Sinonīmi/antonīmi

Untitled

16. uzdevums (153. lpp)

Antonīmi: Saule – Mēness; prātīgums – vieglums; iņ – jaņ; vīrišķais – sievišķais; prātīgais – liriskais.

Šajā gdījumā, antonīmi izceļ pretstatu atšķirību un nozīmi, mazliet kāpina arī emocionālās iedarbības spēku. P.S Zelts un sudrabs nav antonīmi, jo abi ir cēlmetāli un tiem kopīgais ir daudz vairāk, nekā atšķirīgais.

19. uzdevums (153. lpp)

Peļķe (liekais vārds – liekņa)

Sadusmoties (liekais vārds – apelēt)

Pārmērīgs (liekais vārds – pārliecīgs)

Rīkoties (liekais vārds – šķetināties)

Izšķērdēt (liekais vārds – novicot)

Verdzība (liekais vārds – rocība)

Skaļš (liekais vārds – dzedrs).

Mūzikas skaņas – vesela harmonija vai vienkārši – notis?

Pastāv daudz un dažādi skaņdarbi. Tie var atspoguļot gan bēdas, gan priekus, gan dziļas pārdomas un stāstus. Katram skaņdarbam ir savs raksturs, kuru var atspoguļot ar dažādiem izteiksmes līdzekļiem. Ne pa velti, lai spēlētu kāda konkrēta komponista skaņdarbu, ir jāzin paša komponista biogrāfiju, jo ne vienmēr tas, kas rakstīts notīs atbilstvisam, ko komponists ir vēlējies pateikt. Tātad, šoreiz es runāšu par skaņdarbiem ar raksturu, kurā tiek atspoguļota, piemēram, cīņa. Pats pašreiz arī spēlēju skaņdarbu, kurš ir no vienas puses spēcīgs ar cīņu, bet vietām- ar liriskām pārdomām par dzīvi. Šis klavierskaņdarbs ir Ludviga van Bēthovena 90. opusa Sonāte Nr. 27 mi minorā. 90. opuss norāda uz to, ka šis skaņdarbs ir rakstīts viņa dzīves beigu daļā. Bēthovens ap šo laika periodu ir sajutis, ka „Liktens klauvē pie durvīm”, jo Bēthovenu mocīja slimības, arī kurlums, kuram par spīti viņs uzrakstījis daudzus izcilus skaņdarbus. Tātad, atceroties viņa 5. – „Liktens simpfoniju”, es uzreiz secināju, ka arī šī skaņdarba harmonijas atbilst cīņai pret „Liktens klauvējieniem pie durvīm”. Šajā skaņdarbā ir vajadzīgs skaņš, spēcīgs un ass piesitiens. Daudzi no šī apraksta iedomājās primitīvu dauzīšanu, taču nekas līdzīgs. Šī stiprā piesitiena skaņa ir jāveido nevis uz ziloņkaula vai plastmasas taustiņiem, bet gan uz stīgām- jāpanāk tā, lai katrs taustiņš šķistu kā plūme zem pirkstiem- lai liktos, ka spiežot taustiņu, pirksts izies cauri visām klavierēm. Tas pats princips ir ne tikai šāda veida skaņdarbiem, bet arī citiem- klusiem un liriskiem. Manā skaņdarbā tas pats princips ir arī liriskās vietās, tikai skaņu kopai ir jābūt pārdomu pilnām, iedomājoties sevi komponista vietā. Tātad nekādas pārmērīgas klaigulības, kliedzības, nesajēdzot skaņdarba pamatdomu, manuprāt, vienkārši nav iedomajamas it īpaši spēlējot tādu ģēniju skaņdarbus.

25. uzdevums (155. lpp)

Apkārt- homogrāfisks

Loks – homofons

Ieloks – homogrāfs

Rūsa – homogrāfs

Āre – homogrāfs

Robots – homofons

Vāts – homogrāfs

Zāle – homogrāfs

Jods – homofons

Uzgriezt – homofons

Dogs – homogrāfs

Stāvs – homofons

Oskars Matisons 11. klase (21.10.2010)