AS laima

Saturs
Ievads 5
1.Par A/S Laima 6
1.1.”Made In Latvia” 10
1.2.”Nacionālais zīmols Latvijā” 11
2.Cepumi „Selga” 12
3.”4P” 13
3.1. Produkts 13
3.2. Cena 14
3.3. Tirgus 14
3.4. Virzīšana 15
4. Produkta klasifikācija 17
5. Galvenie produkta rakstura lielumi 18
5.1. Produkta īpatnības 18
5.2. Vienkāršība 18
5.3. Simbolisms 18
6. Mērķa tirgus 19
7. Sortiments 20
Secinājumi 21
Izmantotā literatūra 22
Pielikums 23 Ievads
Jau ilgus laikus pircējam ieejot veikalā acis šaudās no viena plaukta uz otru, neziņā, ko izvēlēties un nopirkt, jo mūsdienās preču klāsts ir tik neiedomājami liels, ka brīžiem izvēloties sev vajadzīgo preic ir tik daudz preces ar tādu pašu pielietojumu, ka nezinām, kuru izvēlēties. Tas pats ir ar cepumu klāstu. Mūsidenās cepumu ražotāju ir tik daudz un dažādi, ka ir grūti izvēlēties pie kura ražotāja preces pietrurēties. Bet neskatoties uz to mūsu pašmājas ražotāji A/S Laima nav nozudusi aiz daudzo ārzemju firmu ražotajām precēm, bet skrien pa priekšu šām precēm, vismaz Latvijā, savu uzticamo klientu lokā. Viens no iemesliem, kādēļ A/S Laima produkts „Selga” ir tik veiksmīgs ir produkta virzīšana tirgū, gan ar jaunām garšām, gan ar reklāmām un akcijām, kuras uz cilvēka psihi atstā ļoti lielu iespaidu.
Mans darba mērķis ir izpētīt „Selgas” vēsturi, panākumus tirgū, un vispārībā produkta tirgu un tā iespējas. Produktu pētīju gan pēc teorijas principiem, gan ar aptauju palīdzību. Aptaujā ir apkopoti dati par cilvēku atbildēm uz vairākiem jautājumiem. Aptaujāti tika apmēram kopā 50 cilvēki no Liepājas un Liepājas rajona.
1.Par A/S Laima
Šī saldā leģenda dzimusi 1870. gadā , kad vācu uzņēmējs Teodors Rigerts nodibināja un nosauca savā vārdā pirmo saldumu fabriku Rīgā, kas kļuva par vienu no lielākajiem saldumu ražotājiem Baltijā un Krievijā.
1925. gadā fabrika pārtapa par tirdzniecības un ražošanas akciju sabiedrību «Laima». Kopš tā laika vārds «Laima» kļuvis par sinonīmu garšīgām konfektēm, tortēm, šokolādei, vafelēm – un tā jau desmitiem gadu!
Ap 1938. gadu fabriku «Laima» droši varēja saukt par saldumu impēriju! Augstas kvalitātes šokolāde, konfektes, marmelāde, kakao – tas viss tika izgatavots ar modernām ārzemju iekārtām un lielos daudzumos bija pieprasīts arī ārpus Latvijas. Fabrikas tirdzniecības apjoms sasniedza 4–5 miljonus latu. Gan pilsētās, gan laukos produkcijas pārdošanu nodrošināja virkne veikalu. «Laimas» sistēmā strādāja ap 1000 cilvēku. Neraugoties uz konkurenci, starp 29 saldumu fabrikām «Laima» bija neapšaubāms līderis – tai piederēja 39% no Latvijas saldumu tirgus un 79% no to eksporta. «Laimas» produkti nonāca Anglijā, Francijā, Šveicē, Kanādā, Holandē, Norvēģijā, Dienvidāfrikā, Palestīnā, Marokā, Bermudās un Indijā.
Karš Eiropā 1939.gadā nopietni kaitēja fabrikas darbībai; eksports tikpat kā apstājās, savukārt vietējā tirgū strauji cēlās cenas – to izraisīja arī 10% Rīgas un Latvijas iedzīvotāju izbraukšana.
Pēc kara šokolādes ražošanu pilnībā pārņēma savā pārziņā fabrika “Laima”, bet cepumus ražoja “17. jūnijs”, karameļu, zefīra un citu cukuroto izstrādājumu ražošanu atstājot “Uzvarai”, kas 80 – tajos gados atradās t.s. pirmrindnieku statusā.
1993. gadā «Laima» tika privatizēta un atkal kļuva par akciju sabiedrību un neskatoties uz ārzemju ražotāju konkurenci, saglabāja bagātās pirmskara tradīcijas un guva panākumus starptautiskajās izstādēs. Kā arī Latvijas pircēji tomēr nezaudēja uzticību „Laimas” ražotajiem saldumiem, jo to garšas kvalitāte panākta, izmantojot dabiskas izejvielas – pienu un cukuru no pašmāju ražotājiem.
1998.gadā A/S „Laima” apvienojās ar A/S „Uzvara” zem „Laimas” preču zīmes un, papildus citiem saldumiem, izgatavoja 60 veidu karameles – 46 tonnas katru dienu! Situāciju sarežģīja Krievijas ekonomikas krīze un Baltijas brīvās tirdzniecības likums. Tika samazināti ražošanas apjomi eksportam uz Krieviju un ražošanas attīstību kavēja arī nesakārtotie jautājumi, kas saistīti ar cukura pārstrādi Latvijā. Ārzemju produkcija tika piedāvāta par daudz lētākām cenām nekā pašmāju, bet “Laimai” bija atbilstoši likumdošanai jāizmanto Latvijas dārgais cukurs. Neskatoties uz grūtībām, uzņēmums turpināja attīstīties un tika atvērtas jaunas ražotnes un modernizēts zefīra cehs, kas pilnībā atbilda ES kvalitātes prasībām. Tajā astoņās stundās bija iespējams izgatavot divas tonnas zefīra un glazēto zefīru ar daudz ilgāku derīguma termiņu – līdz četriem mēneši…em! Ne velti vēl joprojām „Laima” aizņem 98% zefīra tirgus.
2000.gadā , lai izveidotu Latvijā un Eiropā konkurētspējīgu uzņēmumu, A/S “Laima” apvienojās ar vienu no lielākajām konditorejas fabrikām A/S “Staburadze”. Apvienošanās rezultātā nomainījās uzņēmuma vadība, kā arī tālākā attīstības stratēģija.
2001.gads abiem uzņēmumiem bija spraigs pārmaiņu laiks, apvienojot abus uzņēmumus, izveidojot vienotu administratīvo un operatīvo vadību, un veicot darbinieku pārvietošanu. Taču, neskatoties uz grūtībām, uzņēmumi kļuva vēl spēcīgāki eksportā uz 16 valstīm un eksporta apjomi palielinājās par 30%. Pilnveidojot savu biznesu, a/s „Laima” iegādājās jau sekmīgi pastāvošu uzņēmumu, kas nodarbojās ar lietošanai gatavas pārtikas ražošanu SIA „EuroFood” par savu meitas uzņēmumu.
2002.gadā turpinājās uzņēmumu attīstība un ražošanas reorganizācija, kā rezultātā attaisnojās uzņēmumu apvienošanās un pirmo reizi pēc Krievijas krīzes tika apturēta tirdzniecības lejupslīde un palielināta peļņa. Tika izveidots meitas uzņēmums SIA „Saldumu tirdzniecība” – abu uzņēmumu firmas veikalu vienots, jaunas koncepcijas pašapkalpošanās veikalu mazumtirdzniecības tīkls.
2003. gadā pēc «Laimas» iniciatīvas tika nodibināts Latvijas un Uzbekistānas uzņēmuma „Huršida Bonu” kopuzņēmums Uzbekistānā „Laymauz” ar specializāciju karameļu ražošanā un uzsākta ražotnes celtniecība.
2004. gadā tiek izveidota uzņēmuma pārstāvniecība Krievijā A/S „Laima Russia”, tiek reorganizēts piederošais meitas uzņēmums SIA „Noi Baltija” – mainīts nosaukums uz SIA „Staburadzes konditoreja”, kuras specializācija vērsta uz tortu ražošanu.
Šodien A/S Laima ir Latvijas saldumu vizītkarte un kopā ar A/S „Staburadze” – lielākais saldumu ražošanas koncerns Baltijā, nodarbinot vairāk nekā 700 darbiniekus, saražojot ap 16 000 tonnas saldumu un apgrozot ap 24 miljoniem latu gadā.
A/S „Laima” ir izturējusi gan abus Pasaules karus, gan okupācijas režīmus, bet kvalitatīvā saldumu garša ir saglabājusies un attīstās arvien jaunās niansēs.
Šodien sortimentā ietilpst ap 250 dažādu produktu – šokolādes tāfelītes, konfektes, kārbas, karameles, zefīrs, cepumi, vafeles, marcipāns – gan tādas senas un klasiskas vērtības kā „Vāverīte’”, „Sarkanā Magone”, Lācītis Ķepainītis” un „Serenāde” – produkti, kuriem ir īpašas, laika gaitā izstrādātas garšas nianses, gan arī tiek izstrādāti jauni produkti, izmantojot modernas iekārtas un tehnoloģijas.
Pircēji zina, ka uz šo vārdu var paļauties – tā ir augsta kvalitāte, neatkārtojama garša, tas ir patiess prieks un baudījums! Latvijā populārākie produkti ir „Asorti” konfekšu kārbas, konfektes „Vētrasputns”, karameles „Bārbele” un cepumi „Selga”, pārdotās produkcijas apjomi 2004.gadā Latvijā pieauguši par 6 %! „Laimas” saldumus kā dāvanas un suvenīrus ņem līdzi, dodoties ārzemju braucienos vai arī sagaidot viesus tepat Latvijā, jo „Laima” ir visas Latvijas gods un lepnums.
A/S Laima kulturālās vērtības ir:
VIENOTĪBA. Strādā uzņēmumam lojāli darbinieki, kuri nešķiro savas un uzņēmumu intereses. Uzņēmuma darbinieki attīsta un uztur labas savstarpējās attiecības.
ATBILDĪBA. Atbildība katram par savu konkrēto darbu un uzņēmuma darbību kopumā gan pa struktūras horizontāli, gan vertikāli.
SADARBĪBA. Tikai ciešā sadarbībā starp dienestiem, darbiniekiem un to vadītājiem, vara realizēt uzņēmuma kopīgos mērķus.
ATTĪSTĪBA. Uzņēmuma attīstība notiek caur pārmaiņām, kuras ierosina un realizē tās darbinieki un atbalsta akcionāri.
Uzņēmuma galvenais uzdevums ir nepārtraukta attīstība, tādēļ 2005.gadam izvirzītie mērķi bija:
1. nostiprināt tirgus līdera pozīciju Baltijā, palielinot tirgus daļu Baltijā un palielinot dominējošo pozīciju Latvijā, kā arī attīstot eksportu ārpus Baltijas;
2. palielināt Laimas preču zīmes nozīmi, kas nodrošina pieaugošu pārdošanas apjomu un rentabilitāti;
3. attīstīt spēcīgu un dažādotu produktu portfeli, vienlaicīgi fokusējoties uz prioritāriem zīmoliem un peļņu visvairāk ienesošām produktu grupām Baltijā;
4. uzlabot ražo…šanas izmaksu efektivitāti, kļūstot par Baltijā efektīvāko saldumu ražotāju līdz 2007.gadam.
Pateicoties uzņēmuma vadības komandas stratēģiski virzītai rīcībai un kompetencei, kā arī visu darbinieku godprātīgam darbam, darbojoties kā vienotai uzvarētāju komandai, A/S Laima var nodrošināt: PATĒRĒTĀJUS: ar kvalitatīvu produktu par konkurētspējīgām cenām;
KLIENTUS: ar pieaugošu peļņu aktīvi attīstot saldumu kategoriju;
DARBINIEKUS: ar patīkamu, drošu un izaugsmi veicinošu darba vidi.1.1.”Made In Latvia”
2005.gadā Latvijas nacionālā svītrkodēšanas organizācija Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras birojs «EAN Latvija» jau septīto reizi ar mērķi veicināt Latvijas preču eksportu un tādējādi veidot pozitīvu Latvijas tēlu gan Latvijā, gan ārvalstīs, rīkoja konkursu „Made in Latvia”. Šogad uz veiksmīgākā eksportētāja titulu pretendēja 63 uzņēmumi ar 219 produktiem.
Lielo uzņēmumu grupā par eksportspējīgākiem produktiem un «EAN Latvija» galvenās balvas laureātiem atzīti AS «Grindeks» ražotais «Mildronāts» un AS «Laima» cepumi «Selga».1.2.”Nacionālais zīmols Latvijā”
Baltijas Gada Zīmols” ir profesionāls konkurss, kura mērķis ir noteikt un apbalvot uzņēmumus ar vislabākajiem rezultātiem zīmolu virzīšanā Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un visā Baltijas reģionā kopumā.
2005. gadā a/s „Laima” iesniedza pieteikumu kategorijā „Nacionālais zīmols Latvijā” un kļuva par šīs kategorijas uzvarētāju!
Konkursa pieteikumi tiek vērtēti gan no patērētāja viedokļa, kas tiek iegūts ar kompānijas „TNS Baltic Data House” tirgus pētījuma palīdzību (pēc kritērijiem: zīmola atpazīstamība, patērētāju lojalitāte zīmolam un zīmola vērtība), gan arī no profesionālās ekspertu komisijas puses (pēc kritērijiem: atpazīstama zīmola pozicionēšana, pozicionēšanas atbilstība patērētāju vajadzībām un vēlmēm, stratēģiskā konsekvence zīmola attīstībā).2.Cepumi „Selga”
Cepumi „Selga” tiek cepti jau kopš piecdesmitajiem gadiem, gandrīz katrs atceras no bērnības šo klasiskās „Selgas” garšu, kuras receptūra ir palikusi nemainīga, bet gadu gaitā ir pievienoti 7 dažādu garšu veidi, kā arī pielāgojoties vispārējām tirgus tendencēm un pircēju gaumei, gadu gaitā ik pa laikam mainīts arī iepakojums.
No citiem līdzīgiem cepumiem „Selga” atšķiras tieši ar šo unikālo receptūru, struktūru, garšas īpatnībām un produkta augsto kvalitāti.
2002. gada vidū tika izveidots jauns – moderns iepakojums patērētāju jau atzītajam produktam – Selga Klasiskā. Attīstot preču zīmi, gada laikā tika izveidoti vēl 3 produkti – Selga ar īru krēma garšu, Selga šokolādes un Piparkūkas Selga.
2004. gada sākumā tika pieņemts lēmums izveidot preču grupu – fasētie cepumi ar patērētāju jau atzīto preču zīmi Selga. Un līdz ar to 2004. gadā „Selgas” eksporta apjoms patiešām pieauga vērienīgi, jo palielinājās noieta tirgus Lietuvā, pateicoties paplašinātajam sortimentam – tika ieviestas vēl 4 veidu “Selgas” ar iebiezinātā piena, citrona, karameļu un marcipāna garšu.3.”4P”
3.1. Produkts
Galvenā A/S Laima produkcija ir ,protams, šokolāde un Asorti , bet neskatoties uz to lielu ienākumu daļu dod uzņēmuma ražotā cepumu produkcija „Selga”, kura sastāda apmēram 10% no ikgadējiem ienākumiem uzņēmumā.
Visiecinītākā „Selgas” cepumu šķirne ir „Selga” klasiskā, kas veikalu plauktos tiek pasniegta zilā, 180 g plastikāta iepakojumā ar Laimas logo. Līdzīgā iepakojumā tikai ar atšķirīgiem uzkrāsojumiem,kuri izriet no tā, kāda peigarša ir cepumiem, veikalu plauktos tiek piedāvātas vēl A/S Laimas 6 cepumu šķirnes: Selga ar īru krēma garšu; Selga ar šokolādes garšu; Selga ar iebiez.piena garšu; Selga ar karameļu garšu; Selga ar marcipāna garšu un Selga ar kokosriekstu garšu. Neskatoties jau uz šo plašo sortimentu, uzņēmums piedāvā vēl cepumus „Selga” šokolādes glazūrā 250 g iepakojumā un 2 veidus „Selga Party” arī 250 g iepakojumā. Izvērtējot cik tieši cepumu garšas piedāvā uzņēmums, var nebrīnīties ka „Selga” ir viens no pārdotākajiem produktiem uzņēmumā.
Cepumus „Selga”, lietotāji nepērk tikai tādēļ, lai būtu ko pagrauzt, kaut gan tas ir noteicošais faktors, produkta noietā, bet ga arī tādēļ, ka tieši cepumi „Selga” tiek pielietoti dažādos garnīros, gan uz tortēm, gan kā toršu maisījums. Izpētot dažas no receptēm, kas ir pasniegtas publikas acīm, visbiežāk cepumi „Selga” tiek lietoti biezpiena tortes veidošanā.
„Selga” ir iecinīts produkts tapēc, ka tam ir daudzveidīgas piegaršas un pircējs var izvēlēties sev tīkamo. Iecinīts arī tādēļ, ka produkts ir ražots gan Latvijā, gan no Latvijas izejvielām, kas piešķir šim produktam ļoti lielu vērtību tieši Latvijas iedzīvotāju acīs.3.2. Cena
Lai precei tirgū būtu noiets tai ir jābūt labai reklāmai un pieticīgai cenai un laba kvalitātes zīmolam. Bet tieši produkta cenai jābūt tādai, lai prece būtu pieejama visiem sabiedrības slāņiem, bet ne zemāka par to, lai peļņa segtu izmaksas, bet ne tik augstai, lai samazinātos pieprasījums pēc preces tirgū. Vadoties pēc patēriņu preču cenu datiem, cepumi „Selga” (klasiskie) lielākajos veikalu tīklos maksā apmēram vienādi ( ap 0,33 Ls ) un paterētājiem tas ir uzreiz pieejamāks produkts, jo visur ir apmēram vienādas cenas un nav speciāli jādodas uz konkrātu vietu, lai iegādātos preci par zemāku cenu, vienīgais arguments ir – zemo cenu vaikalu tīkla Superneto noteiktas preces cena ( ap 0,30 Ls), nedaudz lētāk nekā citos veikalu tīklos. Taču preces noeietu negatīvi tas neietekmē, protams tikai pozitīvi.
Salīdzinot „Selga” cepumu cenas ar citu firmu piedāvātajiem cepumiem, „Selga” produkcijas cena ir nedaudz augstāka, taču A/S Laima to var atļauties, jo vairums pircēju ir lojāli pret šo preci, gan tādēļ, ka iecienīta prece, gan tādēļ, ka prece ir ražota tikai no Latvijas izejvielām un vēl ar to, ka A/S Laima pieder kvalitātes zīmols Latvijā.3.3. Tirgus
Katrs uzņēmums savu produkciju mēģina izstumt citu valstu tirgos, lai būtu lielāki ienākumi, un drošums savā nozarē, tādēļ arī cepumi „Selga” tiek eksportēti gan uz Lietuvu, Igauniju, Krieviju, ASV, Izraēlu, Angliju, Īriju, Somiju un Vāciju.
Cepumi ar preču zīmi Selga jau ir kļuvuši par Latvijas saldumu ražotāju otru veiksmīgāko produktu – “bestselleru”, līdzās uzņēmumu pieprasītākajam produktam šokolādes konfekšu izlasei Laima Asorti. Cepumu ar preču zīmi Selga kopējie realizācijas apjomi šā gada 10 mēnešos veido gandrīz 10% no kopējiem a/s “Laima” un a/s “Staburadze” produkcijas pārdošanas apjomiem. Savukārt to eksports veido 15% no abu uzņēmumu eksporta apjomiem. Katru mēnesi Baltijā tiek pārdotas vairāk kā 1 miljons paciņas cepumu Selga. Tas, pēc uzņēmumu rīcībā esošās informācijas, nozīmē, ka Selga ir visvairāk eksemplāros pārdotais konditorejas izstrādājums Baltijas valstīs. 2005. gada 10 mēnešos Lietuvas tirgū realizēts par 6% vairāk cepumu ar preču zīmi Selga nekā Latvijā. Šobrīd Lietuvas tirgū tiek realizēti jau 36% no kopējiem cepumu Selga pārdošanas apjomiem. Latvijā tiek realizēti 33%, bet Igaunijā, uz kuru eksports uzsākts tikai pērnā gada nogalē, 16% no visiem cepumu Selga pārdošanas apjomiem.
Šāda cepumu Selga pārdošanas apjomu dinamika apliecina pozitīvu tendenci Baltijas saldumu tirgus izaugsmē – attīstību kvalitātes virzienā. Samazinās pieprasījums pēc sveramās produkcijas, bet strauji pieaug pieprasījums pēc modernā iepakojumā fasētiem augstas kvalitātes konditorejas izstrādājumiem.3.4. Virzīšana
Viens no svarīgākajiem produkta virzīšanas aspektiem ar kura palīdzību pircēji tiek iepazīstināti ar produktu ir reklāma. Virzīšana ar reklāmas palīdzību var būt gan caur televīzijas un radio starpniecību, gan, protams, ar žurnālu un laikrakstu palīdzību. Bet reklāma uzņēmumam neko nedos, ja produkts pats no sevis nebūs iztrādāts pircējiem pievilcīgs un tīkams. Tādā gadījumā reklāma var būt ļoti piesaistoša, bet pircējus tas neiespaidos.
A/S Laima cepumu „Selga” produkcijas iepakojumu ir uzlabojusi jau gadu desmitiem, līdz ar to piesaistot pircējus ar visu jauno un neiepazīto.
Šobrīd cepumu „Selga” dizaina līnija apvieno visas pārdošanā esošās garšas vienotā un patērētājiem atpazīstamā veidolā. Pašlaik ir pieejamai ir 7 veidu cepumu iepakojumi.
Jaunākis iepakojums, kas nesen tikai tika izveidots ir cepumiem „SELGA DELICATE ar riekstiem”. Tā dizains tika veidots kā jauns, veselīgāks produkts jau esošā un labi pazīstamā produkta līnijā.
Iepakojumam tika izvēlēts puscaurspīdīgs, matēts materiāls šādi izceļot produkta atšķirīgās īpašības – veselīgumu un dabiskumu.
Arī iepakojuma grafiskais un tonālais risinājums tika veidots, lai uzsvērtu cepumu veselīgumu, vienlaikus neatkāpjoties no esošās cepumu “Selga“ kopējās dizaina līnijas. Piešķirot iepakojumam dzelteno nokrāsu un īpaši izceļot graudus, tika panākts vēlamais rezultāts.
Savukārt runājot par reklāmu televīzijā, A/S Laima tam pievērš ļoti lielu uzmanību, jo reklāmas tiek veidotas gan šokolādes tāfelītēm, gan atsevīšķi „Selga” produkcijai. Reklāmas tiek ierunātas gan latviešu un krievu valodā, uzsverot to, ka prece ir pieejama jebkuras tautības un vecuma pircējiem.4. Produkta klasifikācija
Kodolprodukts – cepumi, kurus, lieto kā cienastu, kā graužamu kaut ko vaļasbrīdī, līdzīgi kā riekstiņus pie TV. Cepumus lieto arī kā cita produkta sastāvdaļu, piemēram, biezpientoršu maisījumā. Vēl cepumus lieto kā garnīru, ko pasniedz kopā ar citām ēdamām lietām. Bieži cepumus lieto kā mazu dāvaniņu ar ko iepriecināt sevi vai ģimeni.

Papildprodukts – iepakojums, kurā cepumi tiek izlikti pārdošanai veikalu plauktos. „Selga” cepumus fasē vai nu 180 g paciņās, kas ir ierastais standarts, šim produktam vai arī 250 g paciņās, bet cepumi ir mazākas formas.5. Galvenie produkta rakstura lielumi
5.1. Produkta īpatnības
Pie cepumu „Selga” produkta īpatnībām var pieskaitīt tilpumu (180g), cepumu dažnedažādo aromātu un to atšķirīgās garšas un iepakojumi. Galvenokārt vadoties pēc šīm īpatnībām pircēji arī izvēlas cepumus „Selga” un neaizmirsīsim arī to, ka zīmols „Selga” jau ir iemīļoti kopš, PSRS laikiem, kad Latvija vēl skaitijās Krievijā, jo pircēji pieturas pie Latvijas preces.5.2. Vienkāršība
Produkta vienkāršību var attiecināt uz cepumu iepakojumu un pieejamību tiem. Produkta iepakojums tiešām ir izveidots tā, lai pircējs tos varētu pamanīt plauktos, jo pārsvarā ir izveidots no spilgta materiāla, un būtu samērā vienkārši atvērt paciņu. Un vēl tas, kas pircējam šo produktu ir viegli iegādāties, jo ‘Selga” atrodas gandrīz visu veikalu plauktos.5.3. Simbolisms
Par produkta simbolismu var uzskatīt to, ka „Selga” cepumi tika iecienīti kādreizējās Krievijas laikos ļoti, jo A/S Laima bija Latvijas uzņēmums un „Selga” nebija importa prece, bet pašmāju. Cepumu „Selga” simbols ir pats nosaukums „Selga”, kurš atgādina to, ka šie ir vienīgie tādas augstas kvalitātes cepumi, kura dēļ ir arī tik liela popularitāte.6. Mērķa tirgus
Cepumu „Selga” mērķa tirgus var teikt, ir visi cilvēki kuriem ir līdzekļi, lai iegādātos šo preci. Varētu teikt, ka galvenokārt prece ir domāta vairāk ģimeniskiem cilvēkiem, kuri šo preci iegādājas daudz vairāk nekā, cilvēki, kuri ir vieni, tādēļ preci pirks mazliet mazāk, ja vienīgi pircējs ir ļoti iecienījis „Selga” produkciju. Mērķa tirgus ir gan jaunieši, gan pieauguši cilvēki un, protams, arī vecāka gājuma cilvēki.7. Sortiments
Sortimenta platums – ražo gan cepumus, vafeles, šokolādes konfektes, marmelādes, karameles, vafeļu tortes, zefīrus, šokolādes tāfelītes

Sortimenta garums – 7 šķirnes „Selga” standarta iepakojumā, 2 šķirnes „Selga PARTY” , piparkūku cepumi, piparkūkas,

Sortimenta dziļums – cepumi „Selga” tiek pakoti gan standarta 180 g iepakojumā, gan 250 g iepakojumā, kurā ir mazāka izmēra cepumi,Secinājumi
Neraugoties uz to, ka Latvija nav valsts ar to plašāko preču sortimentu un lielāko tirgu, A/S Laima produkcija „Selga” Latvijā ir izcīnījusi savu vietu gan patērētāju sirdīs, gan veikalu plauktos. Un tas ir ne tikai Latvijā, bet arī gan Lietuvā un Igaunijā un arī citās pasaules valstīs, kur tomēr pieprasījums pēc šā produkta nav tik liels kā pašu mājās. Turpinot šādi virzīties uz priekšu un liekot akcentu uz reklāmu un produkta kvalitāti, protams, neizpaliekot bez jaunas tirgus daļas iekarošanas, „Selga” arvien vairāk piesaistīs jaunus pircējus un tirgus, vienīgi varētu likt vairāk to akcentu uz ārzemju tirgiem, jo Latvijā „Selga” ir jau guvusi atzinību gan kā zīmols, gan kā produkts ar augstu kvalitāti. Tādēļ „Selgai” kā vienam no Latvijas labākajiem produktiem ir iespēja iekarot patērētāju sirdis visā pasaulē gan ar savu dažnedažādo garšu sajaukumu, gan ar savu piesaistošo reklāmu demonstrāciju palīdzību. Izmantotā literatūra
1. Brakanskis A. Rīgas Balss – Pilsētas Rīta Avīze // http://www.rb.lv/juse/news_detailed.juse?press__nid=21408 .- 15.09.2006
2. Bagātais J. LETA // http://www.mildro.lv/index2.html?l=1&m=1&s=3&id=5.- 12.07.2005
3. Forums „Laima Latvijas labākais zīmols” // http://www.alberts.lv/alb1/index.php?ca=119&zid=487.- 30.05.2005
4. Forums „Laimai peļņa turpina pieaugt” // www.laima.lvhttp://www.laima.lv/load.php?list=news〈=lv&item_id=68.- 2005
5. TVNET „Lietuvieši apēd visvairāk „Selga” cepumu” // http://www.financenet.lv/zinas/kompanijas/article.php?id=137253.- 05.12.2006
6. „MADE IN LATVIA” // http://www.gs1.lv/?mid=10&smi=4.- 2005
7. Forums „Gada prece” http://www.lta.lv/11_gadaprece_2003.htm
8. Forums cepumi „Selga” // http://www.nelda.lv/zvaigznupreces/index.php?id=5