1
TRANSPORTA UN SAKARU INSTITŪTS
VADĪBZINĀTŅU, EKONOMIKAS UN TRANSPORTA FAKULTĀTE
KURSA DARBS
Studiju kursā: Kravu apstrāde
Studiju grupa: 1715 PDL
Studējošais(ā): Svetlana Lukašonoka, st. kods: 47718
Izpildes datums: 2009.gada 12.martā
Autora paraksts:
Vadītājs: R.Apsalons
Darba vērtējums: __________ ______________ ______________________
(vērtējums) (datums) (pasniedzēja paraksts)
Rīga, 2009.
Saturs
Ievads………………………………………………………………………………………….3
1. Kravas raksturojums………………………………………………………………………..4
2. Kravas palete…………………………………………………………………………….…4
2.1. Kravas izvietojums uz dažādu izmēru paletēm……………………………………….5
2.2. Kravas slāņu skaita aprēķināšana dažāda izmēra paletēm…………………………….7
2.3. Kravas paletes raksturojums………………………………………………………….8
2.4. Kravas palešu kārtojums piekabē……………………………………………………..9
3. Puspiekabes iekraušana kravu kastītēm bez paletēm…………………………………………………..11
4. Marķējums……………………………………………………………………………………………………………12
5. Transportlīdzekļa slodžu noteikšana…………………………………………………………………………14
5.1. Transportlīdzekļu sastāva raksturojums…………………………………………………………….14
5.2. Slodzes noteikšana uz puspiekabes asīm…………………………………………………………..15
Secinājumi……………………………………………………………………………………………………………….20
Izmantoto avotusaraksts…………………………………………………………………………………………….21
Ievads
Kursa darbā tiek apskatīts kravas vienības formēšana, kā arī tiek noteikti saformētās kravas vienības parametri, kravāšanas koeficents. Tiek apskatīts kravu marķējums, transportlīdzekļa kravu telpas iekraušana. Tiek arī aprēķināts transportlīdzekļa slodžu uz piekabināmās ierīces mezgls un ass.
Kursa darba mērķis ir novērtēt optimālo iekraušanu, izvēlēties transportlīdzekļa iekraušanas optimālo variantu, sastādīt iekraušanas shēmu, aprēķināt transportlīdzekļa slodzes uz piekabināmas ierīces mezgla un ass.
Kravas raksturojums.
Krava ir jebkura veida priekšmets vai prece, ar jebkādu iesaiņojumu, kasti, paleti, konteineru vai jebko citu, kas nostiprina un atbalsta kravu.[2]
Kravas nosaukums |
Vienības kravu vieta |
Palete |
Ierobežojumi |
Transportlīdzeklis |
||||||
a, mm |
b, mm |
h, mm |
m, kg |
h, mm |
m, kg |
Нmax, m |
Gmax, t |
Vilcējs |
Puspiekabe |
|
3 |
23 |
5 |
21 |
7 |
||||||
Plastmasas izstrādājumi |
400 |
400 |
300 |
27 |
160 |
60 |
1,8 |
3,0 |
3 |
1 |
Kravas vietas gabarīti :
Kravas palete
Palete ir ierīce, uz kuras pamata var salikt kādu daudzumu preču. Šī ierīce sastāv no diviem pamatiem, kas atdalīti ar balstiem, vai arī no viena pamata, kas balstās uz kājām. Tās kopējais augstums ir samazināts līdz tādam minimumam, ka iespējams veikt tās pārvietošanu ar dakšveida kravas pacelšanas mašīnām; tai var būt un var nebūt virsbūve.[3]
2.1.Kravas izvietojums uz dažādu izmēru paletēm.
Palete 1200×800
Kārtības koeficents uz šīs paletes ir vienāds K=6. Tas nozīmē, ka uz dotās vāceles var izvietot vienā kārtā 6 kastītes.
|
||
Palete 1200×1000
Kārtības koeficents uz šīs paletes ir vienāds K=6. Palete nav maksimāli izmantota (paliek brīva vieta).
|
||
Ja kravu novieto vertikāli, tad kārtības koeficents uz tādas paletes ir vienāds K=9 .
|
||
Palete1200x1600
Kārtības koeficents uz tādas paletes ir vienāds K=12.
|
||
Palete 1200×1800
Kārtības koeficents uz tādas paletes ir vienāds K=12. Palete nav maksimāli izmantota (paliek brīva vieta).
Ja kārba novietota vertikāli, tad kārtības koeficents uz tādas paletes ir vienāds K=18.
|
||
2.2. Kravas slāņu skaita aprēķināšana dažāda izmēra paletēm.
Aprēķināts slāņu skaits, kuru var izvietot uz katras paletes, pamatojoties uz maksimālipeļaujama augstuma un maksimāli pieļaujams masas aprēķina. Tiek pieņemts, ka paletes masa un augstums ir konstanti.
Palete 1200×800
Uz paletes var iekraut 5 slāņus.
Palete 1200×1000
Uz paletes var iekraut 5 slāņus.
Ja krava novietota vertikāli.
Uz paletes var iekraut 4 slāņus.
Palete 1200×1600
Uz paletes var iekraut 5 slāņus.
Palete 1200×1800
Uz paletes var iekraut 5 slāņus.
Ja krava novietota vertikāli.
Uz paletes var iekraut 4 slāņus.
2.3. Kravas paletes raksturojums.
Nosakām katras paletes raksturojumu ievērojot kastes, kuras ir piekrautas uz tās.
Paletē 1200×800 var izvietot 5 kārbu slāņus pa 6 kārbām katrā slānī. Tas sastāda 30 kastes.
Vienas pakas masa: 27 x 30 + 60 = 870 (kg)
Vienas pakas augstums: 0,3 x 5+ 0,16 = 1,66 (m)
Vienas pakas apjoms: 1,2 x 0,8 x 1,66 = 1,59 (m
)
Ja ņemam kravu horizontāli paletē 1200×1000, tad pakas masa, augstums, apjoms analoģi ar paleti 1200×800.
Paletē 1200×1000 var izvietot 4 kārbu slāņus pa 9 kārbām katrā slānī, ja kārba novietota vertikāli. Tas sastāda 36 kastes.
Vienas pakas masa: 27 x 36 + 60 = 1032 (kg)
Vienas pakas augstums: 0,4 x 4+ 0,16 = 1,76 (m)
Vienas pakas apjoms: 1,2 x 1,0 x 1,76 = 2,11 (m
)
Paletē 1200×1600 var izvietot 5 kārbu slāņus pa 12 kārbām katrā slānī. Tas sastāda 60 kastes.
Vienas pakas masa: 27 x 60 + 60 = 1680 (kg)
Vienas pakas augstums: 0,3 x 5+ 0,16 = 1,66 (m)
Vienas pakas apjoms: 1,2 x 1,6 x 1,66 = 3,19 (m
)
Ja ņemam kravu horizontāli paletē 1200×1800, tad pakas masa, augstums, apjoms analoģi ar paleti 1200×1600.
Paletē 1200×1800 var izvietot 4 kārbu slāņus pa 18 kārbām katrā slānī, ja kārba novietota vertikāli. Tas sastāda 72 kastes.
Vienas pakas masa: 27 x 72 + 60 = 2004 (kg)
Vienas pakas augstums: 0,4 x 4+ 0,16 = 1,76 (m)
Vienas pakas apjoms: 1,2 x 1,8 x 1,76 = 3,80 (m
)
2.4. Kravas palešu kārtojums piekabē.
Piekabe ir transportlīdzeklis kravas pārvadāšanai, ko paredzēts transportēt ar autotransporta līdzekli.[1]
Pamatojoties uz transportlīdzekļa celtspējas, tiek aprēķināts pārvadājamo palešu iespējamais daudzums.
Palete 1200×800: 28850 : 870 = 33,16
33 gab.
Palete 1200×1000: 28850 : 1032 = 27,96
27 gab.(vertikāli)
Palete 1200×1600: 28850 : 1680 = 17,17
17 gab.
Palete 1200×1800: 28850 : 2004 = 14,40
14 gab.(vertikāli)
Tiek aplūkoti palešu kārtojumi piekabē:
Palete 1200×800
Dotā palešu sakārtojuma piekabē ietilpst 33 palešu. Zinot palešu izmērus un iekšējos virsbūves izmērus, var atrast brīvo izplatījumu piekabē.
Garums: 13620 – 1200 x 11 = 420 (mm)
Platums: 2480-800 x 3 = 80 (mm)
Tādejādi, virsbūvē var izvietot 990 kārbu ar kopīgo masu (ieskaitot palešu masu) 28710 kg. Kārbu izvietojumu virsbūvē apreķinām: 33 x 30 = 990 ( kārbu)
Kārbu un palešu kopīgo masu aprēķinām: 870 x 33 = 28710 (kg)
Dotās paletes var izvietot citā variantā: divās rindās,tad virsbūvē var izvietot 34 paletes,bet šis variants neder, jo tas pārsniedz aprēķināto pārvadājamo pieļaujamo palešu daudzumu.
Palete 1200 x 1000
Puspiekabē ietilpst 26 paletes.
Brīvs izplatījums:
Garums: 13620 – 1000 x 13 = 620 (mm)
Platums: 2480 – 1200 x 2 = 80 (mm)
Tādejādi, virsbūvē var izvietot 26 x 36 = 936 kārbu ar kopīgu masu (ieskaitot palešu masu) 1032 x 26 = 268324
Palete 1200 x 1600
Puspiekabē ietilpst 16 paletes.
Brīvs izplatījums:
Garums: 13620 – 1600 x 8 = 820 (mm)
Platums: 2480 – 1200 x 2 = 80 (mm)
Kopa brīvs laukums 820×2480 (mm).
Lai maksimāli izmantot laukumu jānovāc 2 paletes, bet to vietā likt 6 paletes ar izmēriem 1200 x 800 mm.
|
||||
Tādejādi, virsbūvē var izvietot 6 x 30 + 14 x 60 = 180 + 840 = 1020 kārbu ar kopīgu masu (ieskaitot palešu masu) 6 x 870 + 14 x 1680 = 5220 +23520 = 28700 kg.
Palete 1200 x 1800
Puspiekabē ietilpst 14 paletes.
Brīvs izplatījums:
Garums: 13620 – 1800 x 8 = 1020 (mm)
Platums: 2480 – 1200 x 2 = 80 (mm)
Kārbu skaits: 14 x 72 = 1008 (kārbas)
|
||||
Secinājums: No puspiekabes iekraušanas visiem variantiem ērtākais ir pirmais variants – paletes 1200 x 800.
Virsbūves iekraušanas variants 33 x 30= 990 kārbu ar kopīgu masu ( ieskaitot paletes masu) 870 x 33 = 28710 kg.
Izvēles variantā puspiekabes apjoms tiek izmantots uz 60%, puspiekabes celtspēja tiek izmantota uz 99,5%.
Puspiekabes iekraušana kravu kastītēm bez paletēm
Puspiekabe ir transportlīdzeklis kravas pārvadāšanai, kam trūkst priekšējās ass un kas konstruēts tā, lai daļa no transportlīdzekļa un ievērojama daļa no tajā iekrautās kravas svara gultos uz vilcēju.[1]
Piekabes celtspēja ir vienāda ar 28850 kg, bet vienas kārbas masa 27 kg. Tad piekabē, ievērojot celtspēju, var izvietot:
1068 (gab)
Aprēķinam kastīšu daudzumu, kuru izvietojam virsbūvē, pamatojoties uz kastes un virsbūves izmēriem. Kastes ir novietotas horizontāli (600 x 400). Tad ievērojot virsbūves izmērus, var izvietot:
Šajā gadījumā iekraušanas ierobežojums ir kastes daudzums pa celtspēju, bet ne kastes daudzums pa apjomu.
Vienā slānī var iekraut 204 kastītes. Tātad puspiekabē var iekraut:
K=
Pieņemsim, ka ir tieši 5,2 slāņi. Tas sastāda 1068 kastes. Kopīga kravas masa ir 28836 kg, un virsbūve aizņem 51,26 m
apjoma.
Secinājums: Izvēlētajā variantā puspiekabes apjoms ir apmēram 58 %. Puspiekabes celtspēja tiek izmantota praktiski pilnīgi – 99.9%.
Marķējums
Lai nodrošinātu precīzu kravas piegādi adresātam, ir jāievēro sekojošais:
marķētām jābūt pilnīgi visām transportēšanas vienībām;
uz marķējuma jānorāda pilns saņēmēja nosaukums un adrese (iekļaujot pasta kodu, ēkas numuru un kontakttelefonu), nosūtītāja nosaukums un adrese kā arī speciālās instrukcijas (piem.: uz šīs paletes nedrīkst neko kraut virsū);
marķējumu nav ieteicams piestiprināt uz kārbu/kastu šuvēm un stūriem; tas ir rūpīgi jāpielīmē (vai jāpiestiprina ar līmlentu) uz preces/kārbas redzamā vietā.[4]
Kārba.
Pakete.
5.Transportlīdzekļa slodžu noteikšana
5.1. Transportlīdzekļu sastāva raksturojums.
Segvilcēja tehniskie raksturojumi:
Tips |
Nr. 3 |
Riteņu formula |
6×4 |
Pašmasa, kg |
8200 |
Tā skaitā uz priekšasīm |
4530 |
Tā skaitā uz aizmugurējā ass (ratiņiem) |
3670 |
Maksimālā slodze uz sajūgšanas ierīces mezgla (PI), kg |
16300 |
Pilna masa, kg |
24500 |
Tā skaitā uz priekšasīm, kg |
6500 |
Tā skaitā uz aizmugurējā ass (ratiņiem), kg |
18000 |
Autovilciena pilna masa, kg |
40000 |
Puspiekabes tehniskie raksturojumi:
Tips |
Nr.1 |
Derīga slodze, kg |
28850 |
Pašmasa, kg |
7150 |
Pilna masa, kg |
36000 |
Pilnas masas sadalījums uz ceļa: |
|
caur balsta ierīci, kg |
18500 |
caur asīm, kg |
17500 |
Pilnas masas sadalījums autovilciena sastāvā: |
|
uz vilcēja piekabināmu ierīci, kg |
12000 |
uz ceļu caur asīm, kg |
24000 |
Gabarīta izmēri: |
|
garums, mm |
13800 |
platums, mm |
2550 |
augstums, mm |
4000 |
Iekšēji virsbūves izmēri: |
|
garums, mm |
13620 |
platums, mm |
2480 |
augstums, mm |
2610 |
Derīgs laukums, m |
33,8 |
Virsbūves apjoms ar pārjumi, m |
87,8 |
Iekraušanas augstums, mm |
1315 |
Riteņu bāze, mm |
7700 |
Starp asīm attālums, mm |
1310 |
Šķērsbāze, mm |
2040 |
Riepas |
385/65 R 22.5 |
Diski |
11,75 x 22,5 |
Platformas bortu augstums, mm |
825 /625 |
Priekšējā pārkare/ priekšējās pārkares rādiuss, mm |
1675 /2040 |
Aizmugurējā pagrieziena rādiuss, mm |
2300 |
Augstums līdz piekabināma pirksta lapai, mm |
1150 |
5.2. Slodzes noteikšana uz puspiekabes asīm.
Autovilciens tiek sadalīts uz divām sastāvdaļām, kuras tiek aprēķinātas atsevišķi.
Nosākuma tiek aprēķināts kravas smagumspēks.
Puspiekabe.
Dati:
L = 1675 mm
G=7700 mm
A= 13800mm
F
=7150 kg
F
=28710 kg
Aprēķinām X
nozīmi:
Tā kā puspiekabi piekravā ar vienādām paletēm, tad F
spēku centrs atradīsies uz kravas taisnstūra diagonāļu šķērsojuma:
X
=0,5 x 11 x 1200 = 6600 (mm)
Aprēķinām puspiekabes smagumcentra kārtojumu:
X
=0,8 x G = 0,8 x 7700 = 6160 (mm)
Pieņemam taisnleņķa koordinātu sistēmu, kurai sakums savienojas ar piekabināmo ierīču punktu.
Puspiekabe
Var aprēķināt izmēru X
:
Ierakstām plaknes spēku sistēmas līdzsvara nosacījumus:
vai
No moment vienādojuma varam noteikt spēku R(3):
R
=
No spēka projekcijas vienādojuma uz Y ass atradīsim R(pi):
Pieņemam taisnleņķa koordinātu sistēmu, kura ir savienojama ar vilcēja priekšējo riteni.
Vilcējs
Tiek aprēķināts vilcēja smagumcentra koordinātes, izmantojot slodzes moment vienādojumu uz ass (no vilcēja pašmasas) samērā vilcēja smagumcentra:
.
Plaknes spēku sistēmas līdzsvara nosacījumi:
vai
Nosakām spēku R(2):
No spēku projekciju vienādojuma uz Y ass atradīsim R(1):
Pārbaude:
Sastāva slodze uz ass un uz piekabināmās ierīces nav jāpārsniedz pieļaujamo:
Secinājums.
TL raksturojums |
Aprēķinājuma slodze |
|
Vilcējs: |
||
Priekšējā ass (R(1)) |
6500 |
5894 |
Aizmugurējā ass (R(2)) |
18000 |
14176 |
Piekabināma ierīce (R(pi)) |
16300 |
11870 |
Puspiekabe: |
||
Piekabināmā ierīce (R(pi)) |
12000 |
11870 |
Puspiekabes ass (R(3)) |
24000 |
23990 |
TL sastāva pieļaujama masa |
40000 |
44060 |
Netiekizpildīts viens ierobežojums. Nepieciešams samazināt puspiekabes ielādi. Nepieciešams noņemt:
.
Kravas masa sastāda:
Tā kā palešu skaits ir 28, sakārtosim tās divās rindās, lai krava būtu vienmērīgi izvietota.
Tiek aprēķināts kravas smagumspēks:
X(k) aprēķins:
Tā kā puspiekabi piekravā vienādās paletēs, tad F(k) spēku pielikuma centrs atradīsies uz kravas taisnstūra diagonāļu šķērsojuma:
Puspiekabes smagumcentra punkta koordinātes ir 660mm (X(p)).
Tiek aprēķināts X(1) izmērs
Plaknes spēka līdzsvara nosacījumi:
vai
No moment vienādojuma nosakām spēku R(3):
R
=
No spēku projekciju vienādojuma uz Y ass atrodam R(pi):
Slodze pārsniedz pieļaujamu. Nepieciešams novietot kravu puspiekabē pie aizmugurējā borta.
Tiek atrasts R(pi) no spēku projekcijas vienādojuma uz Y ass:
Vilcēja smagumcentra koordināte ir c=1734
No moment vienādojuma tiek noteikts spēks R(2):
No spēku projekciju vienādojuma uz Y ass atrasts R(1):
Slodžu summa uz transportlīdzekļu sastāva ass ir vienāda kravas, puspiekabes un vilcēja masu summai:
5393+10317+24000=24360+7150+8200
39710=39710
Slodze ir normāla.
Secinājums
Pieņemamais variants ir 28 eiropaletes, kuru izmēri ir 1200×800. Tādejādi virbūvē var izvietot 28×30=840 kārbu, kuru kopējā masa ir 24360 kg.
Iekraušanasshēma:
TL raksturojums |
Aprēķinājuma slodze |
|
Vilcējs: |
||
Priekšējā ass (R(1)) |
6500 |
5393 |
Aizmugurējā ass (R(2)) |
18000 |
10317 |
Piekabināma ierīce (R(pi)) |
16300 |
7510 |
Puspiekabe: |
||
Piekabināmā ierīce (R(pi)) |
12000 |
7510 |
Puspiekabes ass (R(3)) |
24000 |
2400 |
TL sastāva pieļaujama masa |
40000 |
39710 |
Visi pieļaujamie ierobežojumi tiek ievēroti.
Izmantotu avotu saraksts
1. www.ttc.lv
2. www.nnvt.lv
3. www.lv.lv
4. www.schenner.lv
8
400
400
300
X(k)
F(p)
F(k)
X
Y
G
X
X(p)
G
L
A
Y
R(3)
F(p)
F(k)
X(1)
X(p)
R(pi)
Y
X
R(1)
a
F(vil)
c
x
F(pi)=R(pi)
l
b(1)
R(2)
Darba vadītāja piezīmes:
840(1)
„Spenser load” LTD
Star street 43
Paris,France
T.2345666
400x400x300
0,048 m
Brutto weight – 28 kg
Netto weight – 27 kg
Sia „Latelmontāža”
Atbrīvošanas al . 119
Rēzekne, Latvia
LV-4600
T.4556679
Made in Inonesia
Sia „Latelmontāža”
Atbrīvošanas al . 119
Rēzekne, Latvia
LV-4600
T.4556679
Made in Inonesia
Brutto weight – 870 kg
Netto weight – 810 kg
800x1200x1750
1,68 m
1/28
„Spenser load” LTD
Star street 43
Paris,France
T.2345666
1,2 m
0,8 m
13,8 m
1
2
6
5
4
3
14
13
12
11
10
9
8
7
19
18
17
16
15
26
25
24
23
22
21
20
28
27
Nav saprotams marķējums