Renesanses sadzīve un mode

Kopsavilkums.
Renesanses sadzīve un mode.

Jēdzieni: atdzimšana, palacco, antīkais stils, jaunas mēbeļu formas, Itālija-modes noteicēja, apģērbi ērti, moderni, blondi mati, greznas frizūras, kosmētika, pirmā literatūra par modi.
Vārds renesanse (renaissance) franču valodā nozīmē – atdzimšana, šis laikmets kļuva par jaunu kultūras vēstures etapu.
Renesanses cilvēks it kā atvēra acis un paskatījās sev apkārt.
Šajos laikos dzima uzskats, ka laiks ir nauda. Sākās banku attīstība, tas bija kas jauns, ko nepazina viduslaikos. Darbnīcās un manufaktūrās nodarbināja arī sievietes un bērnus.
Ticība dievam nekur nepazuda, tomēr labāk bija paļauties pašam uz sevi. Renesanses cilvēks daudz vairāk interesējās par laicīgo dzīvi un materiālajiem labumiem. Reālā dzīve un pasaule kļuva par galveno darbošanās interešu objektu.
Renesanses laikmetā Itālijā ļoti populāras bija pilis (palacco).
Palacco Strocci un Palacco Pitti celtas kā cietoksnis ārpusē, bet ar vieglu, arkām apjoztu pagalmiņu, kuru šķērsojot ienācējs varēja nokļūt krāšņi iekārotās zālēs un īpašnieku dzīvojamās telpās.
Istabās bija dārgas mēbeles antīko priekšteču stilā.. Bagātnieki sāka celt ēkas seno romiešu stilā. Parādījās pavisam jauni ēku tipi, kas izteica jauno dzīves ritmu. Noliktavas, slimnīcas un rātsnami vairs nebija retums ne ziemeļos, ne dienvidos.
Ne tikai ēkām, bet arī sadzīves priekšmetiem vispirms tika zīmētas skices. Renesanse balstījās nevis uz iepriekšējo gadu stilu, bet gan uz antīko.
Parādās jaunas mēbeļu formas, daudzveidīgākas, mainīgākas un mobilākas. Joprojām populāras dažādas lādes. Pāriet no horizontālajiem skapjiem uz vertikālajiem, sāk izmantot dažādus skapju veidus.
Arhitektūrā un glezniecībā tik ļoti iecienītā proporcija un zelta viduslīnija ienāk arī sadzīves priekšmetos. Mēbeles tiek bagātīgi dekorētas (strocci krēsls).
Renesanses iezīmes itāļu sadzīve visspilgtāk izpaudās modes tendencēs. Jaunais itāļu ģērbšanās stils radās Florencē, un tas lielā mērā bija saistīts ar jaunu audumu un rotaslietu ievešanu no tālajiem jūras braucieniem.
Kultūrā un ekonomikā Itālija bija strauji aizvirzījusies citiem priekšā, tādēļ tā kļuva par modes noteicēju.
Atbilstoši ģērbšanās noteikumiem zemniekiem vajadzēja apmierināties ar mājās gatavotiem linu vai vilnas audumiem. Kažokus drīkstēja gatavot tikai no jēra un aitas ādām .Apģērbam bija jābūt: lētam, lietderīgam un izturīgam. Parasti audumi bija pelēki, brūni, melni vai linu krāsā. Likums noteica, ka tam nedrīkst būt vairāk par sešām ielocēm. Par mēteli zemniekiem kalpoja bieza filca, ko ar lentēm piestiprināja pie labā pleca. Parastie apavi bija sasienamās kurpes. Mati bija īsi apgriezti, sejas skūtas. Vecāki vīri atļāvās ūsas un pilnbārdu. Tērpiem nebija nekādu rotājumu.
Vīriešu apģērbi galvenokārt bija divu veidu. Jauniešiem apģērbs līdzīgs tunikai, kas laika gaitā tika papildināta ar piedurknēm un dažādām detaļām. Apģērbs parasti bija līdz ceļiem. Tunika bija zinātnieku, inteliģences un padzīvojušu ļaužu apģērbs, un vēl tagad tā ir daudzu universitātes profesoru goda tērps. Otrs apģērbu veids bija vīriešu mētelis-antīkā toga ar iešūtām piedurknēm. Tāds tas saglabājās vēl ilgi. Valkāja dažādu garumu virssvārkus, zeķes un zeķubikses (šuva no lina). Nēsāja platās ”govs purna” kurpes.
Mati bija gari, līdz pleciem krītoši, bet virzienā no aizmugures uz priekšu tos pakāpeniski saīsināja. Kā galvassegu nēsāja bereti, ko izrotāja ar spalvām.
Sieviešu modē ienāca precīzi skaistuma noteikumi: garš augums, plati pleci, tievs viduklis, skaista mute, balti zobi, sarkanas lūpas.
Arī sieviešu apģērbi galvenokārt bija divu veidu. Apakšā vilka apģērbu ar garām piedurknēm, bet virs tā apģērbu, kas nedaudz līdzinās halātam ar platām piedurknēm.
Pirmo reizi apģērbs tika dalīts, atdalot svārkus no augšdaļas.
Aktuāls kļūst 2 dažādu krāsu salikums vienā apģērbā. Visdārgākie bija baltie audumi.
Apģērbs bieži vien bija šķelts, it sevišķi piedurknes, lai varētu redzēt dārgo, skaisto apakštērpa audumu. Pirmo reizi tērpos strikti tika nodalīti svārki un tērpa augšdaļa.
Tērpos un ķermenī valda dabiskums, kas arī kļuva par skaistuma etalonu.
Modes kaprīzes: par skaistām tika uzskatītas tikai sievietes ar gaišiem matiem. Jau toreiz matus krāsoja vai arī vilka parūkas. Pat māju fasādēs tika veidotas dziļas nišas, kurās dāmas savus matus balināja saulē. Sauļošanās laikā bija ļoti jāuzmanās, jo ādai bija jāpaliek bālai, to panāca ar speciālām cepurēm (solana) ar platām malām, uz kurām tika karināti mati, seju atstājot ēnā.
Zeltkaļu māksla sasniedza augstu līmeni. No zelta kala dažādas ķēdītes, ko piešuva dziļi iegrieztajam ņieburam. Bieži kakla ķēdīte bija piestiprināta blusiņas āda, lai no ķermeņa aizbaidītu kukaiņus.
Sievietes veltīja daudz laika savai ārienei. Mainoties apģērbam notika arī lūzums frizūrās. Izzuda ilgnēsētās galvassegas un atdzima klasiskās grieķu frizūru līnijas. Radās sarežģītas un greznas frizūras.
Svarīgākā modes prasība bija atsegta un plata piere. Uzacis likvidēja pat vīrieši (izplūkājot).
Jaunas meitas valkāja līdz pleciem brīvi krītošus, mazliet iecirtotus matus, ko rotāja ziedi. Sievas matus sasprauda augstā frizūrā.
Matos iepina pērles, dārgakmeņus, tam izmantoja speciālus tīkliņus
Katrīnas Sforcas pamācības, kā krāsot seju zināja katra sieviete, kura ievēroja zināmas sabiedrības normas, viņai vajadzēja arī pakļauties modei neatkarīgi no pašas vēlmēm, gaumes un iedzimtajām īpatnībām.
Lietoja arī kosmētiku, krāsoja acu plakstiņus un zobus. Lietoja smaržas.
Mode bija zinātniski detalizēta. Šajā periodā radās pirmā literatūra par apģērbiem, pirmie padomi, kā ģērbties, kā grimēties un atbilst esošajai modei.
Svešvārdu skaidrojums: toga- virsējais apģērbs, apmetnis (pilsoņiem no balta vilnas auduma, imperatoram — no purpursarkana auduma). tunika- zem togas valkājams linu vai vilnas apģērbs, krekla paveids.

Izmantotā literatūra:
 A.Rubenis, „Renesanses un reformācijas laikmeta kultūra Eiropā”, Zvaigzne ABC, 2000.
 AKļimoviča, Ģ.Mikānova, E.Apse-Apsītis, S.Giršovičs, „Friziera darba meistarība”, Zvaigzne, 1974.
 M.Lapiņa, D.Blūma, L.Zitāne, „Jauno laiku kultūras vēsture vidusskolām 2”, Raka,1999.
Izmantotie web resurspunkti:
 http://www.liis.lv/kultvest/kultura/renafs/citati.htm
 http://izm03.izm.gov.lv/liis/izm/macmat.nsf/431f1b9dc214b298c22565820054b23e/3f32f71d9402819fc2256f90003ec323?OpenDocument&ExpandSection=-8.1%2C8%2C-12