marketings

Franšīze palīdz vietējiem konkurēt pārtikas tirgū

Latvijā

Elvi grupas komercdirektors Jānis Čerņavskis stāsta, ka franšīzes sistēma Latvijas pārtikas mazumtirgotājiem palielina konkurētspēju. Foto: Ritvars Skuja, Db

Linda Štokmane, tālr. 7062667

Pretojoties rietumu lielveikalu tīklu invāzijai Latvijā, jau gadu vairāku vietējo veikalu īpašnieki apvienojušies zem vienotas preču zīmes, izveidojot tirdzniecības tīklu ar nosaukumu Elvi, kura kopējais gada apgrozījums ir 10 miljoni latu.

Šobrīd grupā ietilpst 11 veikali, kas lielākoties bāzēti ārpus Rīgas – divi Siguldā, divi Jēkabpilī, pa vienam Kuldīgā, Ventspilī un Jūrmalā un trīs – Rīgā. Tuvāko mēnešu laikā vēl pl

l
lānots atklāt veikalus Bauskā, Talsos un Siguldā.

Šī tirdzniecības ķēde būvēta pēc pasaulē populārās franšīzes sistēmas (sk. Db 11.05.2001), proti, katram veikalam joprojām ir savs īpašnieks, kurš no tā darbības rezultātiem gūst peļņu, bet tirdzniecības marka visiem ir viena. Katram veikalam vairs nav atsevišķi jāizstrādā mārketinga un reklāmas pasākumi vai jārūpējas par uzņēmuma tēlu – to visu veic Elvi grupas vadība.

“Mazumtirgotājiem tā ir reāla iespēja būt konkurētspējīgiem pret ārzemju ķēdēm,” saka Elvi grupas direktors Imants Rendenieks. Viņa kolēģis, Elvi grupas komercdirektors Jānis Če

e
erņavskis piebilst, ka vienam mazumtirgotājam radīt veikalu kā marku ir dārgi.

Pasaulē franšīze kā biznesa veids ir izplatīta. Tā ir sava produkta vai preču zīmes izmantošanas tiesību nodošana kādai citai firmai, kas apņemas šo produktu realizēt pēc pārdevēja noteiktiem standartiem. Iz

z
zplatītāka ir jau pasaulē populāru brendu pirkšana, tomēr Elvi grupas piemērs liecina, ka arī Latvijā radītai markai var atrast pircējus.

Labs starts uzņēmējiem bez pieredzes

Ietilpšana grupā nenozīmē pilnīgu aizbildniecību un priekšā parādīšanu, jo veikaliem jāsaimnieko patstāvīgi. Tā, piemēram, Bauskā, Siguldā un Talsos īpašnieki veikalus ceļ no jauna un par kredītu ņemšanu un atdošanu atbild paši. Veikali gan jāiekārto atbilstoši vienotam Elvi konceptam, taču šāda prasība pamatota nevis ar kaprīzi, bet gan ar preču pārdošanu, ko veicina konkrēts sortimenta izkārtojums. Līgumi ar piegādātājiem tiek slēgti centralizēti, kas ļauj saņemt ievērojamas atlaides, taču īpašnieki var vienoties arī ar vietējiem ražotājiem.

Elvi grupas vadība skaidro, ka uzņēmējiem caur veikalu padomi ir diezgan liela un tieša iespēja ietekmēt un līdzdarboties visa tīkla darbībā. Tā

ā
āpat katram ir iespēja jebkurā brīdī pārtraukt saistības ar grupu. “Tā nav laulība līdz kapa malai. Ja sadarbība neapmierina, saskaņā ar līgumu var izstāties,” saka I. Rendenieks.

Elvi grupā iestājušies gan uzņēmumi, kas jau līdz tam nodarbojušies ar pārtikas mazumtirdzniecību, gan arī tādi, kas tikai vēlas uzsākt biznesu šajā jomā. “Mēs esam palīdzējuši veiksmīgi startēt arī tiem, kam nav pieredzes pārtikas biznesā. Piedāvājam viņiem vispārēju tirdzniecības koncepciju. Finansiāli izdevīgāk pat ir sākt no jauna, iekārtojot veikalus pareizi, nevis pielāgot vecās vi

i
ietas,” stāsta J. Čerņavskis.

Palīdz noturēties tirgū

SIA Mārksmens ir Elvi veikala Dobelē īpašnieks. Uzņēmuma direktors Māris Broks skaidro, ka ar Elvi preču zīmi veikals darbojas tikai nepilnu gadu, tādēļ peļņa vēl nav aprēķināta, taču iesaistīšanās ļāvusi noturēt pozīcijas strauji augošajā mazpilsētas pārtikas veikalu tirgū. Vēl ar veco nosaukumu Mārksmens bija pirmais pašapkalpošanās veikals Dobelē. Tagad pilsētā ir atvērti vēl vismaz četri, no kuriem divi ir pat lielāki par Elvi veikalu, taču pircējus uzņēmums spējis saglabāt un lepojas ar ceturto daļu Dobeles pārtikas veikalu apgrozījuma. “Bez mārketinga tas būtu grūti. Tā kā kopā esam lielāki, piegādātāji mums atvēl vairāk no sava mārketinga budžeta un varam dāļāt pircējiem balvas,” skaidro M. Broks. Sākumā gan bija jāsastopas ar piegādātāju neuzticību, jo līgumus slēdz grupa kopā, bet maksā katrs īpašnieks atsevišķi. Taču tagad arī piegādātāji ir izpratuši šīs sistēmas plusus. M. Broks stāsta, ka ķēde paplašinās, attīstoties katram grupas dalībniekam. Tā, piemēram SIA Mārksmens šobrīd ceļ veikalu Bauskā.

I/u Pienenīte Jēkabpilī pieder divi veikali, kas darbojas ar Elvi nosaukumu. Uzņēmuma īpašnieks Vilnis Kļaviņš stāsta, ka pārtikas mazumtirdzniecības nozarē strādā jau 10 gadus un konkurence piespiedusi domāt par jaunu risinājumu biznesā, jo mazam veikalam piegādātāji nepiedāvā izdevīgas cenas. Pienenītes iesaistīšanās Elvi grupā sakrita ar laiku, kad Jēkabpilī tika atvērti vairāki lieli konkurentu veikali. Tādēļ abu V. Kļaviņa veikalu apgrozījums no 140 000 latiem samazinājās divas reizes.

Ārzemju franšīzes vietējiem par dārgu

Latvijas komercpilnvarojuma asociācijas vecākā referente Olga Krumpāne stāsta, ka šobrīd strauju franšīzes attīstību Latvijā traucē augstās franšīzes cenas un kredītu trūkums tieši šim mērķim. Franšīze pēc idejas ir domāta mazajam un vidējam biznesam, taču Latvijas uzņēmēji nevar nopirkt franšīzi par pasaules cenām. Līdz šim asociācijā palīdzību meklējuši vairāki uzņēmēji, taču interese atslābusi, uzzinot cenu. Tā, piemēram, ASV populārā tīrīšanas firma PermaGleis par savu franšīzi prasījusi 100000 $. “Pasaulē franšīze attīstās caur pakalpojumu servisu, un parasti tie ir nelieli ģimenes uzņēmumi, kur strādā 3 – 4 cilvēki. Arī citur pasaulē cenas nav zemākas, taču mūsu apstākļos mazie un vidējie uzņēmumi to vēl nevar atļauties,” saka O. Krumpāne. Asociācija uzsākusi sarunas ar Hipotēku un zemes banku par kredītu piešķiršanu franšīzes pirkšanai. O. Krumpāne stāsta, ka ārzemju firmas savas franšīzes pārdod uz visu Latvijas teritoriju. Uzņēmējs, kurš tās nopircis, pats var kļūt par franšīzes devēju Latvijas teritorijā, pārdodot tiesības tālāk citiem.

Publicēts: 11.10.2001. Dienas Bizness (1718), 7. lpp.

Leave a Comment