Pusaudžu un jauniešu salīdzinājums

Eseja par pusaudžu un jauniešu salīdzinājumu

Es pats nesen biju pusaudzis un atceros ko nozīmē būt par pusaudzi. Tagad jau esmu jaunietis un varu spriest arī no savas pieredzes un sava skatījuma par jauniešiem. Tātad, lai būtu skaidrība pateikšu, ka pusaudža periods ir no 11 līdz 15 gadiem, bet jaunieša ir no 15 līdz 18 gadu vecumam. Pusaudži ir pārejas vecums no bērnības uz jaunieša periodu, šajā vecumā bērns mainās, attīstās un pilnveidojas.
Pusaudža perioda vecumam īpašā nozīme ir saistāma bērna pubertātes attīstību un sociālo attīstību, kā arī ar identitātes vai pašertējuma nostiprināšanos, jeb meklēšanu. Šajā periodā izveidojas bērna personības pamatiezīmes un kvalitātes, kā arī atklājas visos iepriekšējos periodos izveidojušās ietekmes emocionālajā, kognitīvajā, sociālajā sfērā. Jo lielākas kļūdas ir bijušas pieļautas iepriekšējos attīstības posmos, jo tās stiprāk izpaužas pusaudžu periodā. Vairāk vai mazāk pusaudzim piemīt negatīvisms, opozīcija, nepakļaušanās u.tml. šī perioda beigās cilvēkam būtu jāatrod sava patiesā identitāte un sociālā loma, bet tas ir ideālajā variantā. Un, ja viņš neatrod savu patieso identitāti, viņam ir „lomu sajukums”, viņš turpina to meklēt pieaugušo periodā, ja nē – var izpausties neirozes pazīmes, depresija vai agresivitāte, infantilisms.
Pusaudžu gadi un agrā jaunība ir laiks, kad visasāk tiek uztvertas, ievērotas un apzinātas pretrunas sabiedrībā un personīgajā dzīvē. Pusaudžiem ir raksturīgi, ka vienaudžu grupas kļūst par etalonu, darbojas „bara instinkts”, pusaudži mēģina apliecināt savu piederību kādai grupai ar savu apģērbu un izturēšanos. Viņi meklē uzticības personas vienaudžu, draugu vidū, meklē kontaktu ar pretējo dzimumu, pakļaujas līdzaudžu vidu izveidojušos normu un stereotipu sistēmai. Šajā vecumā viņi ļoti aktīvi meklē „savu ES”, kā arī visām lietām meklē motivāciju. Visbeidzot pusaudžu vecumā sāk veidoties sava identitāte un parādās apziņa par savu identitāti un vērtīgumu. Uz pusaudzi iedarbojas sadzīves, ekonomiskās, saskarsmes un citas ārējās problēmas, kā arī iekšējās – fiziskā labsajūta, pārdzīvojumi, paradumi, vērtības un daudzi citi. Īpaši uzsveramas ir pašizteikšanās, pašapliecināšanās un drošības vajadzību neapmierināšana skolā un ģimenē.
Toties jauniešu vecumā būtiskākais ir „ES identitātes” atrašana vai arī intensīva tās meklēšana, profesijas izvēles saskaņošana ar pašnovērtējumu un pretenziju līmeni, visu kognitīvo procesu intelektualizācija.Jaunības periodā salīdzinājumā ar pusaudžu periodu notiek personības izpausmju, līdzsvara iestāšanās. Jaunietis salīdzinājumā ar pusaudzi vairāk atbilst pieaugušam nekā bērnam. Šajā vecumā jaunieša personība vairāk individualizējas nekā ir atkarīga no kāda cita, vairs nav etalonu, jaunietim veidojas sava personība un viņš vairs nepiekrīt visam, neseko „bara instinktam”.Personība saskarsmē kļūst līdzsvarotāka, šajā vecuma periodā jaunietim ir daudz mazāk konfliktu ar pieaugušajiem un vienaudžiem viņš saprot, ka gan skolotāji, gan vecāki, gan citi pieauguši cilvēki arī bija viņa vecumā un saprot viņu. Samazinās negatīvisms, palielinās paškontrole. Jauniešiem palielinās interešu loks, viņi salīdzina sevi ar citiem saviem vienaudžiem, sāk meklēt sevi, savu nākotni un vietu tajā, aizdomājas par sevi nākotnē. Jauniešiem ir divejādas attiecības ar vecākiem – viņi saprot, ka ir atkarīgi no viņiem, bet tai pašā laikā cenšas būt neatkarīgi.Bet tomēŗ kaut arī notiek stabilizācija, agrīnās jaunības periodā personība vēl nav pavisam izveidojusies, tāpēc tās psihisko un personības attīstību pavada dažādas emocionālas „dziņas un vētras”.
No visa iepriekšminētā varam secināt, ka pusaudžu vecumā bērni attīstās un pilnveidojas, izprot sevi, bet jauniešu vecumā viņi jau mēģina izprast nevis sevi, bet gan apkārtejo pasauli, visu kas ir ap viņiem, un mēģina atrast savu vietu tajā, domā par savu nākotni. Vienkāršākiem vārdiem sakot viņi izaug, attīstās un kļūst arvien pieaugušāki, gudrāki un patstāvīgāki. Tātad, mēs nonācām pie tā paša ar ko sākām, mēs zinājām, ka cilvēks paliek vecāks gan garīgi gan fiziski, bet tagad mēs zinam kas tieši mainās un pilnveidojas, kā pusaudži un jaunieši uztver apkārt notiekošo un kas notiek viņos pašos…