Datorsistēmas

1. Ievads.

Datorsistēmas sāka ieviest 70.gadu sākumā, bet tās īsti apliecināja sevi tikai 70.gadu beigās, jo dārdzības dēļ tās varēja ieviest tikai bagātās viesnīcas. 80.gados datorsistēmas kļuva lētākas, kompaktākas, vieglāk pieejamas, tādēļ tās sekmīgi varēja lietot jebkura lieluma viesnīcās.

Datortehnoloģijas ieviešana pavēra jaunas iespējas viesnīcu vadīšanā un darbībā. Tā ļāva racionalizēt datu savākšanas un reģistrēšanas procesu, izvēlēties veidu, kādā informācija tiks organizēta un attēlota.

Dažādos viesnīcu dienestos darbs tika pārkārtots atbilstoši progresīvajām pārmaiņām. Tika izveidota datorprogramma ar kuras palīdzību apstiprinājuma vēstules sāka veidot automātiski, kā

ā
ā arī veiktas citas pirmsreģistrēšanas aktivitātes. Automātiski sāka veidot visu dienas iebraukumu, noslogojumu, ienākumu prognozi, dažāda veida ziņojumus. Datorprogrammas kļuva par palīgu uzņemšanas dienesta darbiniekiem veikt istabu rezervēšanas, pārvaldīšanas, viesu rēķinu pārvaldīšanas funkcijas. Rezervēšanas procesā savāktā informācija tika automātiski nosūtīta uz uzņemšanas dienesta datorprogrammu. Rezervēšanas datorprogramma ļāva viesnīcai ātri apstrādāt istabu pieprasījumus, prognozēt apgrozījumu, sniegt savlaicīgus un precīzus ziņojumus par istabu noslogojumu. Savukārt istabu vadīšanas programma sniedza informāciju par istabu cenām un reģistrācijas brīdī ļāva pārskatīt informāciju par istabām, kā ar
rī pa
alīdzēja personālam koordinēt viesiem sniedzamos pakalpojumus. Tā uzrādīja kopējo informāciju par katras istabas stāvokli, kas pirms tam tika saņemta apskatot gan istabas, gan arī informācijas kastītes. Līdz ar viesu rēķinu programmas ieviešanu, tos sāka vadīt elektroniski, līdz ar to at
tkrita ne
epieciešamība pēc rēķinu kartēm, drukājamām mašīnām u.t.t. Visi rēķini sanāk kopā vienā rēķinā, līdz ar to ir redzams, kura viesa summa pārsniedz pieļaujamo robežu, kuram viesim jālūdz samaksāt, kura rēķins jātransformē uz firmu. Viesnīcu vadības programma savāc visu pēdējo programmu informāciju un rada pārskatus, piemēram, cik iebraukumu paredzēts, cik uz tiem ir brīvu istabu un tamlīdzīgi. Aizmugures biroja programma ļauj kontrolēt dažādus darbības laukus: istabu pārdošanu, tālruņu zvanu uzskaiti, maksājumu analīzi. Grāmatvedības programma sniedz pārskatu par rēķiniem, kas jāapmaksā, kas jau ir samaksāti, čeku norēķinu programma apkopo visus maksājumus un kalpo nodoļu aprēķinam, finansu atskaišu programma ļauj viesnīcai attīstīt tādus rēķinus, pēc kuriem veido bilanci, ienakumu un dažādu maksājumu stāvokli, savukārt inventāra kontroles sistēma palīdz izsekot krājumu rotācijai.

Datu bā
āzes ļa
auj apstrādāt liela apjoma informāciju, tāpēc arvien vairāk lietotāju sāk pievērsties Microsoft Acces programmai, kur noteicošais ir lietotāja darba komforts.Ar tabulu, vaicājumu, formu un pārskatu palīdzību mēs varam ērti ievadīt datus,ar saitēm tos sasaistot, pēc tam tos dažādos griezumos apskatīt, mainīt vai drukāt. Ne pārāk sarežģītu sistēmu izveidošana ir ātri paveicama, netērējot daudz laika programmēšanai. Ekrāna formas un izdrukas mēs varam izveidod sev pieņemamā veidā, iekļaujot visu nepieciešamo informāciju un uzņēmuma logo attēlu. Datu bāzes integritāte tiek saglabāta automātiski, iz
zmainot un
n dzēšot ierakstus. Ar makrokomandu palīdzību mēs ērti varam pārvietoties pa datu bāzes formām, vaicājumiem un pārskatiem, ātri iegūstot visu mums nepieciešamo informāciju, jo nav jātērē laiks pašiem atverot un aizverot datu bāzes elementus, pareizi izveidojot programmu, skaitļotājs to veic mūsu vietā. Tas darba procesu padara produktīvāku, kā arī ērtāku un patīkamāku pašam lietotājam.

3. Viesnīcas uzbūve un funkcijas.

Viesnīca varētu tikt definēta kā uzņēmums, kura pamatmērķis ir nodrošināt apmešanās iespējas plašai sabiedrībai un kura funkcijās ietilpst piedāvāt vienu vai vairākus no zemākminētajiem pakalpojumiem: ēdienus un dzērienus, numurus, kur viesiem apmesties, apkalpošanu numuros, dažādu dienestu pakalpojumus, veļas mazgāšanu, mēbeļu un kustamā īpašuma lietošanu.

Vispārēju viesnīcas shēmu varētu attēlot sekojošā veidā:

Galvenais menedžeris atbild par visu viesnīcas vadības un funkcionēšanas procesu kopumā, viņam ir pakļauti visi viesnīcas dienesti un darbinieki. Viņa uzdevums ir regulāri ziņot viesnīcas īpašniekam par darba gaitu un finansiālo stāvokli. Viņa pienākumos ietilpst plānošana, organizēšana, koordinēšana, nodarbināšana, kontrole, vadīšana, kā arī viesnīcas aktivitāšu attīstīšana.

Uzņemšanas dienesta galvenie uzdevumi:

– pārbaudīt viesu istabas, iereģistrēt viesus, iedalīt istabas;

– koordinēt viesiem sniedzamos pakalpojumus;

– sniegt informāciju par viesnīcu, tās apkārtni, atbildēt iz viesu jautājumiem;

– uzturēt informāciju par istabu statusu, rūpēties par atslēgām;

– sagatavot viesu rēķinus un gala atskaites.

Mērķi – strādāt pie letes prasmīgi un pieklājīgi, lai viesis varētu iereģistrēties 2 minūšu laikā.

Stratēģija – visu viesu, kuriem ir garantēta rezervēšana, iepriekšēja iereģistrēšana, līdzko no istabu uzkopšanas dienesta ir saņemtas istabas. Pirms viesu ierašanās – sagatavot viesu kartes, kā arī atsevišķi sagatavot to viesu kartes, kuriem ir garantēta rezervēšana.

Uzņemšanas dienestā ietilpst rezervēšanas nodaļa, kura ir atbildīga par istabu rezervēšanas pieteikumu saņemšanu un atbildēšanu uz tiem. Rezervēšanas dienesta galvenais mērķis ir – izvietot viesus tā, lai tiktu palielināts viesnīcas noslogojums un pieaugtu ienākumi.

Pakalpojumu dienesta darbinieki un to funkcijas:

bell attendants – zvanu puisis, kas pavada iebraukušos viesus un nogādā bagāžu no halles uz viesa numuru. Viņa pienākumos ietilpst:

– iepazīstināt viesus ar viesnīcas drošību, ar numuru un tā iekārtām;

– nodrošināt viesu bagāžas drošību glabātuvē;

– sniegt informāciju par viesnīcas pakalpojumiem un iekārtām;

– nogādāt uz viesa istabu pasta sūtījumus, ziņas un speciālus sūtījumus;

– paņemt un nodot mazgāšanā viesu veļu;

– sniegt nelielus saimniecības dienesta pakalpojumus hallē un ieejas rajonā;

– palīdzēt viesiem tikt galā ar bagāžu, ja tuvumā nav durvju puiša;

door attendants – durvju puisis, kas stāv pie viesnīcas durvīm un kontrolē automašīnu satiksmi pie viesnīcas, kā arī atbild par tikko iebraukušo viesi. Uzdevumi:

– atvērt durvis un pavadīt viesus, tiem ierodoties viesnīcā;

– palīdzēt viesiem izkraut un iekraut bagāžu transporta līdzeklī;

– pavadīt viesus līdz reģistratūrai;

– pēc viesu pieprasījuma izsaukt taksometru;

– palīdzēt novietot automašīnu;

– veikt nelielus saimniecības dienesta darbus hallē un ieejas rajonā;

valet parking attendants – autostāvvietas darbinieks, kas nodrošina viesu mašīnu novietošanu stāvvietā. Viņš ir atbildīgs par automašīnas drošību, tai piebraucot pie ieejas;

transportation personnel – transporta personāls, kas nodrošina viesus ar transporta pakalpojumiem;

concierge – darbinieks, kas palīdz viesiem pasūtīt galdiņus restorānos, sagādā dažādas transporta biļetes, organizē teātru, sporta pasākumu apmeklējumus u.t.t.

Drošības dienesta galvenais uzdevums – rūpēties par viesu, apmeklētāju un darbinieku drošību. Par drošību ir atbildīga arī jebkura cita nodaļa.

Ēdināšanas bloka uzdevums ir rūpēties par kvalitatīvas pārtikas savlaicīgu sagatavošanu. Viesmīļu uzdevums ir ātri apkalpot viesus pie galda, nodrošināt apkalpošanu istabās (Room service), kā arī apkalpot sanāksmes, konferences, kongresus.

Par virtuves sanitāro noteikumu ievērošanu un tīrīšanas pienākumu veikšanu atbild saimniecības oficiants.

Remonta un uzturēšanas dienesta uzdevums ir nodrošināt visu tehnisko sistēmu darbību un elektrības padevi. Tā kompetencē ir arī garāžas, peldbaseini, strūklakas u.c.

Grāmatvedība (accounting division) ir finansiālo aktivitāšu centrs. Tās galvenās funkcijas:

– viesnīcas finansiālās darbības uzskaite un pārbaude;

– apkopot rēķinus;

– kontrolēt nenomaksātos rēķinus;

– banku depozītu, čeku, kredītkaršu un citu samaksas veidu parzināšana.

Viesnīcas saimniecības dienests (housekeeping) ir uzņemšanas dienesta svarīgākā aatbalsta nodaļa. Tā uzdevums ir rūpēties par tīrību un kārtību viesnīcā, numuru uzkopšana, veļas maiņa un mazgāšana. Šis dienests ir atbildīgs par inventāru.

4. Viesnīcas apraksts.

Viesnīca, kurai tiek veidots projekts, ir neliela viesnīca ar trīs stāviem un 21 numuru. Tā atrodas gleznainā vietā, jūras krastā kāda liela rūpnieciska centra priekšpilsētā.

Pagrabstāvā atrodas saimnieciskā dienesta telpas un noliktava, tehniskā dienesta telpas, kā arī produktu noliktava. Pirmajā stāvā ir izvietots front ofiss un četri numuri – 2 divvietīgie, 4 vienvietīgie un 1 lukss. Šajā pašā stāvā atrodas arī sauna un peldbaseins. Tāds pats numuru izvietojums un tips ir arī otrajā stāvā. Šeit atrodas arī viesnīcas restorāns ar nelielu bāru. Trešajā stāvā ir tikai viesu numuri, kuru izvietojums un tips ir tāds pats kā abos iepriekšējos.

Viesnīcu vada galvenais menedžeris, kuram darbā palīdz galvenā menedžera vietnieks, pakļauts galvenajam menedžerim.

Vienā maiņā strādā sekojoši dienesti un darbinieki:

1) front office:

– uzņemšanas dienesta darbinieks un rezervēšanas operators;

– apsardzes dienests (2 darbinieki);

– door attendants jeb durvju puisis;

2) saimnieciskais dienests:

– dienesta vadītāja;

– 2 istabenes;

3) tehniskais dienests – 1 darbinieks, kurš ir pakļauts saimnieciskā dienesta vadītājam;

4) atbildīgais par saunu un peldbaseinu, pakļauts galvenā menedžera vietniekam;

5) ēdināšanas bloks:

– zāles pārzinis;

– sagādnieks, periodiski palīdz tehniskā dienesta darbiniekam;

– 2 pavāri;

– 2 viesmīļi;

– trauku mazgātāja;

6) grāmatvedis.

5. Vadības informācijas sistēmas ieviešanas pamatojums.

Vadības informācijas sistēmas ieviešana ir atvieglojusi viesnīcas vadības un funkcionēšanas procesu. Vairs nav nepieciešams vest neskaitāmus datu pierakstu žurnālus. Visa nepieciešamā informācija no vienas struktūras uz pārējām tiek nosūtīta automātiski ar skaitļotāju palīdzību. Darbiniekiem nav nepieciešams informāciju nogādāt vienam pie otra ‘’mehāniski’’, tā tiek nosūtīta nepametot savu darba vietu. Tā tiek ietaupīts laiks savu tiešo pienākumu veikšanai, paaugstinās darba produktivitāte un kvalitāte. Vadošajiem darbiniekiem ir nepārtraukta informācija par visiem viesnīcā notiekošajiem procesiemj, kā arī atvieglinās procesu pārskate un kontrole.

P1 – galvenais menedžeris D1 – rezervēšanas dati

P2 – galvenā menedžera vietnieks D2 – brīvie numuri

P3 – grāmatvedis D3 – remonta pieteikumi

P4 – uzņemšanas dienesta darbinieks D4 – izpildītie darbi

P5 – rezervēšanas operators D5 – atbrīvotie numuri

P6 – saimniecības daļas vadītājs D6 – pārdošanai sagatavotie numuri

P7 – tehniskā dienesta darbinieks D7 – saunas izmantošana

P8 – bārs D8 – bāra izmantošana

P9 – sauna D9 – restorāna izmantošana

P10 – restorāns D10 – noslogojums, iebraukums, izbraukums, dienas ieņēmums

D11 – iepirktie materiāli, instrumenti, rīki

D12 – grāmatvedības atskaite

7. Datu plūsmas diagramma rezervēšanas procesam.

7.1. Paskaidrojumu tabula rezervēšanas procesa DPD .

Apzīmējums Datu kopas nosaukums Datu kopā ietilpstošās datu vienības

D1 Viesa vēlmes saņemšana Datums_no, Datums_lidz, Numura_tips

D2 Rezervēšanas laika intervāls Datums_no, Datums_līdz

D3 Viesa personas dati Uzvārds, Vārds, Personas kods, Valsts, Adrese, Tālrunis

V1 Vaicājums izmitināšanas iespēju noskaidrošanai Datums_no, Datums_lidz, Numura_tips, Stāvs, Numura_apzīmējums, Cena

A1 Atbilde uz vaicājumu V1 Numura_apzīmējums, Datums_no, Datums_līdz, Numura_tips, Stāvs, Cena, N_pap_ip

A2 Viesa atbilde Numura_apzīmējums

7.2. Datu grupēšanas tabula un ER diagramma.

Kārtas

numurs Datu vienības nosaukums Grupas vai realitātes nosaukums Datu vienības apzīmējums

1 Datums_no (no kura datuma viesis vēlas rezervēt numuru) Rezervēšanas dati Dat_no

2 Datums_līdz (līdz kuram datumas viesis vēlas rezervēt numuru) Rezervēšanas dati Dat_lidz

3 Viesa identifikācijas numurs – VID (piešķir ierakstot rezervēšanas datus) Rezervēšanas dati VID

4 Numura tips (viesnīcas numura iespējamie tipi) Viesnīcas numurs N_tips

5 Stāvs (stāvs, kurā atrodas viesnīcas numurs) Viesnīcas numurs Stav

6 Numura apzīmējums (viesnīcas numura apzīmējums) Viesnīcas numurs N_apz

7 Numura papildīpašības (saulains, ēnains, kluss, skats uz upi utt.) Viesnīcas numurs N_pap_ip

13 Numura cena (viesnīcas numura cena ) Viesnīcas numurs N_cena

5 Uzvārds (viesa uzvārds) Viesa dati Uzv

6 Vārds (viesa vārds) Viesa dati Var

7 Personas kods (viesa personas kods) Viesa dati Pers_kod

8 Valsts (valsts, no kuras viesis ieradies) Viesa dati Valsts

9 Adrese (viesa adrese) Viesa dati Adr

10 Tālruņa numurs (viesa telefona numurs) Viesa dati Tel

8. Datu plūsmas diagramma izrakstīšanās procesam.

8.1. Izrakstīšanās procesa DPD ietilpstošie dati.

Apzīmējums Datu kopas nosaukums Datu kopā ietilpstošās datu vienības

D1 Viesa vēlme izrakstīties Norēķins

V1 Vaicājums maksas par numuru noskaidrošanai Numura_tips, Cena, Datums_no, Datums_līdz, Stāvs, Numura_apz., Maksa_N, VID, Uzvārds, Vārds

A1 Atbilde uz vaicājumu V1 Numura_tips, Datums_no, Datums_līdz, Stāvs, Numura_apz., Cena, Maksa_N, VID, Uzvārds, Vārds

V2 Vaicājums maksas par servisiem noskaidrošanai VID_P, Servisi, Datumi, Laiki, Maksa_P

A2 Atbilde uz vaicājumu V2 VID_P, Servisi, Datumi, Laiki, Maksa_P

D2 Norēķina saņemšana un ierakstīšana Norēķins

8.2. Datu grupēšanas tabula un ER diagramma.

Kārtas

numurs Datu vienības nosaukums Grupas vai realitātes nosaukums Datu vienības apzīmējums

1 Viesa identifikācijas numurs (VID) Viesa dati Vid

2 Uzvārds (viesa uzvārds) Viesa dati Uzv

3 Vārds (viesa vārds) Viesa dati Var

4 Datums_no (no kura datuma viesis ir dzīvojis viesnīcā) Reģistrācijas dati Dat_no

5 Datums_līdz (līdz kuram datumas viesis ir dzīvojis viesnīcā) Reģistrācijas dati Dat_lidz

4 Numura cena (viesnīcas numura cena vienai personai) Viesnīcas numurs N_cena

5 Maksa par numuru Reģistrācijas dati Maksa_N

6 Pakalpojuma nosaukums Pakalpojumi P_nos

7 Datums (kad saņemts pakalpojums) Pakalpojumi Dat

8 Pakalpojuma cena Pakalpojumi P_cena

9 Maksa par pakalpojumiem Reģistrācijas dati Maksa_P

10 Norēķins (cik viesim jāmaksā izrakstoties no viesnīcas) Reģistrācijas dati Nor

9. Pakalpojuma reģistrēšanas procesa datu plūsmu diagramma.

9.1. Pakalpojuma reģistrēšanas procesa DPD ietilpstošie dati.

Apzīmējums Datu kopas nosaukums Datu kopā ietilpstošās datu vienības

D1 Viesa vēlme pakalpojuma saņemšanai Pak.nosaukums, cena, laiks, datums

V1 Vaicājums vēlmes apmierināšanas noskaidrošanai Pakalpojums, laiks, cena, datums

A1 Atbilde uz vaicājumu V1 Pakalpojums, laiks, cena, datums

D2 Viesa lēmums pakalpojuma saņemšanai Pakalpojums, laiks, datums

P1 Viesa identifikācijas datu saņemšana, ierakstīšana Vārds, uzvārds, vid_p, pers.kods, valsts, adrese, telefons

9.2. Datu grupēšanas tabula un ER diagramma.

Kārtas

numurs Datu vienības nosaukums Grupas vai realitātes nosaukums Datu vienības apzīmējums

1 Uzvārds (viesa uzvārds) Viesi Uzv

2 Vārds (viesa vārds) Viesi Var

3 Personas kods( viesa personas kods) Viesi Pers_kod

4 Valsts (valsts, no kuras ieradies viesis) Viesi Val

5 Adrese (Viesa adrese) Viesi Adr

6 Telefons ( Viesa tālruņa numurs) Viesi Tel

7 Pakalpojuma nosaukums Pakalpojumi P_nos

8 Datums (kad izmantots pakalpojums) Pakalpojumi Dat

9 Laiks (cikos izmantots pakalpojums) Pakalpojumi Laik

10 Cena (Pakalpojuma cena) Pakalpojumi P_cena

11 Viesa identifikators pakalpojuma izmantošanai Pakalpojumi Vid_p

10. Reģistrācijas procesa datu plūsmu diagramma.

10.1. Reģistrācijas procesa DPD ietilpstošie dati.

Apzīmējums Datu kopas nosaukums Datu kopā ietilpstošās datu vienības

D1 Viesa vēlme reģistrācijai Datums_no, Datums_lidz, Numura_tips, Stāvs

D2 Reģistrācijas laika intervāls Datums_no, Datums_līdz

D3 Viesa personas dati Uzvārds, Vārds, Personas kods, Valsts, Adrese, Tālrunis

V1 Vaicājums izmitināšanas iespēju noskaidrošanai Datums_no, Datums_lidz, Numura_tips, Stāvs, Numura_apzīmējums, Cena

A1 Atbilde uz vaicājumu V1 Datums_no, Datums_lidz, Numura_tips, Stāvs, Numura_apzīmējums, Cena

A2 Viesa atbilde uz piedāvājumu Numura_apzīmējums

VID Viesa identifikācijas numurs Viesim formāli piekārtotais atpazīšanas numurs

10.2. Datu grupēšanas tabula un ER diagramma.

Kārtas

numurs Datu vienības nosaukums Grupas vai realitātes nosaukums Datu vienības apzīmējums

1 Datums_no (no kura datuma viesis vēlas reģistrēties) Reģistrācijas dati Dat_no

2 Datums_līdz (līdz kuram datumas viesis vēlas reģistrēties) Reģistrācijas dati Dat_lidz

3 Numura tips (viesnīcas numura iespējamie tipi) Viesnīcas numurs N_tips

4 Stāvs (stāvs, kurā atrodas viesnīcas numurs) Viesnīcas numurs Stav

5 Uzvārds (viesa uzvārds) Viesa dati Uzv

6 Vārds (viesa vārds) Viesa dati Var

7 Personas kods (viesa personas kods) Viesa dati Pers_kod

8 Valsts (valsts, no kuras ieradies viesis) Viesa dati Valsts

9 Adrese (viesa mājvietas adrese) Viesa dati Adr

10 Tālruņa numurs (viesa telefona numurs) Viesa dati Tel

11 Numura apzīmējums (viesnīcas numura apzīmējums) Viesnīcas numurs N_apz

12 Numura papildīpašības (saulains, ēnains, kluss, skats uz upi un t.t.) Viesnīcas numurs N_pap_ip

13 Numura cena (viesnīcas numura cena) Viesnīcas numurs N_cena

14 Viesa identifikācijas numurs (VID) Reģistrācijas dati Vid

11. Saimniecības dienesta datu plūsmu diagramma.

11.1. Saimniecības dienesta DPD ietilpstošie dati.

Apzīmējums Datu kopas nosaukums Datu kopā ietilpstošās datu vienības

D1 Piedāvājums preces iegādei Prece, cena,

V1 Vaicājums preces nepieciešamības noskaidrošanai Preces noliktavā, Cenas, Piegādātāji, Piegādes datums, Daudzums

A1 Atbilde uz vaicājumu V1 Preces noliktavā, Cenas, Piegādes datums, Daudzums, Piegādātājs,

P1 Piegādātāja identifikācijas dati Firma, Adrese, Telefons, Kontaktpersona

D2 Dati par nepieciešamo preču piegādi Preces nos., Pieg.datums, Daudzums, Cena

11.2. Datu grupēšanas tabula un ER diagramma.

Kārtas

numurs Datu vienības nosaukums Grupas vai realitātes nosaukums Datu vienības apzīmējums

1 Precei formāli piekārtotais identifikācijas numurs Preces Pr_id

2 Preces nosaukums Preces Pr_nos

3 Piegādes datums (preces piegādes datums) Preces Pieg_dat

4 Daudzums (piegādāto preču daudzums) Preces Daudz

5 Cena (viena piegādāto preču gabala cena) Preces Cen_1gab

6 Piegādātājam formāli piekārtotais identifikācijas numurs Piegādātāji Pieg_id

7 Firma (firma, kas piegātā konkrēto preci) Piegādātāji Fir

8 Firmas adrese (adrese, kur atrodas firma) Piegādātāji Adr_fir

9 Firmas telefons Piegādātāji Tel_fir

10 Kontaktpersona (persona, ar kuru kontaktēties šajā firmā) Piegādātāji Kon_pers

12.Tabulu apraksti.

12.1.Numuri.

Tabulā ‘’Numuri’’ tiek attēloti viesnīcā esošie numuri. Laukā num_apz ieraksta viesnīcā esošos numurus 101, 102 . u.t.t. Izmantojam teksta tipu, lai pēc vēlēšanās varam mainīt šo numura apzīmējumu uz, piemēram, N_101, Num_101 un tamlīdzīgi. Lauku izmēru – Field Size vēlams izvēlēties pēc iespējas mazāku, jo mazāka izmēra dati tiek apstrādāti ātrāk un aizņem mazāk atmiņas. Tomēr, ja lauka izmērs tiks samazināts pārmērīgi, tad zīmes, kas pārsniedz šo izmēru tiek zaudētas. (Attēlotajā gadījumā zīmes, sākot ar devīto).

Format – lauka formāts. Text un Memo tipa laukiem ar speciālu simbolu palīdzību var norādīt, vai visus burtus uzrādīt kā lielos vai mazos burtus, vai gadījumā, ja lauks ir tukšs, parādīt kādu noteiktu tekstu.

Caption – ieraksta uzrakstu, kas pēc tam parādīsies lauka nosaukuma vietā datulapās, formās un atskaitēs. Šajā gadījumā ieraksta ‘’Num.apzīm.’’

Required – vai tiek pieprasīta datu ievade šajā laukā. Ja mēs šim laukam gribam piešķirt primāro atslēgu, tad datu ievade šajā laukā būs obligāta Required – Yes.

Indexed – vai ieraksti tiks sakārtoti pēc šī lauka. Ja laukam tiek piešķirta primārā atslēga, tad ir jāizvēlas Yes(No Duplicates), lai aizliegtu vērtības atkārtošanos šajā laukā.

Primārās atslēgas lauks – Primary Key ir lauks, kas nodrošina katra ieraksta unikalitāti – pēc šī lauka var viennozīmīgi identificēt ierakstu. Primārās atslēgas lauks pieprasa vērtības ievadi katrā ierakstā un nepieļauj dubultas vērtības. Primārās atslēgas lauks, atverot tabulu, nosaka ierakstu kārtību datulapā. Primāro atslēgu uzstāda iezīmējot lauku un izvēloties izvēlni – Edit Primary Key.

Nākošais lauks ‘’stav’’ apzīmē stāvu, kurā atrodas viesnīcas numurs. Lauka tips – Number. Lauka īpašībās izvēlamies veselo skaitļu izvēlni – Integer, kas aizņem tikai 2 baitus. Format – Standard, decimāldaļu skaits Decimal Places – 0. Lauka nosaukumā Caption ieraksta ‘’Stāvs’’. Datu ievade šajā laukā nav obligāta Required No, ieraksti netiek indeksēti Indexed No.

Lauks ‘’tip’’ norāda viesnīcas numura tipu. Mūsu izvēlētajā gadījumā viesnīcā ir triju numuru tipu izvēle – vienvietīgs, divvietīgs vai lukss. Šis ir teksta tipa lauks, kurā šie numuru tipi arī tiks ierakstīti. Lauka izmērs Field Size – 15, nosaukums Caption ‘’Num.tips’’ un dati nav pieprasīti un netiek indeksēti, Required No, Indexed No.

Lauks ‘’n_cena’’ norāda, cik maksā šis viesnīcas numurs diennaktī vienai personai. Lauka tips naudas apzīmēšanai Currency, Format Fixed, Decimal Places –2, Caption ‘’Num.cena Ls’’, Required No, Indexed No.

Lauks ‘’n_pap_ip’’ norāda, kādas papildīpašības ir šim viesnīcas numuram – saulains, kluss, skats uz pilsētu u.t.t. Izvēlamies teksta lauku Memo, kas domāts apjomīgākai informācijai. Caption ‘’Numura papildīpašības’’, Indexed no, Required No.

12.2. Pakalpojumi.

Tabulā ‘’Pakalpojumi’’ tiek attēloti viesnīcā piedāvātie pakalpojumi, kurus var izmantot viesi.

Laukam ‘’p_numu’’ izvēlamies tipu Auto Number, lai programma pati numurē šos pakalpojumus, neatkarīgi no lietotāja. Field Size – Long Integer, Format Starndard, Caption ‘’Pakalpojuma numurs’’ un par cik laukam tiek piešķirta primārā atslēga, tad Indexed No Duplicates.

Laukā ‘’p_nos’’ tiek rakstīti viesnīcā piedāvāto pakalpojumu nosaukumi.Tas ir teksta tipa lauks ar lauka izmēru Field Size 15, Caption ‘’Pak.nosaukums’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Laukā ‘’dat’’ tiek ierakstīti datumi, kad viesis ir izmantojis konkrēto pakalpojumu. Lauka tips Short Date, Caption ‘’Datums’’, Required No, Indexed No.

Laukā ‘’laik’’ tiek ierakstīts diennakts laiks, cikos viesis ir izmantojis pakalpojumu. Lauka tips Short Time, Caption ‘’Laiks’’, Required No, Indexed No.

Laukā ‘’p_cena’’ tiek uzrādīta cena, cik maksā katrs konkrētais pakalpojums. Lauka tips naudas apzīmēšanai Currency, Format Fixed, Decimal Places 2, Caption ‘’Pak.cena Ls’’, Required No, Indexed No.

Laukā ‘’vid_p’’ tiek norādīts tā viesa identifikācijas numurs, kurš ir izmantojis šo pakalpojumu. Lauka tips Number, lauka izmērā Field Size jāliek Long Integer, jo starp šo lauku un tabulas ‘’Viesi’’ lauku ‘’vid’’ tiek veidota saite, tāpēc abu lauku nosaukumiem ir jāsakrīt. Format Standard, Decimal Places 0, Caption ‘’Viesa identifik.’’, datu ievade šajā laukā tiek pieprasīta Required Yes, Indexed Yes(Duplicates OK).

12.3.Piegādātāji.

Tabulā ‘’Piegādātāji ‘’tiek attēlotās tās firmas, kuras viesnīcai piegādā dažādas preces.

Laukam ‘’pieg_id’’ izvēlamies tipu Auto Number, lai programma pati numurē šos pakalpojumus, neatkarīgi no lietotāja. Field Size – Long Integer, Format Starndard, Caption ‘Piegādātāja ident.’’ un par cik laukam tiek piešķirta primārā atslēga, tad Indexed No Duplicates.

Laukam ’’fir’’ izvēlamies teksta tipu. Field Size 20, Caption ‘’Firma’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Laukam ‘’adr_fir’’ izvēlamies Memo tipa lauku apjomīgākai informācijai, jo šajā laukā tiks ierakstīta adrese, kur atrodas firma, kas piegādā viesnīcai preces. Caption ‘’Adrese’’, Required No, Allow Zero Length No.

Lauks ‘’tel_fir’’ ir teksta tipa lauks, kurā ieraksta telefona numuru, pa kuru var sazvanīt šo firmu. Field Size 12, Caption ‘’Telefons’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Lauks ‘’kon_pers’’ ir teksta tipa lauks, kurā ierakstīs tās personas uzvārdu, ar kuru viesnīcai ir jāved sarunas par preču piegādēm. Field Size 12, Caption ‘’Kontaktpers’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

12.4.Preces.

Tabulā ‘’Preces’’ tiek ttēlotās tās preces, kuras viesnīcai piegādā dažādi piegādātāji.

Laukam ‘’pr_id’’ izvēlamies tipu Auto Number, lai programma pati numurē šos pakalpojumus, neatkarīgi no lietotāja. Field Size – Long Integer, Format Starndard, Caption ‘Preces ident.’’ un par cik laukam tiek piešķirta primārā atslēga, tad Indexed No Duplicates.

Lauks ‘’pr_nos’’ ir teksta tipa lauks, kurā tiek ierakstīts preces nosaukums. Field Size 20, Caption ‘’Preces nosauk.’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Laukā ‘’pieg_dat’’ tiek ierakstīti datumi, kuros ir piegādāta konkrētā prece. Lauka tips Short Date, Caption ‘’Piegādes dat’’, Required No, Indexed No.

Laukā ‘’daudz’’ tiek uzrādīts piegādātās preces daudzums. Lauks tips Number, Field Size Integer, Decimal Places 0, Caption ‘’Daudzums’’, Required No, Indexed No.

Laukā ‘cena_1gab’’ tiek uzrādīta cena, cik maksā katrs piegādātās preces gabals. Lauka tips naudas apzīmēšanai Currency, Format Fixed, Decimal Places 2, Caption ‘’Cena 1 gab.Ls’’, Required No, Indexed No.

Laukā ‘’idt_pieg’’ tiek norādīts tā piegādātāja identifikācijas numurs, kurš ir piegādājis šo preci. Lauka tips Number, lauka izmērā Field Size jāliek Long Integer, jo starp šo lauku un tabulas ‘’Piegādātāji’’ lauku ‘’pieg_id’’ tiek veidota saite, tāpēc abu lauku nosaukumiem ir jāsakrīt. Format Standard, Decimal Places 0, Caption ‘’Preces ident.’’, datu ievade šajā laukā tiek pieprasīta – Required Yes, Indexed Yes(Duplicates OK).

12.5.Registracija.

Tabulā ‘’Reģistracija’’ tiek ierakstīti dati par viesu numuru rezervēšanu, viesi tiek reģistrēti pēc ierašanās viesnīcā, tiek attēlots no kura datuma un līdz kuram datumam viesis dzīvo viesnīcā, kurā numurā, kurā stāvā, kāda tipa numurā viņš dzīvo, kā arī ierakstīts norēķins, ko viesis samaksā, izrakstoties no viesnīcas.

Lauks ‘’reg_vid’’ ir Number tipa lauks. Field Size liekam Long Integer, lai sakristu ar tabulas ‘’Viesi’’ lauku ‘’vid’’, jo starp tiem tiek veidota saite. Format Standard, Decimal Places 0, Caption ‘’Reg.viesa identif.’’, Required Yes, Indexed Yes(No Duplicates), jo tam tiek piešķirta primārā atslēga.

Lauks ‘’dat_no’’ apzīmē datumu, no kura viesis ir rezervējis numuru un pēc reģistrācijas dzīvo viesnīcā. Lauka tips Data/Time, Format Short Date, Caption ‘’Datums no’’, Required No, Indexed No.

Lauks ‘’dat_lidz’’ apzīmē datumu, līdz kuram viesis ir rezervējis numuru un pēc reģistrācijas dzīvo tajā. Lauka tips Data/Time, Format Short Date, Caption ‘’Datums no’’, Required No, Indexed No.

Lauks ‘’n_apz’’ apzīmē numuru, kurā viesis dzīvo. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 5, Caption ‘’Numura apz.’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Lauks ‘’stav’’ apzīmē stāvu, kurā dzīvo viesis. Tas ir Number tipa lauks, Field Size Integer, Format Standard, Decimal Places 0, Caption ‘’Stāvs’’, Required No, Indexed No.

Lauks ‘’n_tips’’ apzīmē numura tipu, kurā dzīvo viesis. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 15, Caption ‘’Num. tips’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Lauks ‘’rez’’ norāda, vai viesim ir bijusi numura rezervēšana. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 5, Caption ‘’Rezervēšana’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Lauks ‘’reg’’ norāda, vai viesis jau ir reģistrējies viesnīcā. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 5, Caption ‘’Reģistrācija’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Lauks ‘’nor’’ norāda, vai viesis izrakstoties ir samaksājis par dzīvošanu un pakalpojumu izmantošanu viesnīcā. Šajā laukā tiek ierakstīta summa, ko viesis samaksā. Tas ir naudas apzīmēšanas tipa Currency lauks, Format Currency, Decimal Places 2, Caption ‘’Norēķins’’, Required No, Indexed No.

12.6.Viesi.

Tabulā ‘’Viesi’’ tiek ierakstīti dati un informācija par viesnīcas klientiem.

Laukam ‘vid’’ izvēlamies tipu Auto Number, lai programma pati numurē šos pakalpojumus, neatkarīgi no lietotāja. Field Size – Long Integer, Format Starndard, Caption ‘Viesa identif.’’ un par cik laukam tiek piešķirta primārā atslēga, tad Indexed No Duplicates.

Laukā ‘’uzv’’ tiek ierakstīts viesa uzvārds. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 12, Caption ‘’Uzvārds’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Laukā ‘’var’’ tiek ierakstīts viesa vārds. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 12, Caption ‘’Uzvārds’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Laukā ‘’pers_kod’’ tiek ierakstīts viesa personas kods. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 15, Caption ‘’Pers.kods’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Laukā ‘val’’ tiek ierakstīta valsts, no kuras viesis ir ieradies. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 15, Caption ‘’Valsts’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

Laukam ‘’adr’’ izvēlamies Memo tipa lauku apjomīgākai informācijai, jo šajā laukā tiks ierakstīta adrese, kur viesis dzīvo savā valstī. Caption ‘’Adrese’’, Required No, Allow Zero Length No.

Laukā ‘’tel’’ tiek ierakstīts viesa tālruņa numurs. Tas ir teksta tipa lauks, Field Size 15, Caption ‘’Telefons’’, Required No, Allow Zero Length No, Indexed No.

13. Moduļu diagrammu apraksti.

Lai viesnīcas informācijas sistēma darbotos, ir jāveido moduļu diagrammas, kuras vēlāk tiks vadītas ar makrokomandu palīdzību. Dotajā viesnīcas informācijas sistēmā tiek iekļautas sekojošas moduļu diagrammas:

14.Makrokomandu apraksti.

M0: Close Form F_0

M1: Open Form F_1

Close Form F_0

M2: Open Querry V_1

Open Form F_2

M3: Open Form F_0

Close Form F_2

Close Querry V_1

Close Form F_1

M4: Open Form F_Viesi

Close Form F_0

M5: Open Form F_0

Close Form F_Viesi

M6: Open Form F_Pakalpojumi

Close Form F_0

M7: Open Form F_0

Close Form F_Pakalpojumi

M8: Open Form F_3

Close Form F_0

M9: Open Form F_0

Close Form F_3

M10: Open Form F_4

Close Form F_0

M11: Open Querry V_2

Open Report P_1

M12: Add Menu

Beigas M13

M13: Open Form F_0

Close Report P_1

Close Querry V_2

Close Form F_4 M14: Open Form F_5

Close Form F_0

M15: Open Querry V_3

Open Form F_6

M16: Open Form F_0

Close Form F_6

Close Querry V_3

Close Form F_5

M17: Open Form F_5

Close Form F_0

M18: Open Querry V_4

Open Form F_8

Open Querry V_5

OpenForm F_9

M19: Open Form F_0

Close Form F_9

Close Querry V_5

Close Form F_8

Close Querry V_4

Close Form F_7

M20: Open Form F_10

Close Form F_0

M21: Open Form F_0

Close Form F_10

M22: Open Form F_11

Close Form F_0

M23: Open Querry V_6

Open Report P_2

M24: Add Menu

Beigas M25

M25: Open Form F_0

Close Report P_2

Close Querry V_6

Close Form F_11

15. Izmantoto jautājumu apraksti.

V_1

Jautājums tiek veidots brīvo numuru noskaidrošanai. View – SQL View:

SELECT num_apz

FROM Numuri

WHERE num_apz not in

(SELECT n_apz

FROM Registracija

WHERE dat_no<=Forms!F_1!L2 and dat_lidz>=Forms!F_1!L1);

V_2

Jautājums tiek veidots, lai varētu noteikt maksu, kāda jāmaksā piegādātājiem par katru konkrēto dienu .Jautājuma pamatā ir tabulas Piegadataji un Preces. Lauki – visi. Meklēšanas noteikumi: pieg_dat Forms!F_4!L1

Jautājumā tiek izveidota jauna kolona maksas noteikšanai par precēm – Maksa: (daudz)*(cen_1gab)

V_3

Šis jautājums tiek veidots, lai varētu sameklēt katru no viesnīcas klientiem pēc uzvārda un vārda. Jautājuma pamatā ir tabulas Viesi un Registracija. Izmantotie lauki:

Uzv, var, pers_kod, val, adr, tel, dat_no, dat_lidz, n_apz, n_tips, stav.

Meklēšanas noteikumi: uzv Forms!F_5!L1, var Forms!F_5!L2

V_4

Jautājums tiek veidots, lai noteiktu, cik viesim ir jāmaksā par dzīvošanu viesnīcas numurā. Jautājuma pamatā ir tabulas Viesi, Reģistrācija, Numuri. Tiek veidota viena jauna kolona maksas par numuru noskaidrošanai – Maksa_N=((dat_lidz-dat_no)+1)*(n_cena))

Meklēšanas noteikumi: uzv Forms!F_7!L1, var Forms!F_7!L2

V_5

Jautājums tiek veidots, lai noskaidrotu maksu, cik viesim ir jāmaksā par izmantotajiem pakalpojumiem. Jautājuma pamatā ir tabulas Viesi un Pakalpojumi. Izmantotie lauki: uzv, var, p_nos, dat, p_cena, vid_p.

Meklēšanasnoteikumi tie paši, kas jautājumā V_4: uzv Forms!F_7!L1, var Forms!F_7!L2.

V_6

Jautājums tiek veidots, lai noskaidrotu viesnīcas ienākumus par kādu konkrētu pārskata periodu. Jautājuma pamatā ir tabulas Viesi un Registracija. Izmantotie lauki:

Vid, uzv, var, dat_no, dat_lidz, nor. Meklēšanas noteikumi: dat_no <=Forms!F_11!L2, dat_lidz >=Forms!F_11!L1.

16. Pārskatu apraksti un attēli.

P_1.

Pārskats P_1 tiek veidots, lai attēlotu, kādas preces viesnīcai konkrētajā dienā ir piegādātas, kas tās ir piegādājis, kā arī lai aprēķinātu, cik par šīm precēm ir jāmaksā. Pārskata pamatā ir ar vaicājumu V_2 iegūtie dati. Izmantotie lauki: pieg_id, fir, adr_fir, tel_fir, kon_pers, pr_id, pr_nos, pieg_dat, daudz, cen_1gab, maksa, idt_pieg. Dati tiek grupēti pēc firmu nosaukumiem – fir. Fir fūterī tiek aprēķināts, cik ir jāmaksā katrai firmai par tās piegādātajām precēm =sum(maksa), bet Report fūterī tiek noteikts, cik ir jāmaksā visām firmām kopā, kuras šajā dienā ir piegādājušas preces =sum(maksa).

P_2

Pārskats P_2 tiek veidots, lai attēlotu kādi ir viesnīcas ieņēmumi konkrētajā pārskata periodā. Pārskata pamatā ir ar vaicājumu V_6 iegūtie dati. Izmantotie lauki:

Vid, uzv, var, dat_no, dat_lidz, nor. Dati tiek grupēti pēc viesu izrakstīšanās datumiem – dat_lidz. Detail daļā tiek attēlots, kuri viesi šajā dienā ir izrakstījušies un kādas naudas summas iemaksājuši viesnīcas rēķinā. Izrakstīšanās datuma dat_lidz fūterī tiek sarēķināts, kādi ir kopējie šīs dienas ieņēmumi =sum(nor), bet Report fūterī tiek sarēķināti kopējie ieņēmumi par visu pārskata periodu.

17. Formu apraksti un attēli.

F_0

Forma F_0 attēlo visu viesnīcas informācijas sistēmu. Formas pamatā tabulu vai vaicājumu nav. Virsraksts – ‘’Viesnīcas vadības sistēma’’. Forma veidota Design View un satur sekojošus vadības taustiņus, kuriem ir piekārtotas attiecīgās makrokomandas:

Brīvo numuru noskaidrošana; viesu ievade un pārskate; viesu un pakalpojumu ievade un pārskate; preču un piegādātāju ievade un pārskate; izdevumi par iepirktajām precēm; viesa meklēšana; apmaksas noteikšana; rezervēšana, reģistrācija, norēķins; pārskata periods par ieņēmumiem un aizvērt.

F_1

Forma F_1 domāta brīvo numuru noskaidrošanai. Formas pamatā tabulu un vaicājumu nav. Virsraksts – ‘’Brīvo numuru noskaidrošana’’. Forma veidota Design View un satur ar formulu taustiņu veidotus trīs logus: datums no (lauka nosaukums Name L1), datums līdz (lauka nosaukums Name L2) un numura tips (lauka nosaukums Name L3), kā arī vadības taustiņu ‘’meklēt’’, kam piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_2

Forma F_2 veidota, lai attēlotu ar vaicājumu V_1 iegūtos datus. Formas pamatā vaicājums V_1, formas virsraksts ‘’Brīvie numuri’’. Forma veidota Auto Form Columnar un satur vadības taustiņu ‘’Beigas’’, kuram piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_3

Forma F_3 veidota, lai attēlotu viesnīcai nepieciešamo preču piegādātājus un viņu piegādāto produkciju, kā arī informāciju par precēm un piegādātājiem. Formas pamatā ir tabulas Preces un Piegādātāji. Virsraksts – ‘’Preču un piegādātāju ievade un pārskate’’. Forma veidota ar Form Wizard palīdzību un satur galveno formu F_3 ar informāciju par piegādātājiem un apakšformu AF_3, kas satur informāciju par precēm. Apakšforma satur vadības taustiņus ‘’Iepriekšējais’’, ‘’Nākošais’’, ‘’Jauns’’, bet galvenā forma vadības taustiņus ‘’Iepriekšējais’’, ‘’Nākošais’’, ‘’Jauns’’ un ‘’Beigas’’, kam piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_4

Forma F_4 domāta izdevumu noskaidrošanai, lai norēķinātos ar piegādātājiem par katrā konkrētajā dienā piegādātajām precēm. Formas pamatā tabulu un vaicājumu nav. Virsraksts – ‘’Ievadiet pārskata datumu’’. Forma veidota Design View un satur ar formulu taustiņu veidotu logu : pārskata datums (lauka nosaukums Name L1), kā arī vadības taustiņu ‘’IZVEIDOT’’, kam piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_5

Forma F_5 domāta kāda konkrēta viesnīcas klienta sameklēšanai. Formas pamatā tabulu un vaicājumu nav. Virsraksts – ‘’Lūdzu ievadiet’’. Forma veidota Design View un satur ar formulu taustiņu veidotus divus logus: Uzvārds (lauka nosaukums Name L1) un Vārds (lauka nosaukums Name L2), kā arī vadības taustiņu ‘’meklēt’’, kam piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_6

Forma F_6 veidota, lai attēlotu ar vaicājumu V_3 iegūtos datus. Formas pamatā vaicājums V_3, formas virsraksts ‘’Meklētais viesis’’. Forma veidota Auto Form Columnar un satur vadības taustiņu ‘’Beigas’’, kuram piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_7

Forma F_7 domāta apmaksas noteikšanai, kas jāmaksā viesim izrakstoties no viesnīcas. Formas pamatā tabulu un vaicājumu nav. Virsraksts – ‘’Lūdzu ievadiet’’. Forma veidota Design View un satur ar formulu taustiņu veidotus divus logus: Uzvārds (lauka nosaukums Name L1) un Vārds (lauka nosaukums Name L2), kā arī vadības taustiņu ‘’meklēt’’, kam piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_8

Forma F_8 attēlo ar vaicājumu F_4 iegūtos datus, un domāta kā starpposms kopējās apmaksas noteikšanai. Formas pamatā vaicājums V_4, formas virsraksta nav. Forma veidota Auto Form Tabular un nesatur vadības taustiņus. Laukam Maksa_N tiek piešķirts lauka apzīmējums Name NK, lai to varētu izmantot formā F_9 kopējās maksas noteikšanai.

F_9

Forma F_9 veidota, lai attēlotu ar vaicājumu V_5 iegūtos datus, kā arī lai aprēķinātu kopējo maksu, kas viesim jāmaksā par dzīvošanu viesnīcā un izmantotajiem pakalpojumiem. Formas pamatā vaicājums V_5, formas virsraksts ‘’NORĒĶINS’’. Forma veidota Auto Form Tabular un satur vadības taustiņus ‘’Iepriekšējais’’, ‘’Nākošais’’ un ‘’Beigas’’kuram piekārtota attiecīgā makrokomanda. Formas fūterī izvietoti ar formulu taustiņu veidotie logi: ‘’Par pakalpojumiem kopā’’, kurā vērtība iegūta, summējot maksu par pakalpojumiem =sum(p_cena) un piešķirts lauka apzīmējums Name PK, ‘’Maksa par numuru’’, kura vērtība tiek ņemta no formas F_8 =Forms!F_8!NK un kuram piešķirts lauka apzīmējums Name B1, kā arī lauka kopējās maksas noteikšanai ‘’Kopā apmaksai’’, kurā tiek summētas laukos PK un B1 iegūtās vērtības =PK+B1.

F_10

Forma F_10 veidota, lai veiktu numuru rezervēšanu, piereģistrētu klientus pēc ierašanās viesnīcā, kā arī atzīmētu klientu norēķināšanos pie izrakstīšanās procesa. Formas pamatā tabula Registracija, formas virsraksts ‘’Rezervēšana, reģistrācija, norēķins’’. Forma veidota Auto Form Tabular un satur vadības taustiņus ‘’Iepriekšējais’’, ‘’Nākošais’’, ‘’Jauns’’, kā arī ‘’Beigas’’, kuram piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_11

Forma F_11 domāta ienākumu noteikšanai par kādu konkrētu pārskata periodu. Formas pamatā tabulu un vaicājumu nav. Virsraksts – ‘’Ievadiet pārskata sākuma un beigu datumu’’. Forma veidota Design View un satur ar formulu taustiņu veidotus divus logus: Sākuma datums (lauka nosaukums Name L1) un Beigu datums (lauka nosaukums Name L2), kā arī vadības taustiņu ‘’IZVEIDOT’’, kam piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_Pakalpojumi

Forma F_Pakalpojumi veidota, lai attēlotu un ievadītu viesnīcas viesus un viņu izmantotos pakalpojumus. Formas pamatā ir tabulas Viesi un Pakalpojumi. Virsraksts – ‘Viesu un pakalpojumu ievade un pārskate’’. Forma veidota ar Form Wizard palīdzību un satur galveno formu F_Pakalpojumi ar informāciju par viesiem un apakšformu AF_1, kas satur informāciju par pakalpojumiem. Apakšforma satur vadības taustiņus ‘’Iepriekšējais’’, ‘’Nākošais’’, ‘’Jauns’’, bet galvenā forma vadības taustiņus ‘’Iepriekšējais’’, ‘’Nākošais’’, ‘’Jauns’’ un ‘’Beigas’’, kam piekārtota attiecīgā makrokomanda.

F_Viesi

Forma F_Viesi veidota, lai veiktu viesu ievadi un pārskati.

Formas pamatā tabula Viesi, formas virsraksts ‘Viesu ievade un pārskate’’. Forma veidota Auto Form Tabular un satur vadības taustiņus ‘’Iepriekšējais’’, ‘’Nākošais’’, ‘’Jauns’’, kā arī ‘’Beigas’’, kuram piekārtota attiecīgā makrokomanda.

Secinājumi.

1. Viesnīcas vadības sistēmas automatizācija ir ļāvusi ietaupīt darbinieku darba laiku un padarījusi ātrākus un ērtākus visus datu ievades un pārskates procesus.

2. Darbs viesnīcā ir kļuvis produktīvāks un ir vairāk laika pievērst uzmanību klientu vēlmēm un problēmām.

3. Galvenās problēmas projekta gaitā sagādāja datu plūsmu diagrammu veidošana.

4. Šo vadības procesu var nedaudz pārtaisot un piemērojot katra konkrēta uzņēmuma specifikai lieliski izmantot arī citu nozaru uzņēmējdarbībā.

5. Projekta tapšanas laikā jau ir saņemts pasūtījums līdzīga veida programmas izstrādei uzņēmumam, kas nav saistīts ar viesnīcu biznesu.

Leave a Comment