Inflācija 2008 gadā

cenu līmenis 2008

Inflācija

Cenu līmenis 2008. gada martā, salīdzinot ar 2008. gada februāri, palielinājās:

Patēriņa cenu līmenis par 1,5%

Precēm cenas pieauga par 1,4%

pakalpojumiem – par 1,7%

Salīdzinot ar iepriekšējā gada martu:

patēriņa cenas pieauga par 16,8%

precēm – par 16,5%

pakalpojumiem – par 17,4%

Martā par 6,4% pieauga maksa par siltumenerģiju

Cenu kāpums degvielai – par 3,1% (dīzeļdegvielai – par 5,9%)

Sadārdzinājās apģērbi – par 4,0%

Apavi – par 7,7%

Patēriņa cenu pārmaiņas, procentos pret iepriekšējo periodu un iepriekšējā gada attiecīgo periodu:

0x01 graphic

Nedaudz sīkāk apkopoti procentuālie dati dažādos laika periodos par četriem populārākajiem pārtikas produktiem – alus, maize, piens, šokolāde

ALUS

(10.04.2008)

Alus paliks dārgāks

Pie mums vairāk nekā divas trešdaļas no alus patēriņa kopapjoma veido alus ar alkohola saturu līdz 5,4%,

Latvijā tumšā alus patēriņš ir salīdzinoši augsts – 7,3%

Kopumā Latvijā 57% no pārdotā alus kopapjoma tiek realizēts mazajos veikalos

Latvijas supermārketos pārdotā alus īpatsvars ir tikai 17%.

Paceļot vietēja alus cenas, pieaugs importa alus īpatsvars

(25.04.2008) 

cenas cels maijā, kad pieaug pieprasījums

paaugstinājums varētu būt ne lielāks par 10%, taču arī tas nebūs pietiekami, lai uzņēmumi strādātu ar pelņu (cenu pieaugumam vajadzētu būt ap 20%)

Bauskas alus stikla pudelē turpmāk maksās ap 80 santīmiem

Dažādām šķirnēm cenas ir pieaugušas par 3% – 18%.

Tām importa alus šķirnēm, kam zīmols ir mazpazīstams, cenas brīžiem ir identiskas vietējam alum

Pircēju uzticībai ir robežas, kuras ražotājiem vajadzētu apzināties – lai neatkārtotos līdzīga situācijas, kāda izveidojās piena tirgū.

(17.03.2008)

Iesala cenas gada laikā ir kāpušās par 40-50%

Apiņiem cenas aug nepārtraukti un ir kāpušas pieckārtīgi

Vidēji par 8% augušas iepakojuma materiālu cenas

Par 6% dārgāks kļuvis cukurs

Aldara produkcijas cenas šogad vidēji ir cēlušās par 6.4%

Par vairāk nekā 50 % augušas graudu piegādes izmaksas

Cēsu alum pieaugums bijis minimāls – 6-7 %

MAIZE

(18.03.2008) 

Baltmaizes cena trijos mēnešos kāpusi pat par 60% (23. janvāris)

Miltu cena pērn pieaugusi par aptuveni 14%, savukārt maizes cena – divtik.

„Dinellas” klona maizes cena pieaugs par 35 procentiem

Maizes cena atkal varētu pieaugt pirms Līgo svētkiem saistībā ar tarifu kāpumu energoresursiem – gāzei un elektrībai.

Maizes izejvielas – miltu – cena pēdējos četros gados bijusi stabila

2006./2007 vienu tonnu graudu varēja iegādāties vidēji par 150 eiro, bet jau septembrī 300 eiro par tonnu.

Astoņos no pēdējiem 10 gadiem graudu patēriņš ir pārsniedzis izaudzēto graudu apjomu

Pērn Rīgas dzirnavnieka apgrozījumspar 35,9 procentiem vairāk nekā 2006. gadā.

(06.05.2008)

Maizes klaips oktobrī Latvijā varētu kļūt par 5 – 10 santīmiem dārgāks

Par spīti labajai ražai, augstās graudu cenas Eiropā piespiedušas pacelt iepirkuma cenas arī mūsu valsts miltu ražotājiem

No oktobra miltu cenas pieaugs pat par 30%

Rudzu un kviešu iepirkuma cenas vidēji ir par 50% augstākas nekā pērn.

Starpposmā līdz oktobrim maizes cenas var kāpt par 1 – 2 santīmiem

Varbūt tiks pārskatīts maizes svars, apjoms vai daudzums, kādu fasē

Pērn, pakāpeniski ceļoties cenām, maizes patēriņš Latvijā samazinājās par 5%

Vācijā iedzīvotājs vidēji pērn apēda 87 kg maizes, Latvijā šis daudzums nepārsniedz 59 kg robežu

PIENS

(13.02.2008)

Piena litrs veikalā maksā aptuveni trīs reizes dārgāk, nekā to pārstrādātājiem ir pārdevis lauksaimnieks

Interesanti:

Zemnieks par piena litru vidēji saņem 24 santīmus

Veikalā litrs maksā 66 santīmus.

Litrs piena “Rasa” ar 3,5% tauku saturu uzņēmumam izmaksā aptuveni 45 santīmus

Nogādāšana pārstrādei izmaksā 27 santīmus

Ražošanai jātērē – 8 santīmus

Iepakojumam – 5 santīmus

Piena nogādāšanai veikalā – 4 santīmus

Rīgas piena kombināta peļņa esot 1 santīms

Tomēr cena, par kādu piens tiek piegādāts veikaliem atšķiras no tā kāds ir apjoms

Par litru “Rasas” piena, maksā 66 santīmus

Pienu veikalā sadārdzina 18% PVN un veikala uzcenojums

Veikala uzcenojums vienam litram “Rasas” piena ir vismaz 10 santīmi

Ap četriem santīmiem veikals tērē algām

Aptuveni pieci santīmi aiziet veikala uzturēšanai un citiem izdevumiem

Peļņa no piena viena litra, vismaz saskaņā ar veikalnieku teikto, ir viens santīms

Pienu ar tauku procentu 4,5 no zemnieka iepērk par 0,26 latiem litrā, bet veikalā par trīskārt lielāku cenu parādās produkcija ar tauku saturu, kas ir pusi mazāks.

(08.04.2008)

Kopš aprīļa sākuma daudzi piena ražotāji par litru gotiņu devuma saņem ap 17 santīmiem kādreizējo 27 vietā (dažviet 15 santīmus, citviet 19 santīmus)

Lielveikalu tīkli pagaidām nesteidzas samazināt piena cenas tirgotavu plauktos, pat tad ja iepirkuma cenas ir kritušās

Pilsētas lielākajos veikalos piena cenas nav mazinājušās. Janvārī litru divprocentīgā piena «Rasa» akciju sabiedrība «Rīgas Piena kombināts» realizēja par 47,6 santīmiem. Tirgotāji apgalvoja, ka vidējais uzcenojums pienam ir 20 procentu, kas nozīmētu, ka veikala plauktā litrs piena maksātu ap 57 santīmiem. Taču jau janvārī lielveikalos tā cena bija ap 65 santīmiem.

(17.03.2008)

piena cenas nesamazina.

ŠOKOLĀDE

(06.05.2008)

Laimas šokolādes cena mēneša laikā palielinājusies par 23,6%

2007. gada septembrī tā maksāja 0,55 LVL

2007. gada oktobra beigās jau 0,68 LVL

Interesanti:

Šokolādes fabrikas “Laima” ražotā tumšā šokolāde ar 70% kakao sastāvu pie mums maksā apmēram 60 līdz 65 santīmus

Bet Lietuvā tās cena ir nieka 2,5 liti, kas ir ap 50 santīmiem

Šokolādes Lukss apgrozījums veikalos šā gada pirmajos trīs mēnešos, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo laiku, pieaudzis par 11%

Cenas gada sākumā augušas vidēji par aptuveni 10%

Laima šokolādes pārdošanas apjomi nav samazinājušies un šajā gadā pat turpina strauji palielināties

VISMAZ

(06.05.2008)

Sērijveida dzīvokļu cenas samazinājušās par 1,4%, kopš gada sākuma – par 7,2%

Visvairāk pirkto pārtikas produktu inflācija lielāka par vidējo cenu pieaugumu

Atšķirībā no «Dienas» pētījuma, kurā iekļautie 50 pārtikas produkti ir publiskoti, CSP šos datus neatklājot. Dažādie inflācijas rādītāji varētu būt skaidrojami ar pieļāvumu, ko raisa konkurences trūkums: jo populārāks produkts, jo straujāk kāpj arī tā uzcenojums, paši tirgotāji gan to noliedz.

Aptaujājot lielākos Latvijas mazumtirgotājus, laikraksts izveidojis 50 visvairāk pirkto pārtikas produktu sarakstu 16 produktu grupās, uz kuriem balstījies cenu monitorings. Šo produktu cenas fiksētas 16 lielveikalos un četros tirgos. CSP šādus datus publiskot atsakās un skaidro, ka konkrētos pārtikas produktus, ko pārvalde iekļauj inflācijas aprēķinā, nosaka, konsultējoties ar veikaliem.

«Tas, ko cilvēki visvairāk pērk, veikalā redzams arī vizuāli — pēc produktu izvietojuma,» sacījis CSP Patēriņa cenu indeksu daļas, kas apkopo inflācijas rādītājus, vadītājs Oskars Alksnis. Viņš arī paskaidrojis, ka katrā veikalā CSP pētīto produktu saraksts var būt atšķirīgs: «Ja, piemēram, «Super Netto» nav «Balticovo» olu, tad šajos veikalos pierakstām cita ražotāja produkcijas cenas, kas šeit pirkta visvairāk.»

Analizējot pārtikas produktu cenas, atklājušās vairākas kopsakarības, radot šaubas par konkurenci Latvijas mazumtirdzniecībā. Piemēram, laikraksts atklājis, jo lielāks veikals, jo augstākas cenas un pat vienā veikalu ķēdē identiskiem produktiem cenas krasi atšķiras, radot priekšstatu, ka tirgotāji tās nosaka, kā ienāk prātā, jo pircēji tās būtiski neanalizē.

«Vai arī inflācijas rādītāju atšķirības cēlonis meklējams konkurences trūkumā, apgalvot nevar. Paši tirgotāji gan to kategoriski noliedz,» raksta laikraksts. «Visvairāk pirktajiem produktiem liekam mazāku uzcenojumu, jo to noietam ir sīvāka konkurence — šos produktus parasti piedāvā turpat visi veikali,» galvojis «Maxima» vadītājs Jānis Stakens. Viņš arī norādījis, ka šo produktu aprite ir salīdzinoši ātrāka, bet mazāk populāriem produktiem, kā arī veikalu piedāvātam ekskluzīvākam sortimentam — lēnāka, tādēļ tiem tirgotāji nosakot augstāku uzcenojumu.

Konkurences padomē (KP) solīts, ka arī jautājums par uzcenojuma atšķirībām tiks ietverts KP patlaban veiktajā visaptverošā pētījumā par konkurences apstākļiemun situāciju mazumtirdzniecības nespecializētajos veikalos. Kamēr pētījums nebūs pabeigts, padome neko vairāk par to nestāsta.

MŪSU PĒTĪJUMS

Piens „Lāse” 2.0% 1L

Šokolāde „Laima” Piena 340g

Rudzu rupjmaize „Klasiskā” 380 g

„Aldara” Pilzenes alus 4.5%, 0.5L

Veikals:

Piens

Šokolāde

Rupjmaize

Alus

Maxima(x;xx)

0.66

0.68

0.62

0.39

Maxima(xxx)

0.66

0.68

0.62

0.42

HiperRimi

0.66

0.68

0.61

0.35

Rimi

0.66

0.68

0.50

0.42

SKY

0.70

0.74

0.53

0.45

Beta

0.72

0.59

0.53

0.42

Mego

0.75

0.76

0.43

Nelda

0.73

0.79

0.63

0.43

Super Netto

Prisma

0.72

0.49

0.37

BAF

0.76

0.71

0.41

„Īkstīte”

0.78

0.70

0.44

„Kaimiņš”

0.75

0.70

0.45

Narvesen

0.85

0.47

Secinājumi:

-Vislētākais piens Rimi un Maxima veikalos.

-Vislētākā šokolāde veikalā Beta

-Vislētākā rupjmaize veikalā Prisma

-Vislētākais alus veikalā HiperRimi

-Visdārgākais piens SIA „Īkstīte”

-Visdārgākā šokolāde SIA Narvesen

-Visdārgākā rupjmaize veikalā Nelda

-Visdārgākais alus SIA Narvesen

Izmantotie avoti:

http://www.apollo.lv/portal/news/articles/120149

http://partika.info/latvija?aid=3728

http://partika.info/maize_konditoreja

http://partika.info/piena_produkti

http://www.db.lv

http://www.delfi.lv

http://www.tevenet.lv

9