Nodokļi un PVN (2)

Valsts kopbudžeta galvenie ienākumi ir nodokļi, kas sastāda apmēram 84.6% no kopējiem ieņēmumiem. Valsts pamatbudžetā nodokļi sastāda 95.7% no budžeta ieņēmumiem.
Lielāko daļu no nodokļu ienākumiem sastāda pievienotās vērtības nodoklis – kopbudžetā 24.0%, valsts pamatbudžetā 58.2%, tātad tam ir vislielākā nozīme Latvijas nodokļu sistēmā.
Nodokļi – obligāti maksājumi, ko valsts iekasē no fiziskām un juridiskām personām.
Nodokļu iekasēšanas mērķi ir:
 nepieciešamo līdzekļu iegūšana to pakalpojumu samaksai, kurus sniedz valsts;
 nevienlīdzības novēršana ienākumu sadalē;
 no nodokļiem iegūto līdzekļu izmantošana savas valsts tirgus aizsardzībai;
Katram uzņēmumam , uzņēmējsabiedrības, organizācijai, iestādei vai ārvalsts pārstavniecībai , kura strādā Latvijas Republikas teritorijā, obligāti jabūt:
Reģistrētai LR Uzņēmumu reģistrā vai citā atbilstīgā valsts institūcijā ,bet no 01.06.2001.- Komercreģistrā;
Reģistrētai Valsts ieņēmumu dienestā pēc savas juridiskās adreses un jāsaņem nodokļu maksātāja apliecība. ( Pēc LR Komerclikuma spēkā stāšanās tiek plānots ieviest biznesmeņu – komersantu vienoto un vienreizēju reģistrāciju);
Jāorganizē un jākarto uzskaite par savu darbību Latvijas teritorijā un jasaglabā visi dokumenti, kas apstiprina uzskaites datus;
Jāsastāda un jāiesniedz pārskatti atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas darbojas Latvijā.
Prakses bāzes vispārējs raksturojums.
SIA PANTERA – 1 ir transporta uzņēmums un tās nozīme, ka tas ir organizatoriskā un juridiskā vienība, kura ar finansiālu, lietišķu un personāla spēku plānveidīgu ieguldījumu ”ražo” transporta pakalpojumus, kuri kalpo attālumu pārvarēšanai.
Ekonomiski ģeogrāfiskais raksturojums.- Prakses vieta atrodas Rīgā , E.Birznieka. Upīša iela 18. Ofiss sanāk pašā centra. Tas nav izdevīgi priekš smagā transporta , bet gan vairāk priekš klientiem.
Uzņēmums PANTERA – 1 ir transporta kompānija, kas nodarbojas ar starptautiskiem kravas pārvadājumiem. Kompānija strādā tirgū vairāk nekā 12 gadus un pa šo laiku ieguvuši plašu klientu klāstu un droša biznesa partnera reputāciju. Gālvenais uzdevums – nodrošināt savlaicīgu, kvalitatīvu un drošu kravas piegādi, un norobežot klientus no problēmam, jo visus darbus, kas ir saistīti ar transportēšanas procesu, veic profesionāls transporta menedžeru un šoferu kolektīvs.

SIA ‘’PANTERA – 1’’ dibināšanas vēsture.
SIA PANTERA – 1 tika dibināta 1993. gadā uz tirdzniecības uzņēmuma bāzes, kas nodarbojās ar pārtikas produktu importu no Eiropas valstīm. Jau tolaik SIA PANTERA – 1 izmantoja savu transportu kravu pārvadāšanai.
No 1994 gada SIA PANTERA – 1 ir LATVIJAS AUTO asociācijas biedrs, kas dod mums iespēju piedalīties šīs organizācijas sanāksmēs un iespaidot lēmumu pieņemšanu par starptautiskiem autopārvadājumiem. No tā brīža kravas pārvadājumi ir uzņēmuma pamatdarbība.
Pašlaik ritošais sastāvs sastāv no 75 VOLVO FH12, FH16, FM9, vilcējiem ar SCHMITZ un KRONE puspiekabēm 1996 – 2004 gada izlaiduma, no tiem 40 ir tenta un 21 refrežerātora piekabes un 14 VOLVO FL6 automašīnam (45m3) ar cieto kravas kasti un liftu. Augstas profesionalitātes šoferu kolektīvs strādā ar administrācijas atbalstu un nodrošina servisu, ko augsti vērtē pastāvīgie klienti. Uzņēmums ir aprīkots ar modernu datortehniku, kā arī ar satelītsistēmu.
SIA ‘’PANTERA – 1’’ darbības virziens.
SIA PANTERA – 1 ir viens no trīm lielākajiem Latvijas transporta uzņēmumiem. CMR atbildības apdrošināšana un Carnet TIR nodrošina TT Club Europe ar kopējo limitu USD 500.000,-. Atļauju iebraukt Eiropā nodrošina CEMT grāmatiņa. Kā zināms, CEMT atļaujas izsniedz tikai tiem autopārvadātājiem, kuriem ir “ zaļie un drošie “ automobīļi, kas atbilst noteiktiem drošības un apkārtējās vides standartiem. Visām mūsu uzņēmuma mašīnām ir “ zaļās un drošās “ automašīnas statuss, līdz ar to mums ir iespēja veikt pārvadājumus uz dāžādām Eiropas valstīm un šķērsot robežas bez aizkavējumiem.
PANTERA-1 nodarbojamies ar :
Pārtikas un rūpniecības produktu pārvadāšanu. Mašīnas, kas ir aprīkotas ar saldējamām iekārtām, ļauj veikt kravas pārvadājumus ar vai bez temperatūras režīma. Ir iespējams veikt pārvadājumus ar norobežojumiem, ar starpsienu ;
salikto kravu pārvadājumiem ;
bīstamo kravu pārvadājumiem ;
kravas ekspedīciju ;
mašīnu tehnisko apkopi un remontu savā tehniskajā bāzē ;
piedāvā muitas un noliktavas pakalpojumus.
Cieši sadarbojas ar citiem partneriem, kas piekopj mūsu darba stilu un tā rezultatā, varam nodrošināt tiešu mūsu klientu vēlmju apmierināšanu.
PANTERA-1 partneri
10 darbības gadu laikā uzņēmums ieguva pastāvigus biznesa partnerus, kas raksturo mūs kā pieredzējušus un spējīgus kravas pārvadājumu organizatorus. SIA PANTERA – 1 apkalpo plašu klientu klāstu sākot ar nelielām līdz pat pasaulē pazīstamām firmām. Mēs sadarbojamies ar tādām lielām kompānijam, kā Balticovo (Latvija), TNT Worldwide Express (Beļģija), Harry Vos Groep (Niderlande), Byko Group (Latvija – Islande), Dipol Group (ASV), Amber Furniture (Latvija – Dānija), Baltijas Kristāls (Latvija), VALPRO Corparation (Latvija – Austrālija), kā arī BalDis, STI Duisburg, STI Polska un STI Maskava, kas nodarbojas ar produktu piegādi pasaulē pazīstamam restorānu tīklam McDonalds. Veicam pārvadājumus uz tādam valstīm, kā Polija, Vācija, Beļģija, Holande, Francija, Spānija, Austrija, Ungārija, Čehija, Slovēnija, Slovākija, Baltijas valstis, Krievija kā arī starp Eiropas savienības valstīm.
Nodaļu darba organizēšana:
Šodien ir dažādas iespējas kravas pārvadājumu veikšanai. Kompānija piedāvā vienu no ātrākiem un pieejamākiem veidiem. Uzņēmuma uzdevumi ir ļoti vienkārši : ātra un droša kravas piegāde. Lai īstenotu mūsu mērķus ir vajadzīgs nodaļu tīkls, kas strādās dažādos mērķa īstenošanas etapos. SIA PANTERA – 1 izveidoja tādu organizācijas struktūru, kas ļauj pilnībā kontrolēt kravas piegādi visos virzienos.
Transporta nodaļa.
Šī nodaļa veic pamatdarbu, kas saistīta ar pārvadājumu organizēšanu. Transporta menedžera mērķis ir plānot reisu tadā veidā, lai izpildītu klienta vēlmes ar profesionālo precizitāti. Darba dalīšana notiek saskaņā ar puspiekabju tipu (tents / refrežerators). Tādā veidā menedžeris, kas atbild par noteiktu mašīnu vienmēr var sniegt klientam informāciju par mašīnas atrašanās vietu. Savā darbā mēs izmantojam satelīta un mobīlos sakarus. Maršrutu plānošana notiek izmantojot datorprogrammu.
Finansu nodaļa
Grāmatvedības organizēšanas formas un grāmatvedības reģistru formas katrs uzņēmums Latvijā izvēlas patstāvīgi, atkarībā no savām vajadzībām un darbības uzdevumiem.
“Grāmatvedība ir jākārto tā, lai grāmatvedības jautājumos kvalificētā trešā persona varētu gūt skaidru priekšstatu par uzņēmuma finansiālo stāvokli un tā saimnieciskajiem darījumiem noteiktā laika posmā, kā arī lai varētu konstatēt katra saimnieciskā darījuma sākumu un izsekot tā norisi… Par grāmatvedības kārtošanu uzņēmumā ir atbildīgs tā vadītājs,…” [Likuma ”Par grāmatvedību” 2.pants].
Grāmatvedības organizācijas dokumentos ietilpst:
 grāmatvedības organizācijas un kārtošanas nolikums,
 inventarizācijas nolikums,
 grāmatvedības kontu plāns un kontu plāna lietošanas noteikumi,
 kodu un simbolu nozīme, klasifikācijas kritēriji,
 grāmatvedības ierakstu, dokumentu un reģistru glabāšanas noteikumi,
 dokumentu apgrozības shēma,
 gada pārskata un citu finansu pārskatu sastādīšanas noteikumi,
 pašvaldību līdzekļu uzskaites norakstīšanas un novērtēšanas kārtība,
 grāmatvedības darbinieku amatu apraksti,
 darbinieku darba apmaksas sistēmas nolikums,
 avansu izsniegšanas un atskaitīšanās kārtība,
Visiem grāmatvedības ierakstiem jābūt saskaņotiem ar attaisnojuma dokumentiem. Attaisnojuma dokuments ir dokuments, kurš apliecina (institūcijas) saimnieciskā darījuma esamību. Šie dokumenti var būt:
Ø ārējās izcelsmes;
Ø iekšējās izcelsmes.
Par ārējo dokumentu uzskatāms tāds dokuments, kas sastādīts citās institūcijās, uzņēmumos, iestādēs, organizācijās, bet nevis pašā (institūcijā). Ārējie dokumenti ir, piemēram, pirkumu rēķini, kases čeki, bankas konta izraksti utt. Ierakstiem, par kuriem nav ārējo dokumentu, ir jāizdod iekšējie dokumenti, piemēram, algu saraksti, kases orderi, grāmatvedības izziņas utt.
Ārējiem dokumentiem jādod priekšroka attiecībā pret iekšējiem dokumentiem, tas nozīmē, ka tie jāiegrāmato pirmie. Grāmatvedībā nedrīkst veikt iegrāmatojumus par darījumiem, kas nav attaisnoti ar attiecīgiem dokumentiem vai ja dokumentos nav norādīti visi obligātie rekvizīti.
Likuma “Par grāmatvedību” 7.pantā minēts, ka attaisnojuma dokumentiem ir obligāti šādi rekvizīti:
Ø institūcijas (iestādes, uzņēmuma, organizācijas) nosaukums un reģistrācijas numurs;
Ø ārējiem dokumentiem – adrese;
Ø darījumos ar fizisku personu – personas kods;
Ø dokumenta nosaukums (rēķins, kvīts un tml.);
Ø dokumenta numurs un datums;
Ø saimnieciskā darījuma apraksts un pamatojums – preču, pakalpojumu veids, mēra vienība un tml.;
Ø mērītāji – daudzumi, summas;
Ø par saimnieciskā darījuma veikšanu un informācijas pareizību atbildīgo personu paraksti.
Atsevišķiem dokumentu veidiem var būt obligāti arī citi papildu rekvizīti, piemēram, zīmogs.
Svarīgi ir ievērot pareizu attaisnojuma dokumentu aizpildīšanu. Attaisnojuma dokumenta brīvās rindiņas obligāti jāpārsvītro. Grāmatvedības ierakstiem nelieto parasto zīmuli. Par attaisnojuma dokumentiem netiek uzskatīti arī faksi un neapstiprinātas kopijas, jo nav garantijas par to atbilstību oriģinālam. Darbība var tikt uzsākta uz faksa vai kopijas pamata, bet obligāti vēlāk tie ir jāaizstāj ar oriģināliem dokumentiem.
Tehnoloģijām attīstoties, arvien vairāk ikdienā tiek pielietoti elektroniskie dokumenti. Šobrīd procesā ir likumprojekta izstrāde par elektronisko dokumentu atzīšanu. Arī rēķini, bankas konta izraksti un citi dokumenti var saturēt elektronisko parakstu. Lai tas tiktu uzskatīts par pilnvērtīgu, elektroniskajam parakstam jābūt identificējamam.
Gadījumos, kad konstatētas nepilnības vai kļūdas attaisnojuma dokumentā, grāmatvedība nedrīkst izdarīt grāmatošanu un dokuments jāatdod atpakaļ iesniedzējam.
Ja ieraksti grāmatvedības dokumentos un reģistros tiek laboti, ir jābūt redzamam to sākotnējam saturam. Labošanai var izmantot šādus paņēmienus:
Ø korekciju;
Ø sarkanā storno ierakstu.
Korekcijas paņēmienā kļūdu labo, svītrojot nepareizos ierakstus un to vietā ierakstot pareizos, kā arī uzrādot, kas, kad un kāpēc veicis labojumu. Korekcijas paņēmienu izmanto kļūdu labošanai attaisnojuma dokumentos.
Kļūdas grāmatvedības reģistros tiek labotas ar storno ierakstu. Storno ieraksta būtība ir tāda, ka vispirms ar negatīvu skaitli tiek anulēts kļūdainais ieraksts, un pēc tam tiek veikts pareizs ieraksts abos korespondējošos kontos. Labošana tiek atrunāta ar grāmatvedības izziņu.
Grāmatvedībā saņemtie ārējās vai iekšējās izcelsmes dokumenti jāpārbauda pēc to formas, satura un aritmētiski, kā arī no saimnieciskā darījuma atbilstības viedokļa. Pēc dokumentu pārbaudes uz tā norāda grāmatojumu (kuru kontu debetā un kredītā jāiegrāmato attiecīgais darījums) vai pievieno attiecīgu izdruku no grāmatvedības datorprogrammas. Lai novērstu atkārtotu ierakstu, pēc ierakstīšanas grāmatvedības reģistrā attaisnojuma dokumentā ieteicams norādīt ieraksta numuru un datumu.
Uzņēmuma iekšējie pārskati ir tie pārskati, kuri tiek sastādīti pašā uzņēmumā tā uzskaites vajadzībām un uzdevumiem. Šeit varētu izdalīt:
• Iekšējos pārskatu, kurus veido uzņēmuma sakotnējie dokumenti( piemēram avasa pārskati, Z – pārskati utt.)
• Iekšējos operatīvos pārskatus, kuri tiek izmantoti uzņemumu pārvaldījuma ( operatīvajā ) uzskaitē un iekšējās kontroles sistēmas darba nodrošināšanai uzņēmumā.
Firmā trīs grāmatveži un galvenā grāmatvede. Ikdienas darbā tiek izmantota licenzēta grāmatvedības programma ( 1S grāmatvedība ) , šī versija ir atjaunota. Šajā programmā tiek ievadītas visas pavadzīmes, algas, u.c.c. Kā arī tiek pārbaudītas autovadītāju atskaites par veikto reisu. Atskaitē ietilpst komandējuma naudas , kuras tiek rēķinatas pēc Latvijas Republikas Ministra kabineta noteikumiem Nr: 219 ,un papildinājums no 30.11.2004 gada. Konkrēti šajā firmā ir izdots iekšējais rīkojums pēc ,kā aprēķina komandējuma naudas. Tas ir ja autovadītājs atrodas sutku Eiropā, aprēķina 15,00 Ls , ja Latvija ,Igaunija 10,00 Ls, Latvija 4,00 Ls. Komandējuma naudas neapliekas ar ienakumu nodokli un sociālo nodokli. Tiek ievadīti visi degvielas un ceļa nodokļa čeki. Ja autovadītajs saņem avansu skaidra naudā ,tiek izrakstīts „kases izdevumu orderis „ , ja nauda paliek pāri no reisa ,autovadītajs nodod naudu atpakaļ kasē , „ar kases ieņēmumu orderi” . Autovadītājam janodod visi dokumenti kas saistīti ar reisa izpildi. Grāmatvedība aprēķina patērēto degvielu pēc veiktā iekšēja eksperimenta. Tika veikts noskrējiens atiecīga tipa automašīnam uz 100/km un konstatēja vidējo patēriņu. Katra automašīna tiek piessaistīta pie autovadītaja.Visas automašīnas tiek apdrošinātas un autovadītāji apdrošinās par savu naudu.
Kā jau es minēju katram grāmatvedim tiek sadalīts darbs un līdz ar to daudzas lietas tiek darītas dubultā. Mans darbs saistīts ar rēķinu izrakstu par katru reisu. Rēķinu apmaksa notiek pēc līguma, ka nu katrs ir norunājis kalendāro dienu apmaksu. Izstādot rēķinu jāievēro daudzas nianses, kam tiek izstādīts un kas apmaksā rēķinu. Preču piegādes un pakalpojumu sniegšanas vieta ir kritērijs, pēc kura nosaka, vai preču piegāde un pakalpojumu sniegšana notikusi iekšzemē vai ne, kā arī to, kāda pievienotās vērtības nodokļa likme piemērojama.
Preču piegādes vieta ir vieta, kur preces atrodas brīdī, kad sākas to nosūtīšana vai piegāde pasūtītājam.

1. Ja preču piegāde sākas un beidzas iekšzemē, neatkarīgi no tā, vai piegāde notikusi iekšzemes teritorijā vai arī šķērsojot valsts robežu, tiek piemērota 18% likme.
2. Ja preču piegāde sākas iekšzemē, bet beidzas citā valstī, tiek piemērota 0% likme.
3. Ja preču piegāde sākas ārvalstīs un beidzas iekšzemē ( preču imports), tiek piemērota nodokļa 18% likme.
4. Ja preču piegāde sākas un beidzas ārvalstīs, tā netiek aplikta ar nodokli.

Nodokļa likme 0% apmērā tiek noteikta:
1. preču eksportam;
2. preču piegādēm uz Latvijas Republikas teritorijām, kas šā likuma izpratnē nav iekšzeme;
3. pakalpojumiem, kas netiek sniegti iekšzemē.
Muitas noliktavās sniegtie pakalpojumi visi ir apliekami ar nodokļa 0% likmi, jo muitas noliktavas saskaņā ar definīciju nav iekšzeme.
Nodokļa 0% likme nav piemērojama kravu pārvadājumiem, kas sākas un beidzas iekšzemē, neatkarīgi no tā, vai tiek šķērsota valsts robeža vai nē.

NODOKĻA 0% LIKMES PIEMĒROŠANA

Nodokļa 0% likme tiek piemērota:
1. preču piegādēm, kuru piegādes vieta nav iekšzeme;
Iekšzeme ir Latvijas Republikas teritorija, izņemot ar Muitas likumu noteiktās muitas kontroles zonas, muitas noliktavas, beznodokļu tirdzniecības veikalus un brīvās zonas.
2. pakalpojumiem, kas saistīti ar preču eksportu un tranzīta pārvadājumiem (ieskaitot transporta, ekspedīcijas, preču uzglabāšanas, iekraušanas, izkraušanas, ekspertīzes un šķirošanas pakalpojumus).
Šā likuma norma piemērojama transporta, ekspedīcijas, preču uzglabāšanas, iekraušanas un izkraušanas, ekspertīzes, šķirošanas un citiem pakalpojumiem, kā arī trešo personu (subekspeditoru, noliktavu īpašnieki, jūras ostas, lidostas u.c.) sniegtajiem pakalpojumiem, ja par attiecīgo eksporta kravu apkalpošanu ir noslēgts līgums ar kravas pārvadātāju vai ekspeditoru. Nodokļa 0% likme piemērojama arī Latvijas Republikas ostās reģistrēto kuģu apkalpju bezmaksas ēdināšanai, ja šie kuģi kursē starptautiskajās līnijās.
Piemēro likumu 7.panta pirmas daļas 2. punktu, ja uzsākta preču izvešanas procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem muitas lietās, nodokļa 0 procenta likmi var piemērot transporta pakalpojumiem, kas sniegti, piegādājot eksportam paradzētās preces uz ostam, ja transporta pakalpojuma sniedzējs var dokumentari pierādīt, ka krava ir šķērsojusi Eiropas Savienības robežu, un to apliecina starptautiskās kravas transporta pavadzīves un muitas deklerācijas kopija.
Piemērojot 28.pantu. Nodokļa 0 procentu likmes piemērošana darījumiem Eiropas Savienības teritorijā. Apliekamās personas sniegtajiem preču transporta pakalpojumam Eiropas Savienības teritorijā piemēro nodokļa 0 procentu likmi, ja tas tiek sniegts citas dalībvalsts apliekamai personai. Pārsvarā rēķinu izrakstot piemēro šos likuma pantus.
Galvanās grāmatvedes pienakumos ietilpst apstrādat banku. Tas nozīmē , ka katru dienu summas kas tiek apmaksātas vai ienakošās naudas tiek ievadītas grāmatvedības programmā. Līdz ar to var vieglāk salīdzināt parādniekus.
Katru mēnesi tiek taisīta inventrizācija . Tiek izrakstīts akts par nolietojumu. ( tajā iekļaujas automašīnas , biroja tehnika , vienreizējie inventāri. )
Katru mēnesi, ka visi dokomenti tiek apstrādāti ,tiek nodotas atskaites līdz 15. datumam valsts ieņēmumu dienestam , tas būtu „ Ziņojums par valsts socialās apdrosināšanas obligatajam iemaksām no darba ņēmēju ,darba ienākumiem iedzīvotāju ienākumu nodokli un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu pārskata mēnesī. Saskaņā ar LR MK 14.11.2000 noteikumiem Nr: 397 pielikumu Nr: 3.
Atbildība par deklarāciju savlaicīgu neiesniegšanu.
Likums „Par nodokļiem un nodevām” 32.1. pantā teikts:
(1) Ja nodokļu maksātājs iesniedz nodokļu administrācijai konkrēto nodokļu likumos paredzētās deklarācijas, pārskatus vai nodokļu aprēķinus (turpmāk — deklarācijas), neievērojot normatīvajos aktos noteiktos iesniegšanas termiņus, viņam par deklarācijas iesniegšanu ar novēlošanos atkarībā no novēlošanās ilguma tiek uzlikta soda nauda šādos apmēros, ja konkrēto nodokļu likumos nav noteikts citādi:
1) līdz 15 kalendāra dienām — 0,1 procents no kopējās deklarācijā uzrādītās nodokļa summas, bet ne vairāk kā 50 latu;
2) no 16 līdz 30 kalendāra dienām — 0,5 procenti no kopējās deklarācijā uzrādītās nodokļa summas, bet ne vairāk kā 200 latu;
3) virs 30 kalendāra dienām — 1 procents no kopējās deklarācijā uzrādītās nodokļa summas, bet ne vairāk kā 500 latu.
(2) Ja šā panta pirmajā daļā noteiktajā gadījumā deklarācijas aprēķina rezultātā nodoklis nav jāmaksā vai soda nauda, kas aprēķināta saskaņā ar šā panta pirmo daļu, ir mazāka par 10 latiem, par deklarācijas iesniegšanu ar novēlošanos uzliek soda naudu 10 latu apmērā, ja konkrēto nodokļu likumos nav noteikts citādi.
Kad tiek arī nodota Deklerācija par skaidras naudas veiktajiem darījumiem, valsts ieņemumu dienestam. Sia Pantera-1 pieļaujamā summa ir vairak ka 3000 latu, jo skaitas starptautiska autotransporta firma un līdz ar to naudas apgrozījums ir lielāks.
30.pants. Skaidrās naudas lietošanas ierobežojumi
(1) Nodokļu maksātāji, izņemot fiziskās personas, katru mēnesi Ministru kabineta noteiktajā kārtībā deklarē visus mēneša laikā savstarpēji skaidrā naudā veiktos darījumus (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā operācijā vai vairākās operācijās), kuru summa pārsniedz 1000 latu. Ja nav deklarēti skaidrā naudā veiktie darījumi, kuru summa pārsniedz 1000 latu, maksājama soda nauda 5 procentu apmērā no nedeklarēto darījumu kopsummas.
(2) Ja šā panta pirmajā daļā minētie darījumi pārsniedz 3000 latu, maksājama soda nauda 10 procentu apmērā no šo darījumu kopsummas; ja šie darījumi nav deklarēti šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā, — 15 procentu apmērā no šo darījumu kopsummas, ja šajā pantā nav noteikts citādi.
Latvijas Republikas likumā” Par gramatvedību” teikts ,ka uzsakot vai nobeidzot darbību , kā arī katra gada beigās, uzņēmumam jāsastāda gada pārskats. Uzņēmuma finanšu parskati uzņemumu vairakumam sastāv no gada pārskata. Uzņēmējsabiedrības, organizācijas, iestādes vai ārvalsts pārstavniecības , kura strādā Latvijas Republikas teritorijā, visas pārskatu sistēmas sastāvā. Kaut arī atsevišķiem uzņēmumiem , kuri piekopj licenzētus uzņēmējdarbības veidus, paradzētas ceturkšņa un pat mēneša pārskatu formas. Tas attiecināms uz bankam, kredītiesdādēm, privātajiem pensiju fondiem u.tt.
Uzņēmumu gada pārskatu pasūtītājs ir tā īpašnieks, uzņēmumu esošie un potenciālie kreditori,investori un partneri, un sabiedrība kopumā; šo pārskatu kontrolieris ir revidents ( auditors), kurš sniedzis slēdzienu par Užņemuma gada pārskatu. Uzņēmuma gada parskata informacijas lietotaju saraksts ir noradīts 1. tabulā.

1.tabula
Ieintereseto lietotaju intereses.

Ieinteresētais lietotājs Kādu informāciju lietotājs meklē uzņemuma gada pārskatā.
Ĭpašnieks Dividenžu maksimums
Gada pārskata revidents Peļņas minimizācijas pareizība
Nodokļu revidents Nodokļu maksimums valstij
Investors Investīciju zaudēšanas riska novērtējums
Konkurents Finasiālā stāvokļa stabilitāte
Administracija, vadība Peļņas maksimizācija
Analītiķis Uzņēmuma reālā stāvokļa un tā attīstīšanas perspektīvu novertēšana.

Uzņēmuma ienakuma nodokli maksā visi uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības, organizācijas un iestādes , kuras veic saimniecisko darbību peļņas gūšanas nolūkā.
Iedzīvotaju ienakuma nodokli maksā visi uzņēmumi un organizācijas, kas darbojas Latvijas teritorijā, jo minēto nodokli nomaksā jebkurš darba devējs no darba samaksas, kas aprēķināta viņa darbiniekiem.
Zinamā mērā tāda pieeja uzņēmumam grāmatvedības uzdevumiem un funkcijam līdz šim laikam bija attaisnojama – Precīza nodokļu uzskaite gramatvedība ir uzņēmuma iekšējais apdrošinājums pret nodokļu auditu.
Tagad nedaudz sīkak par pašu LR likumu „ Par uzņēmuma gada pārskatiem”
Tajā ir 68 panti , kas apvienoti desmit nodaļās:
1. Vispārējie noteikumi ( 1-9. pants)
2. Bilances , kā arī Peļņas vai zaudējumu aprēķina sastādīšanas shēma ( 10-14.pants)
3. Speciālas nostādnes atsevišķiem Bilances posteņiem( 15-20.pants )
4. Speciālas nostādnes atsevišķiem Peļņas vai zaudējumu aprēķina posteņiem ( 21-24.pants)
5. vērtējuma noteikumi ( 25-39.pants)
6. Noteikumi pielikuma saturam ( 40-54.pants)
7. Vadības ziņojums ( 55.pants )
8. Koncerna gada pārskats ( 56-60. pants ) , nodaļa izslēgta no 19.01.2000
9. Uzņēmuma gada pārskata noformēšana un parakstīšana ( 61.pants )
10. Pārskata un Vadības ziņojuma parbaude un publikācija ( 62-67. pants )
Viena būtiska lieta , kas notiek jebkurā firmā, kas strādā ar transportu. Degvielas čeku apstrāde , un PVN atgriešana. Ir firmas kas piedāvā uzņēmumiem un fiziskajām personām atgūt ārvalstīs samaksātos nodokļus no lielākās daļas Rietumeiropas valstu, kā arī Lietuvas, Igaunijas un Polijas.
Juridiskā nodaļa
Nodrošina mūsu uzņēmuma tiesisko bāzi. Juristu uzdevumos ietilpst kontraktu sastādīšana, personāla un transporta līdzekļu apdrošināšana. Transporta līdzekļu apdrošināšana tiek veikta saskaņā ar starptautiskām normām. Pārvadātāja atbildības apdrošināšana tiek veikta saskaņā ar CMR konvenciju.

Tehniskā nodaļa
SIA PANTERA – 1 tehniskā bāze atrodas Ogrē. Tās personāls nodrošina mašīnu sagatavošanu reisam, kā arī tās tehnisko apkopi. Remonta zonas teritorijā ir 5 remonta boksi, krāsošanas darbnīca un virpošanas – frēzēšanas darbnīca. Darbiem, kas tiek veikti bāzē, ir plašs diapazons : no vilcēja krāsošanas līdz motora sarežģītam remontam. Bāzes teritorijā atrodas arī šoferu atpūtas telpas, biljards, sauna un motelis.

Problēma un tās risinājums:
Transporta nozarē var būt daudz problēmu. Tomēr pāris problēmu gribētu izskatīt šajā darbā. Viena no būtiskām izmaksām uz kā balstās transporta biznes ir degviela. Katrs vadītajs analizē kur būtu izdevīgāk liet to degvielu, lai reiss būtu ekonomiski izdevīgs. Ar degvielu ir saistīts nākotnes biznes kā arī cenu kapums . Un ļoti būtiski ir PVN atgriešana ārsvalstīs. Lai izsprastu šo jomu, mazliet smalkāk iedziļināšos šajā tēmā:
No kurām valstīm ir iespējams atgūt PVN?
PVN ir iespējams atgūt no Polijas, Austrijas, Lietuvas, Francijas, Nīderlandes, Lielbritānijas, Īrijas, Luksemburgas, Beļģijas, Zviedrijas, Somijas, Norvēģijas, Dānijas, Itālijas, Čehijas un Igaunijas.

Par kādu periodu iespējams atgūt PVN?
PVN ir iespējams atgūt par esošo gadu. Nepieciešamie dokumenti ir jāiesniedz līdz nākamā gada 15. maijam. No Holandes un Beļģijas PVN ir iespējams atgūt pat par rēķiniem, kas izstādīti iepriekšējo 3-5 gadu laikā.

Par ko ir iespējams atgūt PVN?
Atkarībā no katras attiecīgās valsts likumdošanas, nerezidentiem ir iespējams atgūt PVN par izdevumiem, kas saistīti ar
• degvielas iegādi,
• rezerves daļu iegādi,
• automašīnu remontu,
• izstāžu izmaksām,
• komandējumu izdevumiem,
• viesnīcu pakalpojumiem,

Kādi dokumenti nepieciešami, lai atgūtu PVN no ārvalstīm?
Katrai valstij ir specifiski dokumenti-pilnvaras, anketas, kuras Jums aizpildīt palīdzēs SIA IDS konsultanti. Visām valstīm nepieciešams iesniegt izziņu no Valsts ieņēmumu dienesta, kas apliecina, ka uzņēmums ir reģistrēts mītnes zemē kā pievienotās vērtības nodokļa maksātājs.

Kas var atgūt PVN no Eiropas valstīm?
PVN atgūšana no lielākās daļas Eiropas valstīm ir iespējama uzņēmumiem, kuri ir reģistrēti savā mītnes zemē kā PVN maksātāji un iesniedz attiecīgo valstu institūcijām atbilstošos dokumentus. Atsevišķās ES valstīs pastāv ierobežojumi nodokļu atgūšanā ne ES valstīm.

Cik ilgā laikā ir iespējams atgūt PVN no ārvalstīm?
Mēs piedāvājam izmaksāt rēķinos reģistrētās PVN summas viena mēneša laikā pēc rēķinu iesniegšanas. Ikmēneša PVN izmaksas var saņemt par rēķiniem no Austrijas, Francijas, Holandes, Zviedrijas, Īrijas, Beļģijas, Dānijas, Somijas, Lielbritānijas un Norvēģijas vienu mēnesi pēc rēķinu iesniegšanas.
No Polijas, Lietuvas, Igaunijas, Čehijas, Luksemburgas un Itālijas PVN atgūšanas periods ir atkarīgs no attiecīgās valsts varas institūciju darba. Ja netiek izmantota iespēja saņemt PVN paātrinātā kārtībā, tad ir iespējams atgūt PVN parastā kārtībā arī no Austrijas, Francijas, Holandes, Zviedrijas, Īrijas, Beļģijas, Dānijas, Somijas, Lielbritānijas un Norvēģijas.
Secinājums :
ļoti ilgs laiks paiet ,kad tiek nokartots šīs papīru procedūras un naudas atgriešana. Un līdz ar to šie reisi paliek ekonomiski neizdevīgi , tajā brīdī. Tieši no Polijas nevar pat vairakus gadus dabūt PVN naudu atpakaļ.