Prakses atskaite mārketingā

mincis

Savu prakses darbību veicu SIA “Roze” dāvanu un lietišķās mākslas salonā “Roze”. Uzņēmuma darbība ir :

Juvelierizstādājumu izgatavošana un pārdošana (arī pēc klienta individuāla pasūtījuma)

Pusdārgakmeņu pārdošana;

Juvelierizstrādājumu labojumi un remonts;

Metāla un sudraba sagataves rotaslietu izgatavošanai;

Rotaslietas no dažādiem materiāliem (gliemeži, stikls, rags, kauls, porcelāns u.c.);

Etnogrāfiskās rotas;

Dzintara izstrādājumi;

Keramika, porcelāns;

Suvenīri un dāvanas tūristiem;

Ādas izstrādājumi;

Pinumi, pītās mēbeles, pīto mēbeļu izgatavošana pēc pasūtījuma;

Koka izstrādājumi;

Gleznojumi uz zīda (kleitas, blūzes, lakati un šalles, arī pēc individuāla pasūtījuma).

Vienu preču daļu salonā aizņem ārzemēs iepirkta prece, suvenīri un rotas lietas un daļa salonā ir mākslinieku un Tautas Daiļamata meistaru roku darbs.

Uzņēmuma misija ir tā, ka cilvēki nedrīkst aizmirst un nenovērtēt tās patiesās mākslas vērtības,kurus autori ir izgatavojuši paši. Cilvēkos ir jāieaudzina laba gaume, izjūta un arī vajadzība pēc labām un skaistām lietām. Pircējam nemaz nedrīkst rādīt negaumīgus un nekvalitatīvus mākslas darbus. Par to arī ir jānes atbildība cilvēkiem , kuri strādā ar šīm lietām.

Uzņēmums veido savu stratēģiju darbībai un vienlaicīgi rada struktūru, kas strādā pie pasākumu īstenošanas. Struktūra uzņēmumā tiek veidota pastāvīgi un arī uz attiecīgu un noteikta struktūras plāna laika daļu.

Uzņēmuma galvenie mērķi tiek konkretizēti un sadalīti atsevišķos mērķos un šie mērķi savā starpā ir saskaņoti.

Uzņēmums kā savas stratēģijas galveno attīstības un virzības motīvu ir izvēlējies tieši šī roku darba nozīmīguma un vērtības attīstīšanu, suvenīru un dāvanu sagādi pircēja priekam un vajadzībām.

Uzņēmumā strādā 23 cilvēki. Salonā strādā vadītājs, komercdirektors, pārdošanas menedžers, grāmatvedis un pārdevēji. Pārējie darbinieki strādā savās darbnicās.

Vadītājs nodarbojas ar visa salona un tā darbības vadīšanu kopumā, saskaņo ārējos nosacījumus ar iekšējiem, saskaņo resursus un uzņēmuma mērķus. Vadītājs salīdzina vai salona darbība, preces un pasūtījumi virzās pēc plāna, salīdzina to ar plānu, vai darbība iet pēc plāna rādītājiem vai apsteidz tos, vai salons ir izpildījis plānotos pasūtījuma darbus, vai savlaicīgi ir piegādāta pircēju pieprasītā prece.

Uzņēmuma komercdirektors veic sadarbību ar ārzemēm, vietējām firmām un partneriem, rīko izbraukuma tirdzniecības, organizē preču piegādi Latvijas mazpilsētu veikaliem, piedalīšanos starptautiskajās izstādēs.

Salona menedžeris strādā ar māksliniekiem, kuri piegādā savus autordarbus. Viņiem ir jāseko un jāpēta, kuru autoru darbi dotajā brīdī ir visvairāk pieprasīti, kādas krāsas darbos pircējs vislabāk izvēlas. Mākslinieki ir cilvēki ar atšķirīgu dzīves uztveri. Viņi vairāk strādā un vadās pēc emocijām un izgatavo darbus, kas patītk viņiem pašiem, bet mazāk to, ko pieprasa pircēji. Menedžerim tas ir jāsabalansē, ir jāatrod šī pieeja, saudzīgi jāpārliecina autori pat it kā par pašsaprotamu lietu, ka jāpelna taču ir arī viņiem!

Pārdevējs veic darbuar klientu, ar pasūtītāju. Tas ir ļoti svarīgs un arī atbildīgs darbs – darbs ar pircēju..

Salona pārdevējiem darba laiks ir atbilstošs salona darba laikam, bet uzņēmuma vadošajiem darbiniekiem parasti darba laiks ir nenormēts, atkarīgs no darba apjoma.

Salona pārdevēji veic tiešo darbu ar pircēju. Viņam ir jāuzklausa un jāuzzin pircēja vēlmes un vajadzības. Salonā pārsvarā ir preces ar kādu īpašu nozīmi, pat pielietojamību un tāpēc arī pārdevējam ir jābūt ļoti labi informētam par šīm lietām un to īpašībām. Pārdevējam pircējs ir jāieinteresē. Pārdevējam ir dažkārt arī pircējam kautkas jāpastāsta par mākslinieku, kurš konkrēto darbu ir izgatavojis.Pārdevējam ir jābūt arī ar labu gaumi un izjūtu , ir jāmāk pircējam ieteikt, jo daudzī grib iegādāties tieši dāvanu, izvēlēties kādu rotas lietu.. Pārdevējam ir jābūt iecietīgam pret pircēju, pret viņa kaprīzēm, jo arī tas darbojās kā orientieris uz tirgu. Salonā pārdod diezgan specifisku preci – akmeņus – pusdārgakmeņus. Pircējiem ir interese par šo akmeņu pielietojamības iespējām, dažkārt arī par to maģiskajām īpašībām. Par to visu ir jābūt informācijai, pircējam tas ir jāizstāsta , jāpaskaidro, jāstimulē interese un nepieciešamība šo preci iegādāties . Pircējam ir jācenšās radīt tā sajūta, ka viņam tieši šis akmens ir vajadzīgs vienkārši tāpat vai vēl labāk iestrādājot kādā rotas lietā.

“Roze” ir aizņēmusi tirgū noteiktu tirgus ”nišu”, kas kalpo noteiktam un patstāvīgam tirgus segmentam – tirdzniecība ar rotas lietu sagatavēm, kuras importē no ASV. Pagaidām uzņēmumam šajā nozarē konkurentu nav. Pagāja ilgāks laiks kamēr patērētāju iepazīstināja ar šo preci. Mākslinieki bija jāpārliecina, kad daudz izdevīgāk un lētāk ir nopirkt jau gatavu slēdzīti vai āķīti nepatērējot savu laiku uz tīri rūpnieciskām un tehniskām lietām, ko var nopirkt jau gatavu, tai laikā savu enerģiju un potenciālu izmantojot mākslinieciskajam, radošajam darbam. Šādai pārliecināšanai ātrāk padevās gados jaunāki rotu mākslinieki, bet jau gados vecākiem meistariem to ir grūtāk pieņemt balstoties uz jau izveidojušos pieradumu, bet arī ar to tiek strādāts.

Uzņēmums cenšās šīm sagatavēm pamazām attīstīt arvien lielāku piedāvājumu. To var darīt tad, kad jau arvien vairāk autoru pie šīm lietām tiek pieradināti. Jo vairāk izveidojās potenciālo kā arī jauno pircēju loks, jo arī cenu precēm var pazemināt. Ja mākslinieki šis sagataves pērk lielākos daudzumos, salons dod atlaides. Tāpat arī pircējam, kurš pērk sagataves patstāvīgi, pārdevējs apzināti iedod kādu lieku sagatavi klāt par brīvu.

Daudz klienti pasūta sev rotas lietas no zelta vai sudraba pēc individuāla pasūtījuma. Klienti ir jāpārliecina par šī pasūtījuma pareizību, jo tāda rota būs gatavota speciāli, vienā vienīgā eksmplārā. Uzņēmums strādā pie tā, lai katrs pasūtījums klientam nebūtu viņa pēdējais pasūtījums.

Lai labāk apmierinātu pircēja vēlmes, nostabilizētu un saglabātu pircēju, ir nepieciešams preci attīstīt.

Izejot no šīs nišas, salons piedāvā arī pārējiem pircējiem, izņemot māksliniekus, izmantot rotu sagataves un arī ieinteresēties par tām. Pircējs ierauga, ka arī viņš var pats vai uz vietas salonā salabot savu ķēdīti, pārtaisīt savas rotas, pats savērt krelles vai izgatavot saviem spēkiem un iespējām kaut ko jaunu

Menedžers ir apbraukājis arī citu mazpilsētu veikalus, mākslas tirdziņus, lai iepazīstinātu māksliniekus ar šīm sagatavēm. Tagad jau arī citu pilsētu veikalos tirgo “Rozes” piedāvātas preces.

Salonā preču pozicionēšana orientējas atbilstoši dažādām pircēju kategorijām, ar dažādu maksātspēju. Salonā pircējs var nopirkt dārgu pirkumu vai dāvanu un arī trūcīgākam pensionāram izdosies atrast lētu mazu dāvaniņu atbilstoši savai maksātspējai. Pircēji vienmēr to ir novērtējuši, izteikuši atzinības un bijuši par to apmierināti.

Salons par vienu no saviem mērķiem ir izvirzījis uzdevumu, lai pircējs vienmēr izietu no salona apmierināts un gribētu atkal nākt iepirkties un izmeklēt dāvanu uz šo salonu.

Lai iegūtu datus par citiem līdzīgiem uzņēmumiem tiek izmantota novērošanas metode. To veic gandrīz visi uzņēmuma darbinieki apsekojot tirdzniecības vietas, izpētot piedāvāto preču sortimentu, cenas un to diferenci, izvietojumu un veic salīdzināšanu.

SIA “Roze” regulāri piedalās Starptautiskās izstāžu sabiedrības BT – 1 rīkotajās izstādēs, lai reklamētu savu uzņēmumu, gan arī lai nodarbotos ar tirdzniecību. Lielākajos svētkos, tādos kā Ziemassvētki, Lieldienas u.c. salons tiek īpaši noformēts un arī preču sortiments tiek piedāvāts atbilstošs šiem svētkiem. Svētkos salons rīko arī izbraukuma tirdzniecības.

Salonā tiek rīkotas arī izstādes, gan tematiskas, gan arī kādam konkrētam māksliniekam.

Lai uzņēmuma darbība būtu vēl veiksmīgāka ir vēl vairāk jāattīsta tiešais kontakts ar pircēju, ar klientu..

Uzņēmums strādā pie jaunā darbības plāna – serviss klientam. Tiek veidota datu bāze klientiem – uzņēmumiem, firmām, bankām, kuriem bieži ir vajadzīgas dāvanas vai suvenīri braucot ārzemju komandējumos. Uzņēmums atbilstoši vajadzībai sagatavos iespējamos dāvanu variantus izvēlei un par brīvu tos pievedīs klientam klāt. Pieņemot šim biznesa veidam lielāku vērienu, to veiks speciāls darbinieks.

Uzņēmuma vadība apspriež un ņem vērā katru jaunu ideju un domā jebkurā veidā par tālāku uzņēmuma attīstību un perspektīvu.

Secinājumi un priekšlikumi. 3.daļa

SIA “Roze” pamatnodarbošanās ir tirdzniecība ar suvenīriem, dāvanām, pītajām mēbelēm, juvelierizstrādājumiem u.c. mākslas priekšmetiem.

Uzņēmums savu darbību attīsta veiksmīgi no gada gadā vadoties pēc neto apgrozījuma. Lai veicinātu šo neto apgrozījuma pieaugumu uzņēmumam ir vajadzīgi arī apgrozāmie līdzekļi un tie sastāv no krājumiem, debitoriem un naudas. Arī apgrozāmie līdzekļi ir pieauguši no 50 tūkstošiem līdz 312 tūkstošiem.

Tajā pašā laikā, lai uzņēmums varētu tālāk attīstīties, tam vajadzīgi ilgtermiņa un īstermiņaaizņēmumi kopā.

Par uzņēmuma augšupeju liecina peļņa uz vienu darbinieku, kas no 887 Ls 1998. gadā ir pieaugusi uz 2527 Ls 2000gadā. Arī peļņa pēc nodokļiem ir labs rādītājs no 1998.gada 20408 Ls uz 2000.gadu 78326 Ls ir pieaugusi.

Bilances kopsumma ir pieaugusi no 93,5 tūkstošiem līdz 969,7 tūkstošiem.

Līdz arneto apgrozījuma pieaugumu, pieaugušas arī ražošanas izmaksas. 1998.gadā tās bija 524 tūkstoši, bet uz 2000.gadu tās jau būs 1miljons 617 tūkstoši.

Viens no svarīgākajiem uzņēmuma rādītājiem ir likviditātes koeficents, kas vidēji pārsniedz par gadiem 1,07.

Kad uzņēmums būs nostabilizējies, kad būs patstāvīgas telpas, noliktavas, sapirkts uz līzingiem, izmaksām vajadzētu samazināties un vajadzētu celties rentabilitātei, kura ir tā, kas rāda par katru latu, kurš ir ieguldīts ražošanā un cik ir saņemts pretī.

Oleta Bērzupa UV2-5