Pails Bankovskis “Drēbes jeb Ādama tērps’

Pauls Bankovskis. ‘’Drēbes jeb Ādama tērps’’.
Es izlasīju Paula Bankovska grāmatu ‘’Drēbes jeb Ādama tērps’’. Skotu izdevniecība ‘’Cannongate’’ kopā ar vairāk nekā trīsdesmit izdevniecībām dažādās valstīs realizē starptautisku projektu Mīti. Rakstnieki aicināti pārstāstīt kādu mītu. Šie stāsti tulkoti un izdoti visā pasaulē. Pauls Bankovskis ir pirmais latviešu autors, kurš iesaistījies starptautiskajā literārajā projektā ar stāstu ‘’Drēbes jeb Ādama tērps’’, kurā atspoguļo mūsdienu versiju mītam par cilvēka izcelšanos.
Pauls Bankovskis dzimis 1973. gadā Cēsīs. Latvijas Universitātē studējis filozofiju un Rīgas lietišķās mākslas vidusskolā mācījies gatavot vitrāžas. Strādājis par žurnālistu dažādos žurnālos un laikrakstos. Trīs stāstu krājumu un vairāku romānu autors. Dzīvo Rīgā.
Viss Paula Bankovska stāsts ‘’Drēbes jeb Ādama tērps’’ rakstīts it kā to stāstītu Dievs. Tas sākas ar Ādama pamošanos slimnīcā pēc dīvaina sapņa nosapņošanas. Šis sapnis bija par purvu, kura vidū uz nokaltuša koka čūska dzemdēja savus bērnus, un tie aizklīduši katrs uz savu pusi. Bet viņš šī sapņa nozīmi tā arī nesaprata. Pamostoties Ādams nevarēja neko atcerēties, izņemot sievietes balsi, kura saka ‘’Tu esi tik skaists’’. Viņam šī balss izraisīja riebumu. Un vairāk nekā svarīga viņam nenāca prātā. Viņš atcerējās tikai nenozīmīgus sadzīves sīkumus un detaļas, bet neatcerējās ne kā viņu sauc, ne vai viņam ir ģimene. Viņš mēģināja bēgt no slimnīcas taču tas neizdevās un Ādamu aizveda atpakaļ uz to. Operācijā, pēc kuras viņš zaudēja atmiņu, viņam izgrieza ribu. Gluži kā Bībelē par Ievas izcelšanos. Pēc viņa atbrauca Lilita, kura teica, ka esot viņa sieva, taču viņa Ādamam likās pretīga un nemīlama. Viņa teica, ka viņiem nav bijuši bērni, bet kā vēlāk izrādījās tie bija divi. Kad Lilita bija aizgājusi uz darbu, viņš sajuta neapturamu vēlmi pēc vieniem noteiktiem āboliem. Viņš izmeklēja daudz veikalu, līdz veikalā Stockmann atrada īstos. Stāvot rindā viņam pamāja kāda sieviete, kuru viņam likās, ka pazīst jau ilgi. Viņa teica, ka to sauc Ieva. Viņi aizbrauca pie viņas, un Ieva tam izstāstīja visu patiesību. Ādams uzzināja, ka Lilita ir viņa pirmā sieva, no kuras viņam ir divi bērni, un pēc tam viņš apprecējās ar kādu sievieti, kura pašlaik audzina viņa bērnus. Bet arī šī sieviete viņam nelikās pievilcīga. Ieva kā izrādījās jau ilgus gadus bija viņa mīļākā. Tā bija sieviete, kuru viņš mīl, bet diemžēl Ieva bija precējusies. Pēc kāda laika, Ievas vīrs uzzināja par Ādamu, un grasījās viņu nogalināt. Tāpēc Ieva atvadījās no Ādama uz visiem laikiem. Deviņus mēnešus pēc viņu pēdējās satikšanās Ievai piedzima dēls, kuru viņa nosauca par Setu.
Vienā no cilvēka radīšanas versijām Dievs vispirms no zemes pīšļiem radīja Ādamu, iepūta viņa nāsīs dzīvības dvašu, un tā cilvēks tika pie dzīvas dvēseles. Tad, sapratis, ka nav labi cilvēkam būt vienam, Dievs Ādamu iemidzināja, izņēma vienu no sānu kauliem, aizpildīja tukšo vietu ar miesu, bet no kaula izveidoja Ādamam sievu, kura pēcāk tiek nosaukta par Ievu.
Paula Bankovska stāstā izklāstīta otrā versija, kura tiek dēvēta par ‘’priesteru versiju’’. Dievs vispirms radījis gan vīrieti, gan sievieti pēc sava ģīmja un līdzības. Ādama pirmās sievas vārds bijis Lilita, taču Lilita viņu pametusi. Dažos avotos rakstīts, ka Dievs radījis vēl vienu sievieti pirms Ievas, kad Lilita Ādamu pametusi, taču viņas izskats bijis tik atbaidošs, ka Ādams nespējis tai tuvoties. Pēc tam Dievs radījis sievieti no Ādama sānu kaula, un Ādams to nosaucis par Ievu. Taču pēc aizliegtā koka augļu nogaršošanas tie izraidīti no paradīzes un zaudējuši iespēju dzīvot mūžīgi.
Man šī grāmata likās viegli lasāma un saprotama. Manuprāt, tā piemērota ikviena vecuma cilvēkiem, jo to ir tiešām interesanti lasīt. Galvenais tēls Ādams man likās apjucis un šokēts par savas pagātnes atklājumiem. Pēc atmiņas zaudēšanas viņš bija ļoti mainījies. Lilita man likās ļoti savtīga un neiecietīga pret citiem. Viņa domāja vienīgi par savām vēlmēm, Ādamam stāstot, ka ir viņa sieva. Lilita meloja gan par bērniem, gan par viņu kopdzīvi. Es domāju, ka tas ir muļķīgi, jo Ādams taču viņu nemīlēja, ne pirms atmiņas zaudēšanas, ne arī pēc. Savukārt Ādama otrā sieva bija nesavtīga un saprotoša. Tomēr stāvoklis, kādā viņa bija nostādīta bija smags. Šai sievietei bija jāaudzina Ādama divi bērni, kas nemaz nav viņas, kamēr Ādams nemaz neinteresējās ne par viņu, ne par saviem bērniem. Šai sievietei bija jābūt ļoti stiprai, lai ko tādu paciestu. Arī Ievai neklājās labi, jo viņas vīrs viņu sita un Ieva nevarēja būt kopā ar Ādamu, kuru mīl.
Manuprāt, šajā stāstā mīts par Ādamu un Ievu bija izstāstīts ļoti skaidrā un saprotamā mūsdienu valodā. Bībelē mīts par cilvēka izcelšanos aprakstīts tikai dažās lapaspusēs, bet šeit tas izvērsts mūsdienīgā stāstā veselu grāmatu garš. Iesaku ikkatram no jums izlasīt šo stāstu, jo tas patiešām bija interesants.