojoši:
Piemēram,
1. Galvenā daļa
1.1. Nodaļa
1.2
1.2.1. Sadaļa
1.2.2
1.2.2.1. Apakšpunkts
1.2.2.2 utt.
Var izmantot arī citas iespējas atsevišķu teikumu vai teksta izcelšanai, piemēram, punktus, pasvītrošanu, Italica fonta burtus.
Dokumenta izstrādātājs ir atbildīgs par dokumentā sniegto informāciju un dokumenta formas un satura atbilstību spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. Jebkura veida dokumentu Uzņēmuma darbinieki izstrādā atbilstoši saviem darba pienākumiem un tiesībām.
Dokumenta datums ir dokumenta parakstīšanas datums, izņemot protokola datums, kurš ir protokolētā notikuma norises datums un akta datums – aktā fiksētās darbības datums. Nav pieļaujams, ka nosūtāmo dokumentu datums ir vairāk nekā 2 darba dienas agrāks par nosūtīšanas datumu.
Dokumentam ir juridisks spēks, ja to pašrocīgi paraksta tieši tā persona, kuras amats minēts dokumentā. Ja dokumentā sagatavots vienas amatpersonas paraksts, bet faktiski to paraksta vietnieks vai vietas izpildītājs, tad zem amata nosaukuma obligāti jāraksta atzīme “v.i.” un jāuzraksta faktiskā parakstītāja amata un paraksta atšifrējums. Dokumentos amata nosaukums tiek rakstīts ar lielo burtu (piem., Valdes loceklis).
Zīmogi.
Uzņēmuma zīmogu drīkst lietot tikai uz to amatpersonu parakstītiem dokumentiem, kuriem ir ar Uzņēmuma padomes rīkojumu piešķirtas pirmā paraksta tiesības Uzņēmumā. Ja nav pieejama amatpersona, kurai ir ar Uzņēmuma padomes rīkojumu piešķirtas pirmā paraksta tiesības Uzņēmumā, tad dokumentu paraksta divi valdes locekļi. Visi nosūtāmie dokumenti, uz kuriem ir Uzņēmuma zīmoga nospiedums, ir jāreģistrē.
Zīmoga nospiedumu dokumentā liek īpaši norādītā vietā vai uz dokumenta parakstītāja amata nosaukuma, nedaudz to skarot. Zīmoga vai spiedoga nospiedumam jābūt skaidri salasāmam.
Kļūdu labojumi.
Dokumentā navienu kļūdu nedrīkst labot, izmantojot dzēšgumiju vai krāsvielu. Kļūdainais teksts visos dokumenta eksemplāros ir nosvītrojams un labojums apstiprināts ar dokumenta izstrādātāja parakstu un datumu.
Pārvaldes dokumenti
Pārvaldes dokuments – dokuments, ar kura palīdzību organizācija īsteno vadību. Pārvaldes dokumentu grupas ietilpst šādi dokumentu veidi: organizatoriskie dokumenti, rīkojuma dokumenti, izziņu un pārskatu dokumenti, sarakstes dokumenti (korespondence) un personāla dokumenti. Uzņēmumā eksistē spaciālie iekšēji “Lietvedības noteikumi”. Šie noteikumi nosaka kārtību, kāda tiek organizēta lietvedība un dokumentācijas aprīte SIA. Lietvedības darba organizāciju un noteikumus izstrādā un to ievērošanu praktiskajā darbībā kontrolē Valdes loceklis, bet par tās izpildi un realizāciju atbild Uznēmuma vadītāja. Šie noteikumi ir izstrādāti, pamatojoties uz LR Ministru kabineta noteikumiem Nr. 154 „Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumi”. Uzņēmuma lietvedības procesu organizē Uzņēmuma vadītāja.
Uzņēmuma arhīvs
Saskaņā ar uzņēmuma lietu nomenklatūru dokumenti jāapkopo lietās, īstermiņa (līdz 10 gadiem ieskaitot) lietas. Gadu pēc lietvedības gada pabeigšanas un dokumentu vērtības ekspertīzes pastāvīgi, ilgtermiņa (vairāk kā 10 gadus) lietas jānodod uzņēmuma arhīvā kopā ar sarakstu, kurās tās uzskaitītas. Lietvede pārbauda lietu noformējuma pareizību.
Lietu nomenklatūru jaunajam darba gadam sagatavo iepriekšējā gada beigās, uzņēmuma darbinieks, kas atbild par lietvedību, pamatoties uz dokumentu sastāva un satura izpēti, kas saistīti ar uzņēmuma darbību, statūtiem, nolikumiem, reglamentiem.
Pēc noteikta glabāšanas termiņa (nosaka attiecīgais valsts arhīvs) uzņēmuma arhīvu jānodod valsts glabāšana.
SIA „” visi attaisnojuma dokumenti, grāmatvedības reģistri, gada pārskati un to pielikumi, kā arī grāmatvedības organizācijas dokumenti līdz to novietošanai uzņēmuma arhīvā, jāglabājas grāmatvedībā, attiecīgo personu atbildībā. Ar roku apstrādātos kārtējā mēneša attaisnojuma dokumentus, kuri attiecas uz noteiktu grāmatvedības reģistru, komplektē hronoloģiskā kārtībā un uzglabā iesietus vai sašūtus mapēs piemērotās glabāšanas vietās (plauktos, skapjos un tml.) uzņēmumā.
Grāmātvedības dokumenti
Ar dokumentāciju jāsaprot noteikums, ka jebkurai grāmatvedībā atspoguļojamai operācijai ir jābūt apstiprinātai ar attiecīgu dokumentu un ka nevar būt ieraksts grāmatvedības reģistros bez attaisnojuma dokumenta.
Sastādot grāmatvedības pirmatnējos uzskaites dokumentus izmanto pieejamās tipveida veidlapas, kā arī pašu izveidotās ( Excel un Word programmas), kas piemērotas uzņēmuma darbības veidu specifikai.
Grāmatvedības pirmdokumenti ir tādi dokumenti, kuri ir notikušo saimniecisko operāciju pirmais atspoguļojums. Piemēram, preču pavadzīmes – rēķini, materiālo vērtību pieņemšanas nodošanas akti, maksājuma uzdevumi.
Visi pirmdokumenti tiek sastādīti tieši saimnieciskās operācijas notikšanas vietā. Pēc tam dokumenti tiek iesniegti grāmatvedībā. Grāmatvedībā tiek saņemti arī ārējie dokumentu, kas sastādīti citos uzņēmumos, iestādēs, bankās, organizācijās.
Uzņēmuma grāmatvedībā saņemtie ārējās un iekšējās izcelsmes dokumenti jāpārbauda pēc to formas, satura un aritmētiski, kā arī no saimnieciskā darījuma atbilstības viedokļa. Nedrīkst pieņemt nepilnīgi sagatavotus, darījuma saturam nepilnīgus vai kļūdainus dokumentus. Šajā gadījumā dokuments jānodod atpakaļ iesniedzējam minēto trūkumu novēršanai.
Kad dokumentu pārbaude ir veikta, visi pirmdokumenti jāsagrupē pēc vienveidīgām saimnieciskajā operācijām, jāsastāda attiecīgie kopsavilkuma dokumenti, jāveic dokumentu kontēšana. Ierakstus kontos izdara gan no sastādītajiem kopsavilkuma dokumentiem, gan atsevišķos gadījumos no pirmdokumentiem (no čeka, saņemtās vai izrakstītās pavadzīmes).
Par galveno grāmatvedības reģistru izmanto galveno grāmatu. Papildus tai ir uzkrājumu reģistri – žurnāli, kuros dokumentus reģistrē hronoloģiskā secībā atsevišķiem saimniecisko darījumu veidiem, kā analītiskās uzskaites reģistrs pamatlīdzekļu, krājumu, norēķinu atlikumu apgrozījuma uzskaitei.
Katra mēneša beigās reģistros aprēķina saimniecisko darījumu kopsummas, bet galvenajā grāmatā, uzskaites žurnālos un analītiskās uzskaites reģistros – attiecīgi salīdzina grāmatvedības kontu un analītiskās uzskaites kontu debeta un kredīta apgrozījumu un arī šo kontu atlikumus, kā arī savstarpēji saskaņo summas.
Dokumentācijas sistēmas
Datorprogrammas.
Uzņēmumā tiek izmantotas Microsoft operētājsistēmu Windows dažādas versijas. Kā galvenās ofisa lietojumprogrammas tiek izmantotas Microsoft Office:
Word – teksta redaktors
Excel – tabulu procesors
PowerPoint – prezentāciju radītājs
Access – datubāzu vadības programma.
Outlook – elektronisko adrešu datu bāze
Tiek izmantots arī Tildes Birojs, bet tikai kā sekundāras nozīmes programma.
Speciālās programmas.
1. Grāmatvedības programmas.
Grāmatvedības uzskaitē tiek pielietotas šāda datorprogrammas: ZALKTIS
Zalktis tiek izstrādāts, vadoties pēc LR likuma „Par grāmatvedību”. Grāmatojumi var tiek ievadīti ar vienkāršu kontējumu,gan arī ar saliktiem kontejumiem. Grāmatojumus var ievadīt gan Ls, gan Eiro naudas vienībā.
Zalktī var veikt grāmatojumus un gūt izdrūku sekojošās formās:
• Parasts grāmatojums
• Maksājuma uzdevums
• Ienākošs bankas dokuments
• Izejošais bankas dokuments
• Kases ieņēmumu orderis
• Kases izdevumu orderis
• Ienākošais rēķins
• Izejošais rēķins
• Ienākošā precu pavadzīme-rēķins
• Izejoša preču pavadzīme-rēķins
• Preču saņemšanas akts
• Precu norakstīšanas akts
• Ražošanas akts
• Valūtu kursa starpības pēc ievadīta valūtas kursa automātiskais grāmatojums (tikai kases un bankas norēķinu kontos)
• Algu aprēķini ar visām izdrūkām
• Kontu atlikuma grāmatojums
Visus šos grāmatojumus var izdrukāt atbilstošās veidlapu formās.
Zalktī ir sekojoši paraksti,kas pastāvīgi jāpapildina, lai nodrošinātu dažādas atskaites un grāmatojumu apgadi ar datiem:
• Kontu plāns
• Klientu saraksts
• Preču un pakalpojumu saraksts
• Valūtu kursu saraksts
• Darbinieku dati
Prakses laikā es iepazinos ar šīs programmas iespējām aplūkojot un apstrādājot dažāda veida izdrukas. Strādāt ar šo programmu ir viegli, bet ir jāzina dažas pamatfunkcijas.
Datortehnikas pielietojums.
Uzņēmuma grāmatvedība iespēju robežās ir datorizēta, tādejādi tiek veicināta ātra un droša informācijas apstrāde. Tiek izmantota arī TELEHANSA un AKMENS –bankas pakalpojumu sistēma, kas nodrošina ātru piekļuvi bankas kontiem un ātru norēķinu veikšanu.
Gada pārskats
Grāmatvedības gada darba noslēdzošais cikls ir gada pārskata sagatavošana. Tas ir finanšu dokuments, kurš satur datus par uzņēmuma gada darbības rezultātiem. Uzņēmuma gada pārskata sastādīšanas kārtību nosaka LR likumi “Par uzņēmuma gada pārskatiem”. Gada pārskata sastādīšanas likumdošana nosaka grāmatvedības darba kārtību uzņēmuma gada pārskata sastādīšanā un iesniegšanā. Uzņēmuma gada pārskata iesniegšanas termiņš – ne vēlāk kā 4 mēnešus pēc pārskata gada noslēguma. Gada pārskatu sastāda atbildīgais grāmatvedis.
Gada pārskats sastāv no:
• Bilances,
• Pelņas un zaudējumu aprēķina,
• Vadības ziņojuma,
• Pašu kapitāla izmaiņu pārskata,
• Naudas plūsmas pārskata,
• Paskaidrojošiem piezīmēm jeb pielikumiem pie gada pārskatam
Uzņēmuma bilance tiek sastādīta pamatojoties uz LR likuma “Par uzņēmumu gada pārskatiem” 10.pantu. Bilance kā pārskata forma ir debeta un kredīta atlikumu tajos kontos vienādība, kuri atspoguļo uzņēmuma līdzekļus, kapitālu un saistības uz pārskata gada noslēgumu un ir sagrupēti un apstrādāti atbilstīgi pārskata formas “Bilance” prasībām. Peļņas vai zaudējumu aprēķins tiek sastādīts pēc apgrozījuma izmaksu metodes. Šo aprēķina shēmu nedrīkst mainīt, ja pēc vienas un tās pašas shēmas aprēķins nav sastādīts vismaz divus gadu pēc kārtas. Bet, ja nu gadījumā notiek shēmu maiņa, tad tas ir jānorāda pielikumā un jāpaskaidro šīs maiņas iemeslu. Pelņas vai zaudējumu aprēķinā ir jāiekļauj visas vērtības samazināšanās un nolietojuma summas, kā arī visi ieņēmumi un izdevumi neatkarīgi no maksājuma datuma, ja tie sasaistīti ar pārskata gadu neatkarīgi no tā, vai pārskata gads tiek noslēgts ar peļņu vai zaudējumiem.
Uzņēmuma “Naudas plūsmas pārskats” sastādāms uz datu pamata, kuri tiek uzrādīti parastajos grāmatvedības kontos, galvenajā grāmatā . Uzņēmuma izmanto tiešo metodi.
LR likums “Par uzņēmuma gada pārskatiem” paredz pielikumu (finanšu pārskatu piezīmju) sastādīšanu, kuru mērķis ir sniegt informāciju par metodēm, kuras lietotas dažādu posteņu novērtēšanai gada pārskatā, kā arī par ilgtermiņa ieguldījumu nolietojuma, vērtības samazināšanas un vērtību norakstīšanas aprēķina metodēm, izskaidrot bilances un peļņas un zaudējumu aprēķina atsevišķus posteņus.
Katrs postenis bilances, peļņas vai zaudējumu aprēķina un naudas plūsmas pārskata pamatdaļā jāuzrāda ar atsauci uz visu saistīto informāciju piezīmes.
Nolietojums uzskaitē tiek uzkrāts kontos 1190, 1290 “Ilgtermiņa ieguldījuma nolietojums”. Tādā pašā veidā kustība ilgtermiņa ieguldījuma kontos tiek atspoguļota arī bilances sarakstā, uz kuras pamata tiek aizpildīta forma “Ilgtermiņa ieguldījumu kustības pārskats”. Ilgtermiņa kustības pārskats atļauj izsekot ilgtermiņa ieguldījumu kustības dinamiku visa pārskata perioda laikā un pareizi aprēķināt ilgtermiņa ieguldījuma bilances vērtību.
Gada pārskata nefinansiālā daļa – vadības ziņojums – vairāk informē par vadības viedokli attiecībā uz kompānijas nākotni un tās iespējām konkurēt. Vadības ziņojumā ir jāietver informācija par tiem apstākļiem, kas nav atspoguļoti bilancē, peļņas vai zaudējumu aprēķinā un pielikumā, bet ir nozīmīgi, lai novērtētu uzņēmuma līdzekļus un saistības, tā finansiālo stāvokli un pārskata gada finanšu rezultātus, izņemot gadījumus, kad īpašu apstākļu dēļ šī informācijas varētu kaitēt uzņēmumam.
Priekšlikumi
• Piemērot soda naudas debitoriem, kuri laikā nav norēķinājušies par pasūtījumu, kā arī rēķinos stingri noteikt termiņu līdz kuram tas jāapmaksā.
• Izveidot jaunu reklāmu, tādejādi aktualizējot savu pakalpojumu.
• Paaugstināt darbinieku motivāciju pienākumu veikšanai, veidojot efektīgākas attiecīgās piemaksu un prēmiju sistēmas (daļēji jau darboja