Domāju , ka patlaban nevienam nav šaubu , ka pastāv partiju atkarība no naudas , tāpēc , pēc manām domām ir apsveicami šo samilzušo problēmu risināt.
Tomēr būtisks jautājums , kas tiek saprasts ar mērķi „mazināt partiju atkarību no naudas.”
Lai partijas varētu darboties un veidot saikni ar vēlētājiem , tām ir nepieciešami finansu resursi. Savukārt , lai nodrošinātu sabiedrības uzticēšanos partijām , vairot sabiedrības interešu pārstāvniecību politikā un mazinātu iespēju šauram , labi organizētām un finansiāli ietekmīgām , grupām noteikt partijas politiku.
Par naudas ietekmi politikā lēmumu pieņemšanā ir pierādījušies ļoti daudz. Ir mums Latvijas pilsoņiem ļoti daudz un neskaidras lietas uz, kurām iespējams mēs atbildes nekad neuzināsim. Piemēram ,kāpēc uz valsts pasūtījumiem konkursiem piedalās bieži tika viena vai divas firmas , ja tanī pašā laikā tur varētu piedalīties vismaz piecas vai vairāk firmas? Kāpēc bieži konkursos uzvar nevis lētākais piedāvājums , bet dārgākais? Varbūt tāpēc, ka dārgākais piedāvā augstāku kvalitāti ? Kāpēc Latvijā ir viens no dārgākajiem tiltiem pasaule ?
Mans viedoklis, ka visspilgtāk politiska lēmuma pieņemšanai atspoguļojas Jūrmalā.
Ļoti bieži mēs dzirdam, ka Jūrmala valdošie politiķi pa labu pieņem lēmumus kādam uzņēmējam , par kuru viņš dabu atlīdzību vai nu ziedo partijai vai vēl precīzāk pašam politiķim.Un šeit arī rodas šī politikas atkarība no naudas. Viens no viss, spilgtākajiem ir noteikti jāmin bijušā Ventspils mēra Aivara Lemberga pretlikumīgām darbībām.
Lai ierobežotu partijas atkarību no naudas ar finansētāja ietekmes varētu mazināt veicot izmaiņas pašos pamatos. Samazināt vēlēšanas kampaņu izšķērdēto naudu.
Latvijā ir ļoti populārs ir partiju finansēšana ar trešo personu starpniecību šī ir situācija , kad īstenot savas personiskās intereses finansētu partiju. Personas izmanto citas personas identitātes datus vai nodod naudu cita personai , kura tos ziedo partijai.
Interesanti ir aplūkot partijas saņemtos ziedojumus(latos) laikā no 2002-2008.gada 30.septembrim.
*Saeimas vēlēšanas ** Pašvaldību vēlēšanas
Interesanti būs aplūkot šos datus un salīdzināt šos rādītājus uz nākamajām vēlēšanām kādi tie būs pēc ekanomiskās lejupslīdes. Vēl ļoti apsveicama ir KNAB darbība ,kas cīnās pret nelikumībām partiju finansēšanā un arī tas, ka jebkuram cilvēkam kuram ir pieejam internets jebkurā laika var aplūkot partijas ziedotāju sarakstu.
Protams, lai partijas varētu sevi reklamēt ir nepieciešami lieli finanšu resursi. Zinām , ka tieši reklāma mēdijos un vidē efektīvākais (bet ne pats lētākais) veids kā panākt partijas atpazīstamību. Bet šis ir viens no populārākajiem partijas komunikācijas veidiem no ekrāniem raugās skaisti safrizētas galvas aicinot tāpēc iet par tām atdot savu balsi ja tas ir vienīgais veids kā partijas spēj uzrunāt , tad katrs izdotais santīms par to man šķiet izšķērdība un bezsatura kalngals.Jo partija nav šokolādes konfekte , kas ietīta košā papīrā, jareklamējās uz katra stūra. Partija ir sabiedrības un labklājības veicināšanas ideju un vīziju piedāvājums un to godprātīga īstenošana. Man kā vēlētajam ir svarīgi , lai partija , kas cer iegūt manu balsi vēlēšanās runā ar mani , provicē un iesaistās dialogā, pilda dotos solijumus, jo solīt jau māk visi , bet kad vajag to realizēt krata galvas un plātās ar rokām. Vis labākjiem piemēriem varu minēt 2006. gada pirms vēlēšanu kampaņu , kad „Tautas partijas” pārstāvji , kā arī daži no politiķiem izgāja Rīgas ielās dalīja cilvēkiem ziedus un runāja ar viņiem. Manuprāt, šis reklāmas veids dod lielāku pārliecību vēlētājiem atdot savu balsi tieši šai partijai , jo partija ir runājusi individuāli ar šo vēlētaju un izpratusi vēlētāju velmes un ieteikums, un varbūt ari partija ņems to vērā. Nevis Tv ekrānos pasaka dažus skaistus teikumus pirmkārt kurus nepilda otrkārt nemaz nevēlās pildīt.
Secinājumi ir tādi, ka „Partija nav uzņēmēj darbības veids, ar ko pelnīt un īstenot privātus mērķus”. Viss ir pilnīgi pretēji partijas ir uzņēmēj darbības veids , ar ko pelnīt un īstenot privātus mērķus.