Donatello

Donatello

Milzīgu ietekmi ne vien uz Itālijas, bet arī uz visas Eiropas

tēlniecības attīstību atstāja florencietis, Lorenco Giberti skolnieks –

Donatello (Donatello; īst. v. Donato di Nikolo di Beto Bardi; ap

1386-1466). Donatello, kā jau renesanses laikmetam raksturīgi, bija

apveltīts ar ļoti daudzpusīgu talantu un interesēm un bija īsts novators

sava laika tēlniecībā. Pamatīgi izpētījis un izanalizējis antīko

meistaru darbus un, balstīdamies uz dabas studijām, Donatello pirmais

renesanses tēlniecībā panāca apaļskulptūras stabilu nostatījumu uz kājām

(gotikas tēlniecībā skulptūras bija it kā pastieptas un stāvēja uz

pirkstgaliem). Donatello daiļradē aizsākās arī renesanses tēlniecības

klasiskie paveidi: jātnieka statuja (kondotjera Gatamelatas piemineklis

Padujā, 1453), gleznieciskais cilnis (altāris Sv. Krusta baznīcā

Florencē, 1433), skulpturālais portrets. Donatello izveidoja arī pirmo

renesanses kailfigūru (“Dāvids”, 15. gs. 30. gadi) un pirmais Eiropas

mākslā atlēja bronzas statuju. Viņš intensīvi piedalījās lineārās

perspektīvas (optiska telpas dziļuma pārnešana uz plaknes) izstrādāšanā

un izmantoja to savos sižetiskajos ciļņos.
Donatello savdabīgais talants atklājās jau viņa pirmajos darbos, kurus

viņš no 1415. – 1417. gadam darināja Florences Sv. Miķeļa (Or San

Michele) baznīcai – marmorā cirstas kristiešu svēto un Bībeles praviešu

statujas.

Viens no pirmajiem Donatello radītājiem baznīcas tēliem ir apustuļa

Marka statuja (1412). Apustulis Marks atveidots kā apmetnī tērpies

valdonīgs vīrs ar kuplu, sprogainu bārdu, taisnu garu degunu, sakniebtām

lūpām un drūmu, gandrīz draudīgu skatienu. Kreisajā rokā apustulis tur

evaņģēliju, labā nolaista gar sāniem. Pēc Bībeles stāstiem, Marks bijis

zvejnieks, varbūt arī tādēļ Donatello tēlam piešķīris lielu fizisku

spēku, kas izpaužas spēcīgās, muskuļotās rokās un atlētiskajā augumā.
Vīrišķību pauž arī Sv. Miķeļa baznīcas nišai veidotais Svētā Jura tēls

(1416) – slaids un stalts jauneklis. Ja gotiskās skulptūras katedrāļu

portālos (skulpturāli veidota ieeja ēkā) rindojās stingras un svinīgas

kā būtnes no citas pasaules, tad Donatello radītais Sv. Juris ar abām

kājām stingri un apņēmīgi stāv uz zemes. Viņa vaibstos nav ne miņas no

viduslaiku vienkāršam cilvēkam neaizsniedzamā stinguma un svētuma – tie

ir spraiga spēka pilni. Viegli sarauktā piere liecina, ka Sv. Juris

nelolo rožainas ilūzijas, bet mierīgā, garīgu spēku raksturojošā sejas

izteiksme pauž spēcīgu rakstura stingrību, kas nepazīst atkāpšanos

šķēršļu priekšā. Pie kakla nevērīgi sasietais apmetnis brīvi krīt pār

muguru. Sv. Juris stāv, abām rokām atbalstījies uz lielo, piecstūraino

vairogu ar krustu vidū. Tā vien šķiet, ka viņš vērotu ienaidnieka

tuvošanos un apsvērtu tā spēkus, lai spētu samēroties ar tiem. Statuja

ir slavena joprojām kā nepārspēts jaunekļa degsmes un drosmes

attēlojums.
Renesanses gara ideālus vēl vairāk iemieso Donatello radītā slavenā

vīrieša kailfigūra. Tēlnieks aizsāka tēmu, kurai tika veltīta vesela

skulptūru sērija, un attēloja Vecās Derības patriarhu Dāvidu jaunībā.

Pēc Vecās Derības leģendas Dāvids bija gans, kas uzvarējis milzi Goliātu

un tā paglābis ebreju tautu no nelaimes. Tēlnieks Dāvidu attēlojis

brīdī, kad cīņa beigusies un jaunais gans mierīgi apcer savu uzvaru.

Dāvida statuja ir pirmā kailfigūra tēlniecībā pēc gandrīz tūkstoš gadu

pārtraukuma. Dāvida tēlu lieliski var salīdzināt ar antīkajā laikmetā

tapušajām varoņu skulptūrām (piem., “Doriforu”) un pirmajā brīdī

neievērot lielas atšķirības. Kaut arī Dāvida stūrainais jauna zēna

ķermenis un individualizētā sejas izteiksme neatbilst antīkajiem

paraugiem, tomēr kopējā tēla harmonija, dabiskās proporcijas un ķermeņa

formu plūdums liecina par Donatello antīko tēlniecības paraugu dziļo

izpēti.
Savā laikā Dāvida statuja atradās Mediči dzimtas pils iekšējā pagalmā un

greznoja tur esošo strūklaku. Mūsdienās Dāvida statujas vairākas

variācijas var aplūkot vai nu Florences katedrālē, vai Nacionālajā vai

Bardžello tēlniecības muzejā Florencē.

Donatello darinājis arī pirmo renesanses laicīgo pieminekli – kondotjera

(jātnieka) Gatamelatas statuju (1447-1453) Padujā. Jātnieka statuja pēc

savas uzbūves pauž līdzību ar Senās Romas Marka Aurēlija statuju, bet

tās plastiskais risinājums raksturīgs vienīgi Donatello daiļradei.

Statuja ir reizē vienkārša un monumentāla, valdonīga un mazliet paskarba

– pilnībā atbilstīga agrās renesanses laika dzīves uztverei. Kondotjers

Gatamelata savā valdonīgajā stājā pauž nevis uzpūtīgu dižciltīgumu vai

savas kārtas priviliģēto stāvokli, bet gan patiesu kareivja drosmi un

skarbumu, nelokāmību un godprātību, lepnumu. Jātnieka Gatamelatas

statuja ļoti organiski iekļaujas Padujas katedrāles laukuma ansamblī un

tiek uzskatīta par vienu no pilsētas ievērojamākajiem pieminekļiem.
Līdzās minētajiem darbiem Donatello darinājis vēl daudzus citus

plastiskos veidojumus, kuros saskatāma antīkajās studijās atklāta

dabiskuma veidošana un dzirkstījošs dzīvesprieks. Tādas ir Florences

katedrālei darinātās un frīzes (ornamentāli dekoratīva josla) veidā

kārtotās ciļņu kompozīcijas (1433-1439) ar dejojošām figūriņām. līdzīgus

motīvus tēlnieks izmantojis arī Prato katedrāles ciļņu kompozīcijās