Viesnīcu darbība un specifika.
Viesnīca ir viesu izmitināšanas un apkalpošanas mītne ar ne mazāk kā 10 numuriem. Viesnīcas iedala kategorijās un apzīmē ar zvaigznītēm . Ar 5 zvaigznītēm apzīmē luksusa klases viesnīcas, kazino viesnīcas; ar 4 zvaigznītēm – vidējā līmeņa jeb biznesa klases viesnīcas, konferenču viesnīcas, kūrorta viesnīcas jeb SPA; ar 3 zvaigznītēm – ekonomiskās klases viesnīcas, apartamentu viesnīcas, arī kūrorta viesnīcas; ar 2 un 1 – vienkāršas viesnīcas, kuras izmanto tikai kā naktsmājas, piemēram, lidostu viesnīcas. Oficiālā viesnīcas kategorija ir atkarīga no numura izmēra, iekārtojuma, apkalpošanas līmeņa, no piedāvāto pakalpojumu skaita un viesnīcas atrašanās vietas.
Viesnīcas galvenais uzdevums ir rūpēties par klientu labklājību un radīt viņos vēlmi arī turpmāk izmantot tās pakalpojumus. Lai viesnīcu darbība būtu veiksmīga un tā pilnveidotos, svarīgi ir daži priekšnoteikumi: tūrisma produktu un pakalpojumu kvalitāte, sava klienta vēlmju zināšana, patstāvīga informācijas saņemšana par aktualitātēm nozarē, jaunu kontaktu veidošana un jaunas biznesa attīstības iespējas. Ja viesnīca ievēro šos priekšnoteikumus, tad var sacīt, ka tās darbība ir veiksmīga.
Lai redzētu, kādas ir atšķirības viesnīcu darbībā un specifikā, es salīdzināšu divas viesnīcas Latvijā, kurām ir atšķirīga klasifikācija.
Reval Hotel Latvija ir lielākā viesnīca Baltijas valstīs. Tā ir konferenču viesnīca ar 5 zvaigznēm. Tā atrodas pašā Rīgas centrā, 5 minūšu gājienā no Vecrīgas. Tajā ir 587 modernas viesu istabas – sākot no standarta līdz biznesa klases numuriem. Visas istabas ir aprīkotas ar vannas istabu, TV, telefonu, mini bāru, gaisa kondicionieri. Tiek piedāvāts bezmaksas WI-Fi. Klientiem ir iespēja apmeklēt saunas un fitnesa centrus, kuros strādā profesionāli un darboties griboši speciālisti. Viesnīcas ēdināšanas serviss piedāvā agrās Express brokastis un apkalpošanu numurā. Viesnīcā ir iespējams rīkot dažādas sapulces un pasākumus viesnīcas konferenču un pasākumu centrā, kurā ir 20 zāles un vietas 3000 dalībniekiem. Viesnīcā ir pazemes autostāvvieta, restorāns „Esplanāde”, Lobby bārs un Skyline bārs, Olympic Voodoo Casino, skaistumkopšanas salons, Voodoo nakts klubs un veikalu galerija.
Viesnīca EUFROSINE atrodas Valmieras pusē. Atšķirībā no viesnīcas Reval Hotel Latvija, šī ir 3 zvaigžņu viesnīcas, bet pēdējo gadu laikā tā strauji attīstās savā darbībā. Tā piedāvā labiekārtotus vienvietīgos un divvietīgos istabas numurus, kuros ir duša un tualete, TV, brokastis, pēc pieprasījuma interneta pieslēgumu, biznesa pakalpojumus, bezmaksas auto stāvvietas. Viesnīca piedāvā arī konferenču zāles, taču tā nav īsta konferenču viesnīca, vairāk tā ir atpūtas komplekss visai ģimenei, kas piedāvā dažādus atpūtas veidus. Par dažādiem ģimenes pasākumiem parūpēsies speciāli šim darbam izmeklēti radoši un interesantām idejām apveltīti darbinieki.
Abas šīs viesnīcas pilnīgi atbilst savai klasifikācijai un zvaigznīšu skaitam. Viesnīcu Reval Hotel Latvija specifika ir balstīta uz biznesa cilvēkiem, bet viesnīca EUFROSINE – cilvēkiem, kas vēlas baudīt atpūtu. Viesnīcu atšķirīgās klasifikācijas dēļ, to darbība arī ir atšķirīga. Reval Hotel Latvija darbība vairāk virzīta biznesa sfērā, EUFROSINE darbība – izklaides sfērā.
Viesnīcai ir nozīmīgi veidot savu tēlu tā, lai tas būtu pozitīvs un piesaistītu pēc iespējas vairāk klientu. Tomēr, dažkārt viesnīcas savu darbu neveic atbilstoši savai kategorijai – tās netiek pietiekami labi uzturētas, netiek ievērotas prasības par tīrību, viesu uzņemšanu, mēbeļu kvalitāti, restorānu servisu u.c., viesnīcas tikai tehniski izpilda noteiktā zvaigžņu skaita kritērijus. Šādos gadījumos tām var atņemt vai pazemināt kategoriju. Kategorijas atņemšana dažkārt noved līdz viesnīcas darbības izbeigšanas. Lai tā nenotiktu, klasificētajām viesnīcām jāatbilst vismaz pamatprasībām katrā no zvaigžņu kategorijām: viesnīcas mārketingam jābūt efektīvam, viesnīcai jābūt ar labu atpazīstamību, jābūt labām sabiedriskajām attiecībā starp viesnīcu un restorānu asociācijām u.c.
Katras viesnīcas galvenais uzdevums, neatkarīgi no tās kategorijas, ir veikt savu darbu tā, lai katrs klients justos kā vissvarīgākais. Problēmas viesnīcas darbībā ir jāatrisina nekavējoties, neliekot viesim ilgi gaidīt, jo pat viens neapmierināts klients spēj spēcīgi ietekmēt viesnīcas slavu. Attīstot un pilnveidojot savu tēlu, viesnīca piesaistīs aizvien vairāk klientus, gūs lielāku peļņu un paaugstinās savu klasifikāciju. Laba un kvalitatīva viesnīca būs populāra gan valstī, kurā tā atrodas, gan arī ārvalstīs. Tās pakalpojumus izmanto ne tikai tūrisma sezonā, bet visu gadu.