motocikli

SATURS
Titullapa………………………………………………………………………….1
Saturs………………………………………………………………………………………2- 3
Ievads…………………………………………………………………………………………4
Motociklu rekordi…………………………………………………………………………4
Vispārīga motociklu vēsture…………………………………………………………..5
Motociklu veidi………………………………………………………………………..6- 7
Husqarna motociklu vēsture………………………………………………………….8
1903 – No divriteņa līdz motociklam………………………………………………8
1920 – Savu motoru ražotnes sākums………………………….………8
1920-3 – Panākumi sacensībās…………………………………..…….9
Folke Mannerstedt…………………………………………….………..9
30o gadu beigas – Husqvarna beidz piedalīties sacensībās………….…9
1935 – Pirmie vieglie motocikli………………………………………..10
1946 – “Svartkvarna”………………………………………….………10
1957 – Sudraba Bulta…………………………………………………..11

Uzvaras Eiropas un Pasaules čempionātos…………..……….…..11 – 12
70o gadu sākums – Sporta motociklu eksports uz ASV………….……13
1987 – Pēdējie Husqvarna motocikli………………………….……….13
Jawa motociklu vēsture……………………………………….…..14 – 15
Pēckara periods…………………………………………….…………15
Piecdesmitie……………………………………………….………….16
Sešdesmitie…………………………………………………….……..16
Attīstība septiņdesmitajos……………………………………….……17Ievads.
Motocikli pēc būrības ir velosipēdi ar dzinēju. Motocikliem var būt neliels dzinējs, kā, piemēram, mopēdam, bet sacīkšu motocikli var attīstīt pat vairāk nekā 500 km/ h lielu ātrumu.
Motociklu rekordi:
• Tālākais lēciens no tramplīna ar motociklu ir 76, 6 m. To veica Dags Dandžers ar motociklu 991 Honda CR 500
• Garākais brauciens uz aizmugurējā riteņa (braukšana bez apstājas uz aizmugurējā riteņa) ir 331 km šo rekordu uzstādīja japānis Jasujuki Kudohs.
• Lielākā motociklu piramīda sastāv no 45 indijas armijas motociklu komandas braucējiem. Viņi ar astoņiem motocikliem nobrauca 800 m.
• Garākais oficiāli reģistrētais motocikls ir 4, 67 m garš, to uzbūvēja amerikānis Gregs Reids.
• Mazākais motocikls šim motociklam attālums starp riteņu asīm bija 10, 79 cm, sēdekļa augstums- 9, 5 cm, priekšējā riteņa diametrs- 1, 9 cm, pakaļējā riteņa diametrs- 2, 41 cm. Tas varēja nobraukt gandrīz metru.
• Uz viena motocikla visvairāk cilvēku vienlaikus brauca 1995.gadā, tie bija 47 Brazīlijas armijas kareivji, kas brauca uz motocikla Harley Davicson, kuram bija 1200 cm ³ dzinējs.Vispārīga motociklu vēsture.
o 1818. g. Pirmā ar tvaiku darbināmā motocikla velocitpedraisiavaporianna uzmetumi parādās Parīzē Francijā .
o 1884. g.tiek patentēts pirmais britu motocikls Petrlcycle , taču tikai 1888.g. gadā to sāka ražot.
o 1885. g. Vācieši Vilhelms Maibahs (1846 – 1929 ) un Gotlībs Daimlers (1834- 1900 ) izgatavo motociklu, kuram ir četrtraktu iekšdedzes dzinējs, koka rāmis. Daimlera dēls ar to nobrauca 10 km, bet pēc tam aizdegās sēdeklis.

Motociklu veidi.
Rikšas motocikls.
Šie trīsriteņu taksometri ir pasažieru pārvadāšanai pielāgoti motocikli.

Krosa motocikli.
Viegli motocikli, kas paredzēti braukšanai bezceļa apvidū .

Pašdarināts motocikls.
Šie motocikli ir pārbūvēti pēc īpašnieku gaumes.

Mopēds.
Mopēdu dzinēja tilpums ir 50 cm ³, un to ātrums nedrīkst pārsniegt 48 km/ h.

Motorollers.(skūters ).
Motorolleri ir motocikli ar maziem riteņiem.

Motocikls ar blakusvāģi .
Šiem motocikliem sānos ir pievienota kulba ar riteni vēl vienam braucējam.Husqarna motociklu vēsture.
Lielākajai daļai cilvēku, Husqvarna motociklu vēsture asociējas ar Husqvarna motociklu neskaitāmām uzvarām Pasaules motokrosa čempionātos 1960os, 70-os un 80-os gados. Taču Husqvarna motociklu vēsture ir vēl senāka. Tāpat kā visi citi motociklu ražotāji, Husqvarna savu darbību sāka ar divriteņu ražošanu.1903 – No divriteņa līdz motociklam
Tāpat kā visi motociklu ražotāji, Husqvarna savu motociklu ražošanu aizsāk ar divriteņu izgatavošanu. Divriteņu ražošana aizsākās 19.gs. beigās un 1903.gadā Husqvarna izgatavo savu pirmo motociklu. Tajā laikā Husqvarna izgatavoja rāmi, kas tika aprīkota citu ražotāju motoriem, kā piemēram, ar FN, Moto-Rève un NSU. Arī šiem pirmajiem motocikliem bija 250 un 500 cm³ motors no Sturmey-Arc.

( Husqvarna no aptuveni 1915.gada ar 4.5 zs motoru un elegantu blakusvāģi )1920 – Savu motoru ražotnes sākums
1920.gadā Husqvarna izveido savu motoru ražošanas rūpnīcu un pirmais motors ir ar 550 m³ četrtaktu 50 grādu sānu vārstu V-veida dzinēju, kas ir līdzīgs tam, kādu ražoja tādas kompānijas kā Harley-Davidson un Indian. Nepagāja ilgs laiks, kad Husqvarna, tāpat kā pārējie motociklu ražošanas aizsācēji, sāka ražot sporta motociklus līdz 1000 m³.
( Husqvarna pirmais motocikls ar pašražotu motoru.)

1920-30 – Panākumi sacensībās

20o gadu beigās un 30o gadu sākumā, Husqvarna izbauda panākumus Zviedrijā un vairākās Eiropas sacensībās, konkurējot ar pārējiem populāriem ražotājiem, kā BMW, DKW, Excelsior, FN, Harley Davidson, Indian, Norton un Velocette. Husqvarna motocikli gūst panākumus tādās sacensībās kā International Six Days un starptautiskajās Grand Prix un TT ātrumsacīkstēs.

( Gunnar Kalén Mana salā, 1934.)Folke Mannerstedt
Viens no veiksmes faktoriem ir tas, ka projektētājs Folke Mannerstedt ir viens no pirmajiem, kas izmantoja vieglus sakausējumus motoros un pārējās motocikla daļās, kā rezultātā radās ideāla svara un jaudas attiecība.

(Sešu dienu brauciena sacensības 1929.gadā, kas tiek veiktas ar pirmo Mannerstedt motociklu ar 700 m³ motoru un blakusvāģi. Blakusvāģi pats Folke Mannerstedt.)30o gadu beigas – Husqvarna beidz piedalīties sacensībās
30o gadu vidū Husqvarna beidz piedalīties motokrosā, daļēji to ietekmēja lielo motociklu pieprasījuma samazināšanās.

1936.gadā apstājās liellitrāžas motociklu motoru ražošana. Neskatoties uz to šie motori atgriezās ražošanā vēlāk, taču pārveidotā formā: Motoru ražotājs Albin, sadarbībā ar ražotāju Monark, izmantoja Husqvarna motoru kā pamatu viencilindra 500 m³ armijas motociklu izgatavošanai.1935 – Pirmie vieglie motocikli
1935. gadā Husqvarna sāk ražot pirmos divtaktu motociklus. Šiem, svara izteiksmē vieglajiem motocikliem, nevajadzēja braukšanas atļauju un tie bija aprīkoti ar pedāļiem, kā parastie divriteņi un 98 m³ lielu motoru. Drīz šie modeļi kļūst ļoti populāri. Pirms 2. Pasaules kara, tikai saražoti tūkstošiem šādu mašīnu.1946 – “Svartkvarna”
1946. gadā Husqvarna iepazīstināja pircējus ar leģendāro “Svartkvarna”. Ļoti ātri tas kļuva par prototipu viegliem, izturīgiem un uzticamiem motocikliem, kas kalpoja kā alternatīva automobīļiem pēckara periodā. “Svartkvarna” pēc Zviedrijas valdības nosacījumiem tiek klasificēts kā “vieglais

(Calle Heimdahl, galvenais konstruktors pēc Mannerstedt, un rūpnīcas meistars Birger Johansson pie viena no pirmajiem Svartkvarnas, jeb “Blackqvarnas”. (Blackqvarna bija pirmo 120m³ vieglā
svara motociklu iesauka, kas bija melnā krāsā). )
motocikls”, kas nozīmē, ka tā svars nedrīkst pārsniegt 75 kg. Kārtējo reizi Husqvarna pierāda viegluma, izturības un uzticamības priekšrocības.1957 – Sudraba Bulta
1957.gadā notiek jauns pavērsiens Husqvarna motoru un motociklu ražošanas vēsturē. Šis ir gads, kad mēs iepazīstinājām ar Sudraba Bultu: pilnīgi jaunu, jaudīgu un sportisku 175 m³ dzinēja motociklu, kas svēra mazāk kā 75 kg. Aptuveni gadu vēlāk mēs uzsākām Zelta Bultas ražošanu, kas bija ar 200 m³ dzinēju. Taču Zviedrijas valdība ieteica Husqvarna pieturēties pie 75 m³ dzinēja, jo Zelta Bulta tika uzskatīta par ātru Zviedrijas ceļiem!
Gan Sudraba Bultas, gan Zelta bulta tiek uzskatīti par perfektu nākotnes motociklu izstrādes bāzi. Tā sākās leģendārā motokrosa ēra, kas deva Husqvarnai daudz panākumu un uzvaru gan Eiropas, gan pasaules sacensībās.
(1958. gads Silverpilen (Sudraba Bulta). Maksimālais ātrums bija tam laikam fantastisks – 100km/h.)

Uzvaras Eiropas un Pasaules čempionātos

(att.- Rolf Tibblin, Eiropas čempions, 250 m³ klasē).
To ir daudz:
1959
Bill Nilsson un Rolf Tibblin.
1960
– Bill Nilsson, Pasaules čempions, 500 m³
klasē.
1962
– Rolf Tibblin, Pasaules čempions, 500 m³ klasē, Torsten Hallman, Pasaules čempions, 250 m³ klasē.
1963
– Rolf Tibblin, Pasaules čempions, 500 m³ klasē, Torsten Hallman, Pasaules čempions, 250 m³ klasē.
1966
– Torsten Hallman, Pasaules čempions, 250 m³ klasē.
1967
– Torsten Hallman, Pasaules čempions, 250 m³ klasē.
1969
– Bengt Åberg, Pasaules čempions, 500 m³ klasē.
1970
– Bengt Åberg, Pasaules čempions, 500 m³ klasē.
1974
– Heikki Mikkola, Pasaules čempions, 500 m³ klasē.
1976
– Heikki Mikkola, Pasaules čempions, 250 m³ klasē.
1979
– Håkan Carlqvist, Pasaules čempions, 250 m³ klasē.

Jāatzīmē, ka no 1969.gada Husqvarnas 360 un 400 m³ divtaktu dzinēji pārņēma līderpozīciju pār četrtaktu motocikliem 500 m³ klasē.70o gadu sākums – Sporta motociklu eksports uz ASV
Husqvarna motokrosa un enduro motocikli kļuva par lielu eksporta veiksmi, ieskaitot eksportu uz ASV, kur maza svara, lielas jaudas un izturības attiecība ir uzvaras formula daudziem Amerikas čempioniem, neskatoties uz to vai sacensības notiek dubļainā trasē, enduro vai tuksnesī. Tā rezultātā ASV Husqvarna kļuva par klasisku prototipu mūsdienu bezceļu motocikliem.
(430 sērijas Motokrosa motocikls
1981.gads)1987 – Pēdējie Husqvarna motocikli
Zviedrija ražo Husqvarna motociklus līdz 1986-87. gadam, kad to ražošanu un tālāku attīstību ar Husqvarna vārdu pārņem Itālijas uzņēmums Cagiva. 84 gadu garā motociklu ražošanas ēra ir beigusies.
Pirkuma ietvaros (BMW nopērk tiesības no MV Augusta, kas ir Caviga īpašnieks) 2007.gadā Husqvarna paraksta līgumu ar BMW par sava vārda izmantošanu BMW ražotajiem motocikliem.

(Sven-Erik Jönsson, Eiropas čempions enduro un Novemberkåsan (Novembra kausa) 1987.gada uzvarētājs, kā arī Zviedrijas bezceļu garās distances uzvarētājs uz pēdējā Husqvarna motocikla.)

Jawa motociklu vēsture.
Jawa motociklu ražotāja izcelsmes valsts ir Čehoslovākija. Valsts, kas 1992. gadā tika sadalīta Čehijā un Slovākijā.
Zīmola nosaukums JAWA tika izveidots no firmas īpašnieka Frantishek Janechek uzvārda pirmajiem burtiem un iepriekšējas firmas Wanderer sākuma burtiem:
Janechek + Wanderer = Jawa.
Mūsdienās Jawa uzsvaru savā ražošanā ir uzlikusi uz spīdveja sporta motociklu ražošanu.
Vēsture
Jawa motociklu vēsture aizsākās 1929. gadā.
Jawa 350/354 ar Velorex blakusvāģi
Slavenākā Čehoslovākijas motociklu zīmola stāsts iesākās Vācijā 1928. gadā, kad vācu firma Wanderer, nespējot izturēt konkurenci ar BMW, nolēma pilnībā pievērsties automobiļu rūpniecībai. Tajā laikā Čehoslovākijas ieroču rūpnīcas īpašnieks Frantishek Janechek nolēma pārtraukt savu darbību, jo samazinājās pasūtījumu apjoms, tāpēc viņš nolēma pārorientēties uz motociklu ražošanu. 1929.gadā viņš nopirka no Wanderer licenci uz jaunāko 500 cm³ modeli ar kardānvārpstas piedziņu pakaļējam ritenim un rūpniecisko aprīkojumu modeļa ražošanai. Diemžēl smagajam un lielajam motociklam bija pārāk maz pircēju, tāpēc bija nepieciešams izstrādāt jaunu modeli. Darba veikšanai tika pieaicināts angļu konstruktors Džordžs Patterss.
Patterss izstrādāja jaunu, vieglāku motociklu ar tam laikam raksturīgu rāmi un 175 cm3 divtaktu Viliers motoru. Modelis debitēja 1932. gadā un uzreiz iekaroja Čehijas motociklistu atzinību. Pēc tam sekoja modeļa pilnveidotie varianti un 1935.gadā – izveidoja motociklu ar 250cm3 lielu motoru. Jaudīgāku motociklu priekš amatieriem izlaida ar 350 cm³, četrtaktu motoru. No 1934 līdz 1936. gadam tas bija ar sānu vārstiem bet no 1935 – augšvārstiem.

Lielu popularitāti ieguva 1937.gadā izlaistais 100 cm³ Jawa-Robot. Šis modelis tika izstrādāts ar jauna konstruktora palīdzību. Tajā pašā laikā motociklu ražošanai nolēma pievērsties cita Čehijas ieroču rūpnīca – ČZ. Rūpnīca, kura pēc kara kļuva par Jawa uzņēmuma daļu.

(Jawa Robot 1937)

1930.gadā Jawa izlaida nelielu motovelosipēdu partiju ar motoru, kas bija uzstādīts uz priekšējā riteņa. Ekspluatācijas pieredze izrādījās negatīva un tāpēc no 1932. gada rūpnīca sāka sērijveida motovelosipēdu ražošanu ar divtaktu motoru ar darba tilpumu 76 cm³ šoreiz un tas atradās ierastajā vietā – rāmja apakšdaļā. Pēc gada tika izlaists 100 cm³ modelis, bet 1934. gadā – 175 cm³ motocikls ar viencilindra divtaktu motoru un dubulto rāmi. Modeļi to ražošanas procesā tika nepārtaukti uzlaboti un pilnveidoti. 1936.gadā Jawa radīja 250 cm³ variantu, bet 1938 – viencilindra 350 cm³ un divcilindru (tāpat divtaktu) 500 cm³. Pirms paša Otrā pasaules kara, 1939.gadā, tika izstrādāts vieglais motocikls ar 125 cm³ motoru un cauruļveida rāmi, kas kļuva par pamatu, uz kura tika izstrādāti pēckara motocikli. Františeks Kohs uzprojektēja jaunu variantu jau iepriekš zināmajam 500 cm³ modelim – ar 350 cm³ četrtaktu motoru un ar kardānvārpstas piedziņu pakaļējam ritenim. Modelis tika ražots no 1930 līdz 1937. gadam līdz pat pašam kara sākumam. 1937. gadā tika parādīts jauns, tautas variants – ar īsāku rāmi un viencilindra divtaktu motoru ar darba apjomu 346 cm³.
Kopumā pirmskara Čehoslovākijas motocikliem bija pietiekami augsta kvalitāte un kaut arī tie bija maz zināmi aiz valsts robežām, tie izspieda no tirgus visus importa motociklus.Pēckara periods
Vācu okupācijas gados Jawa rūpnīcas nodarbojās ar vācu kara tehnikas (to skaitā arī motociklu) remontu. Bet, neskatoties uz to, ka darbs pie civilām vajadzībām paredzētajiem modeļiem tika pielīdzināts sabotāžai un tika nesaudzīgi sodīts, konstruktoru darbs neapstājās ne uz minūti. Tiem pat izdevās veikt eksperimentālu motociklu sērijas izmēģinājumus braucienus ar kopējo noskrējienu 100 000 km. Tie tika veikti ar DKW emblēmām uz benzīna bākas. Rezultātā Jawa motocikli izrādījās sagatavoti ražošanai pasaules tirgum. Kara gados izdevās paslēpt aptuveni 8,5 tūkstošus detaļu komplektus.
1946. gadā Parīzes autosalonā debitēja paslepeni uzprojektēta Jawa-250. Jaunais modelis izsauca sensāciju, tam bija:
• Viencilindra, divtaktu motors, četrpakāpju pārnesumkārba;
• Vienkārtīgs rāmis no kvadrātiska šķēluma tērauda caurulēm;
• Priekšējā teleskopiskā dakša.
Viss motocikls bija ideāli pabeigts veidolu: luktura apvalks vijīgi pārgāja augšējā dakšas pārvalkā, karburators tika paslēpts zem speciāla apvalka un pat vadi tika noslēpti rāmī! 1948. gadā parādījās šā modeļa divcilindru 350 cm³ variants. No 1952 līdz 1958. gadam ar šo motoru tika ražota ceļu motocikla versija. Tajā laikā Jawa bija pasaules konstruktoru kopienas pilntiesīgs dalībnieks.Piecdesmitie
1953.gadā Jawa motocikli ieguva pilnveidotu priekšējo dakšu un svārstu pakaļējo dakšu. No piecdesmitajiem gadiem Jawa motocikli ir pazīstami arī mūsu Latvijas motociklistiem, jo tajā laikā tos sāka eksportēt uz Padomju Savienību, kas drīz vien kļuva par motociklu galveno pircēju. 1955. gadā rūpnīcā, kas ražoja vidējā izmēru motociklus, sākā ražot 50 cm³ Jawa-Pioneer modeli. ČZ rūpnīcā pēc kara tika atjaunota vieglā motocikla modeļa ražošana ar divtaktu motoru, kuram darba tilpums bija 123 cm³. Šis modelis sākotnēji tika izstrādāts 30. gadu beigās.
(Jawa 350/354 Solo)Sešdesmitie
60. gados Čehoslovākijas valdība nolēma veikt pārbūvi motociklu rūpniecībā. Augstākajā līmenī tika nolemts dot prioritāti pusvadītāju rūpniecības attīstībai, motociklu ražošana tika pārvesta uz citu rūpnīcu, bet motoru izgatavošana, priekšējo dakšu un riteņu rumbu ražošana tika uzticeta CZ rūpnīcai. Kārdinot rietumu tirgu 1968. gadā tika sākta Californian modeļa ražošana ar šķirto eļļošanas sistēmu, palielinātu motora jaudu un mūsdienīgu ārējo izskatu. Šajā laika periodā tika attīstīta (motokrosa un spīdveja) sporta motociklu izstrāde.Attīstība septiņdesmitajos
Bet laiks gāja, un Čehoslovākijas orientēšanās eksportā galvenokārt bija uz PSRS un austrumu bloka citām valstīm (to skaitā arī Latvija), un tehnoloģiskā ziņā arvien vairāk sāka atpalikt no pasaules līmeņa. Rietumu tirgos, Jawas ražotie motocikli atrada arvien mazāk pircēju. 70. gados programmā Jawa par galveno jaunumu kļuva modelis Jawa-350/634. Šī modeļa ražošana sākās 1973. gadā. Modernizētais divcilindru divtaktu motors, tika uzstādīts jaunā cauruļveida rāmī, kas tika radīts uz lielisku sporta firmu motocikla bāzes. Šis modelis tika orientēts uz PSRS tirgu un kļuva par vienīgo ceļu motociklu firmas modeļu klāstā. Par vienīgo alternatīvu kļuva Jawa-Babetta mopēds, kura ražošanu uzsāka 1971. gadā. Sekmīgi arī bija sporta motocikli spīdvejam (Jawa bija praktiski monopolisti šajā sporta veidā) un daudzdienu sacensību kurās Čehoslovākijas komanda startēja ar Jawa motocikliem septiņas reizes no 1970. līdz 1974., 1977. un 1978. gadā – ieguva starptautisko sešdienu sacensību galvenās godalgas. Pēdējais pazīstamākais Jawa modelis ir Jawa 350/638. To sāka ražot 1979 gadā. Aprīkoti ar 344 cm³ divcilindru motoru, kurš attīsta 24.5 zs pie 5500 apgr.min. Motocikla svars ir 154 kg. Motociklu Jawa ražošana turpinās līdz šim brīdim, ar daudzu jaunu, uzlabotu modeļu ražosanu.
Padomju laikos motocikli Jawa skaitījās vieni no kvalitatīviem.